Din sambo har 100 % rätt.
Vi har alltid öppet fönster i sovrummet, stor glipa på sommaren och liten på vintern. Sen stänger vi naturligtvis sovrumsdörren så att vi inte kyler ner hela huset. Om du inte trivs med öppet fönster så får ni överväga separata sovrum.

Att börja prata om ekonomi och slöseri är ju ganska fel. Det billigaste alternativet för uppvärmning är ju att bara ha 5 grader varmt inne, lagom så att vattnet inte fryser i rören. Säkerligen kommer du hävda att man ska ha ca 20 grader av komfortskäl. Exakt samma sak gäller fönstret i sovrummet. Vill bara bara spara pengar så lägger man sig under en gran och sover men vill man njuta av de tekniska framsteg som mänskligheten har gjort så får man betala för dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 89 till
  • Laddar…
nizzehult
J Josth skrev:
Ett FTX-aggregat från 80-talet har verkligen gjort sitt. Numera betydligt energieffektivare fläktmotorer och högre verkningsgrad på återvinningen. Nackdelen med gamla luftvärmesystem är också cirkulationsluften som gör att om det luktar illa i ett rum så sprids den doften till alla andra rum.
Jamen det används ju inte längre som sitt ursprungliga syfte; ingen värmeåtervinning sker ju öht!
Det används för ventilation och för att dra ur matos från spisen. Punkt. Hela ventilationssystemet rengjordes också för några år sen av en ventilationsfirma.
Byta ut rubbet skulle säkert kosta 20-30'.
Idag är det en jordvärmepump som står för uppvärmningen och den lever på lånad tid. Den dagen den säger upp sig - mest troligt under en smällkall storhelg höhö - så är det bara att vrida upp termostaten på Bacho-aggregatet så har man värme i huset igen - tills värmepumpen är ersatt. Även detta måste beaktas.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
..
Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och....
..
Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster ....
..
men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig.
.
Ge upp.

Du vill argumentera med fakta när det handlar om känslor som värdering för din motpart.
Och... känslan av öppet fönster, lukten, den svala luften som i vågor kommer mot en - man hör mer från naturen utanför fönstret. Neeeh - dina argument är inte mycket värda.

Visst det kanske är en lyx. Men å andra sidan varför ska ni inte kunna unna er det?
Har du nåt argument mot det - varför ska ni inte kunna er detta?
 
  • Gilla
  • Älska
Hugo75 och 62 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Jamen det används ju inte längre som sitt ursprungliga syfte; ingen värmeåtervinning sker ju öht!
Det används för ventilation och för att dra ur matos från spisen. Punkt. Hela ventilationssystemet rengjordes också för några år sen av en ventilationsfirma.
Byta ut rubbet skulle säkert kosta 20-30'.
Idag är det en jordvärmepump som står för uppvärmningen och den lever på lånad tid. Den dagen den säger upp sig - mest troligt under en smällkall storhelg höhö - så är det bara att vrida upp termostaten på Bacho-aggregatet så har man värme i huset igen - tills värmepumpen är ersatt. Även detta måste beaktas.
Nu vet jag inte exakt vad du har för aggregat.
Men om du har ett FTX så bör du väl kunna köra värmeåtervinning men slå av eftervärmningsbatteriet?
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Verkar vara Bacho ACF FTX med ACJ luftvärmeaggregat efter. Luftvärmeaggregatet värmer inte i nuläget eftersom termostaten till el-elementet har vridits ner.

Den dag jordvärmepumpen fallerar så beror det med största sannolikhet på kompressorhaveri. Elpatronen tar då över uppvärmningen av huset men det kan vara så att det inte blir något varmvatten i reservläget.
 
T
Man kanske ska nämna skillnader på om man bor i Norrland, där vintern oftast visar -20 -30 grader ute januari till mars,
Då dom flesta hus har problem att hålla värmen utan att värmepannan rusar,

Vi har sett att många vädrar året runt när dom hyr ex bostäder, vid ett tillfälle såldes området ut till privata ägda där dom först hyrt och hade värmen inkl i hyran, vid försäljning fick dom betala själva, då stängdes fönster , och då var gnället om dålig luft inget problem mer.
Innan gnällde dom att det var kallt i husen, satte även in extra element i v-rum, kök osv och fortsatte med öppet fönster dagar igenom i sovrum, men detta försvann när dom betala själva, grymt konstigt att 100% av dom som hyrt först ändra uppfattning och upplevde allt annorlunda när dom ägde o betala allt själv, då stängdes fönster.

Så skillnaderna är stora norr till söder på uppvärmning vid extremt låg temp.

Kör vintermånad öppen, se vad det ger för skillnad på elen, prova sedan stäng fönster, så har du något o jämföra, är det stora kostnader, får hon betala mellanskillnad.
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
På vintern stänger vi termostaten till elementet och vid behov öppnar vi också fönstret. På sommaren har vi en portabel ac. Vi försöker ha ca 18-19 grader året om i sovrummet.
 
  • Gilla
liljanidalen
  • Laddar…
Det handlar väl som många sagt om ni har råd med lyxen att sova med öppet fönster? Om ni har ont om pengar kanske ekonomiska argument biter men annars är det väl bara att se det som en lyxgrej som man betalar för. Jag gillar att duscha 20 min i hett vatten på vintern varje dag. Nödvändigt? Nej men nice.
 
  • Gilla
jb72 och 8 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Man kanske ska nämna skillnader på om man bor i Norrland, där vintern oftast visar -20 -30 grader ute januari till mars,
Då dom flesta hus har problem att hålla värmen utan att värmepannan rusar,

Vi har sett att många vädrar året runt när dom hyr ex bostäder, vid ett tillfälle såldes området ut till privata ägda där dom först hyrt och hade värmen inkl i hyran, vid försäljning fick dom betala själva, då stängdes fönster , och då var gnället om dålig luft inget problem mer.
Innan gnällde dom att det var kallt i husen, satte även in extra element i v-rum, kök osv och fortsatte med öppet fönster dagar igenom i sovrum, men detta försvann när dom betala själva, grymt konstigt att 100% av dom som hyrt först ändra uppfattning och upplevde allt annorlunda när dom ägde o betala allt själv, då stängdes fönster.

Så skillnaderna är stora norr till söder på uppvärmning vid extremt låg temp.

Kör vintermånad öppen, se vad det ger för skillnad på elen, prova sedan stäng fönster, så har du något o jämföra, är det stora kostnader, får hon betala mellanskillnad.
sen... säger hon att han ska pendla en månad i hennes Nissan Micra istället för hans dyra bensinslukare.
Varför ska man slösa - förkastligt ... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
hogdalen och 3 till
  • Laddar…
T
L larka742 skrev:
sen... säger hon att han ska pendla en månad i hennes Nissan Micra istället för hans dyra bensinslukare.
Varför ska man slösa - förkastligt ... ;)
Han kanske tankar själv och betalar den själv.
 
Eftersom endast elementet i ert sovrum är direkt utsatt för den svalare luften kan det ju knappast bli fråga om några enorma kostnader. Men det kanske är värt att fundera på att sätta in ett smalt vädringsfönster istället för att ha balkongdörren öppen året om?

Angående detta med folk som bor i hyreshus och energislöseri kan jag dela med mig om en bekant som alltid, året om, har balkongdörren på 1dm glänt för att katterna skall kunna gå som de vill :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Kung Louie och 2 till
  • Laddar…
Ett sätt att reda ut grundfrågan är att slå av radiatorn.
Ställ in en elradiator.
Sätt en logger på denna och logga hur mycket energi det går.
Kör några nätter med öppet fönster och några nätter med stängt fönster. Vid hyfsat lika utetemp.

Så bör du komma hyfsat nära sanningen.
Sen när ni har jordvärme så får du dela energiåtgång med tre eller vad ni nu kan tänkas ha för COP :)
 
  • Gilla
Simba52 och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Att skylla på kostnad är fel, med stängd dörr och avstängd termostat torde den vara tämligen låg.

Om du inte tycker om att sova med öppet fönster säg det. Par kan ha olika behov för att sova bra. En del vill ha varmt andra kallt. Sömn är viktigt, är kompromiss inte möjligt går det att sova i varsitt rum.

Det ena behöver inte vara mer rätt än det andra, ni kan ha olika krav på miljön ni sover i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960 och 13 till
  • Laddar…
Det låter som att ni ska undersöka möjligheten att göra fönstret i sovrummet öppningsbart. Jag tror det är svårt att argumentera fakta mot känsla. Hade det inte varit så mycket ljud (bor i stan) och ljus hade jag haft sovrumsfönstret öppet hela tiden, så jag förstår verkligen din sambo.
 
  • Gilla
Shriker-tam
  • Laddar…
Jag vill sova med öppet fönster året om. Min sambo fryser och tycker det är onödigt. Han kompromissar och tar på sig ett extra täcke. Hade han lagt fram ekonomiska argument hade han fått sova i källaren.

Min sambo vill bada bastu flera kvällar i veckan. Jag fattar inte grejen med bastu, måste vara jordens mest onödiga uppfinning. Men jag skulle aldrig missunna honom det. Man vill ju inte sova i källaren.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hugo75 och 94 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.