Q quick skrev:
Jag menar naturligtvis inte höjden på gräset. Utan om det här samlats mycket rester av klippt gräs under karossen på chassit så kåpan inte kan köra sig riktigt som tänkt. Lyft av kåpan och ta en titt och gör rent så får vi se om den blir mindre dum kanske.
Tack för tipset. Tror dock inte att det är det som är felet. Klipparen går klockrent, utom just i lite trängre passager. Men jag skall kolla!
 
Den ska ju inte vända utan hinder framför oavsett. Går den bra på övriga ställen så är det något på den platsen som ställer till det. Ligger det extra tråd ut i gräsmattan som den känner av där kanske?

Men att man anser en gräsklippare dum bara för den inte kör direkt ut ur ett trångt område förstår jag inte. Jag ser det som att det klipper där. Precis som övriga gräsmattan.... men jag kanske oxå är dum....
 
Q quick skrev:
Den ska ju inte vända utan hinder framför oavsett. Går den bra på övriga ställen så är det något på den platsen som ställer till det. Ligger det extra tråd ut i gräsmattan som den känner av där kanske?

Men att man anser en gräsklippare dum bara för den inte kör direkt ut ur ett trångt område förstår jag inte. Jag ser det som att det klipper där. Precis som övriga gräsmattan.... men jag kanske oxå är dum....
Om den letar efter t.ex. guidekabeln, som i detta fallet, skall den vända oavsett hinder eller inte under den sökprocessen. Hittas den inte inom rimlig tid, skall den ge sig ut på en längre sträcka för att hitta den och skall inte gå in en loop som den inte kommer ur, vilket händer min HQ ibland.
 
F
C Canutos skrev:
Om den letar efter t.ex. guidekabeln, som i detta fallet, skall den vända oavsett hinder eller inte under den sökprocessen. Hittas den inte inom rimlig tid, skall den ge sig ut på en längre sträcka för att hitta den och skall inte gå in en loop som den inte kommer ur, vilket händer min HQ ibland.
Likväl är HQs klippare dom som får högst betyg när det gäller problemlösning. Det betyder att det, i utvecklingen av deras logik garanterat har genomförts många tester på och förbi specifikationsgränsen för att kunna garantera specifikation. Det skulle eventuellt kunna ge ett mer koncervativt beteende. Men det är bara gissningar.
 
Jaha den letar laddstation på videon. Då är min fråga hur långt har den till laddstationen fågelvägen. Det kan vara som så att den känner av radiosignalen ifrån laddstationen. Och när den är på väg ut ur det trängre området så känner den att signalen blir svagare och således vänder och för att försöka komma närmare laddstationen och en starkare signal. Så prova att sänka radiosignalen till medel. Ligger under installation och hitta laddstation.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 3 till
  • Laddar…
Q quick skrev:
Jaha den letar laddstation på videon. Då är min fråga hur långt har den till laddstationen fågelvägen. Det kan vara som så att den känner av radiosignalen ifrån laddstationen. Och när den är på väg ut ur det trängre området så känner den att signalen blir svagare och således vänder och för att försöka komma närmare laddstationen och en starkare signal. Så prova att sänka radiosignalen till medel. Ligger under installation och hitta laddstation.
Jag har minskat ner effekten på laddstationen. Och se: nu fungerar det (mycket) bättre! Tack! Ett annat ifrågasättande jag har är kvalit
eten på HQ. Sedan ett par dagar tillbaka noterade jag att den väsnades mera än "normalt" samt klippte sämre o sämre. Jag kollade då och upptäckte att knivdisken var helt lös! Skruvarna hade lossnat. Hitintills har något sådant inte inträffat på min Worx!
 
Det har tyvärr hänt på ett antal gräsklippare. Skruvarna är lite för dåligt dragna ifrån fabrik. Jag brukar alltid lägga en liten skvätt locktight på skruvarna för säkerhets skull. Brukar dock märkas innan den lossnar helt. Framför allt bär man byter knivarna eller gör rent maskinen.
 
  • Gilla
Canutos
  • Laddar…
Jag har en Husqvarna 420 sedan en månad tillbaka. Jag tycker den fungerar bra. Riktigt bra. Men det vore ju inte förvånande alls om konkurrenterna börjar komma ikapp nu. Flera andra kom ju före HQ420 i Råd & Röns test i mars:

Tillverkare Modell Pris Samlat betyg
Robomow RS 615 17900 - 19990 kr 78
Viking MI 632 18995 - 20900 kr 76
John Deere Tango E5-serie II 23000 kr 75
Robomow MS 1000 14322 - 14322 kr 75
Viking MI 422P 12495 - 15400 kr 71
Worx WG791E.1 7995 - 7995 kr 70
Husqvarna Automover 420 16941 - 22500 kr 69


Att jag valde HQ berodde på att jag läste flera missnöjda foruminlägg från både viking och robomow köpare, men hörde bara gott från hq-ägare. Och ärligt talat att jag inte vågade chansa.
 
C Canutos skrev:
Om den letar efter t.ex. guidekabeln, som i detta fallet, skall den vända oavsett hinder eller inte under den sökprocessen. Hittas den inte inom rimlig tid, skall den ge sig ut på en längre sträcka för att hitta den och skall inte gå in en loop som den inte kommer ur, vilket händer min HQ ibland.
Jag har en 430x som verkar övergå i ett annat program när den anser sig "klippt klart". Då stannar den innan yttregräns och vänder.
 
Vi hade vår HVA 220Ac i många år, supernöjda! Nu är 420’n inne på år 3, funkar perfekt! Skulle aldrig köpa nåt annat! Vet de som provat allehanda maskiner, som var prisvärda! De slutar ofta med Hva.

Tycker Hva är prisvärda, mycket tjafs som man besparar Motför en ”prisvärd” klippare..
 
0 0rbitt skrev:
Jag har en 430x som verkar övergå i ett annat program när den anser sig "klippt klart". Då stannar den innan yttregräns och vänder.
Den gör så när den använder GPS:en. Då kan den vända mitt på gräsmattan för att hålla sig inom ett visst område som den vill klippa extra på. Alla Husqvarnas klippare gör även så när dom ska hem till laddaren och känner av radiosignalen som laddstationen sänder ut. Då kör den tills signalstyrkan minskar. Sen vänder den och kör åt ett annat håll tills signalstyrkan minskar. På så sätt letar den sig hem utan att göra spår vid guidekabel eller yttertråden. Detta en en funktion som Gardena och säkert oxå McCulloch saknar.
 
  • Gilla
grymmeoffe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.