F
C Canutos skrev:
Den här funderar jag på att köpa för att testa. Otroligt billigt och har "allt".
Undrar var den kommer ifrån?
[länk]
Du har en Worx och en HQ 420 och funderar på att köpa en kinesisk noname? Har du 11 hektar gräsmatta eller vad är problemet? Vad vill du ha för HQn?
 
Q quick skrev:
Akta dig för Outlet 1. Har varit en tråd här med folk som haft mycket problem med både roboten och garantier.

Men varför ha så bråttom när det ändå är roboten som gör jobbet. Själva grejen med en Husqvarna är att man ställer ut den på våren när gräset börjar växa för att nästan glömma bort den tills det är dax att plocka in den. Min Husqvarna 310 har gått problem fritt utan driftsavbrott sen jag ställde ut den i April. Sen får den vara hur dum den vill men den sköter sig.
Du har rätt. Varför ha så brått? Jag har bara goda erfarenheter av HQ 420. Min kritik är att den är långsam och priset, vilket inte är "value for money"! Jag startar också min HQ på våren, (med en omgång nya knivar) när det är dags och sedan sköter den klippningen utan att man behöver att bry sig. Det är också skönt att komma hem efter en månads semester och se en perfekt gräsmatta utan att behöva ha bett grannen om hjälp! Efter två år "i tjänst", har också all mossa vi hade i vår matta, helt försvunnit.
 
F fsn skrev:
Du har en Worx och en HQ 420 och funderar på att köpa en kinesisk noname? Har du 11 hektar gräsmatta eller vad är problemet? Vad vill du ha för HQn?
Nej jag har inte så mycket gräs! Däremot tycker jag att det är intressant att testa och att jag har två klippare beror på att jag har två helt separata gräsmattor. Fast det skulle kanske kunna gå att låta HQ eller Worx att köra igenom ett garage o carport mellan de två mattorna? (C:a. 30 m)
 
Jag tror inte en 420 är dyrare egentligen. Den håller länge om man sköter om den. Där emot kostar den mycket pengar. Men tycker ändå det är prisvärt. Men det är min uppfattning.
 
F
C Canutos skrev:
Nej jag har inte så mycket gräs! Däremot tycker jag att det är intressant att testa och att jag har två klippare beror på att jag har två helt separata gräsmattor. Fast det skulle kanske kunna gå att låta HQ eller Worx att köra igenom ett garage o carport mellan de två mattorna? (C:a. 30 m)
Inte så mycket gräs? En 420 har väl praktisk kapacitet på 1800 kvm och du har ändå en Worx upptill. Samt tänker köpa en till för andra sidan... det borde vara ganska mycket gräs.
 
Q quick skrev:
...Själva grejen med en Husqvarna är att man ställer ut den på våren när gräset börjar växa för att nästan glömma bort den tills det är dax att plocka in den. Min Husqvarna 310 har gått problem fritt utan driftsavbrott sen jag ställde ut den i April. Sen får den vara hur dum den vill men den sköter sig.
Fast det är själva grejen med en Worx-klippare också. Sätt ut och glöm. Åkte nyss iväg en vecka och precis som väntat hade klipparen gjort exakt som alla tidigare veckor under året, klippt gräset snyggt och prydligt varenda dag. Perfekt resultat som väntat.

Möjligen framåt höstkanten när det ligger en massa "lagom stora" äpplen och dylikt längs begränsningsslingan så kan man behöva hjälpa en Worx på traven ibland men det är bara om man inte orkat se till att plocka upp ordentligt. Har man bekymmersamma partier så lär man ju märka det mycket snabbt så man kan reda ut problemen, så är det för alla robotsystem.
 
Visa bilaga 229567
Q quick skrev:
Jag tror inte en 420 är dyrare egentligen. Den håller länge om man sköter om den. Där emot kostar den mycket pengar. Men tycker ändå det är prisvärt. Men det är min uppfattning.
Det är möjligt att du har rätt. Båda mina klippare är nu på andra säsongen och klipper ungefär samma yta. Worx dock kanske något mindre. Än så länge inga problem, frånsett att jag tycker fortfarande att HQ inte löser vissa problem. I dag skulle den gå till laddning från ett relativt smalt område. Efter 15 minuter hade den inte hittat ut så jag fick lyfta bort den till ett bredare område.
 
Jo, visst kan man ibland drabbas av mildare panikångest om man detaljstuderar klipparen, men man får trösta sig med att det inte handlar om en brist eller dumhet. HQ har valt att låta klipparen jobba helt enligt slumpprincipen och då kan den hamna i vinkelvolten ibland.
Det enklaste för sinnesron är nog att bara låta den sköta sig med visshet om att klipparen själv har inte lider.
 
  • Gilla
Canutos
  • Laddar…
Är man bara noga med installationen så ska det bara rulla på. Dock blir ju klippare som måste följa kantkablen hem lite mer petiga med kabeln så den kan följa hela vägen hem. Problemlösningsförmågan vid hem gång lämnar mer att önska på Worxen vad jag har förstått. Men den kostar bara en bråkdel så det får man nog acceptera. Sen kan man tycka en Husqvarna se dum ut ibland. Men testa att stoppa in en Worx i en cirkelformad gräsmattan. Det blir inte mycket klippt i mitten. Sen är ju smala passager förvisso ett betydligt mer vanligt förekommande. Alla märken och modeller har sina för och nackdelar och ingen trädgård är den andra lik.
 
Redigerat:
F
C Canutos skrev:
[video] [media]
Det är möjligt att du har rätt. Båda mina klippare är nu på andra säsongen och klipper ungefär samma yta. Worx dock kanske något mindre. Än så länge inga problem, frånsett att jag tycker fortfarande att HQ inte löser vissa problem. I dag skulle den gå till laddning från ett relativt smalt område. Efter 15 minuter hade den inte hittat ut så jag fick lyfta bort den till ett bredare område.

Kan du förklara exakt vad det är som händer vid 1:31? Klipparn vänder och backar när det ser ut som om den har fri gräsmatta rakt framför sig. Har du koll på att slingan ligger rätt?

Jag antar att det är tre givare i nosen på en 420, skulle nån av dom eventuellt kunna vara paj? Jag reagerar på att din klippare alltid backar ut och korrigerar åt höger trots att den gått in över slingan med en vinkel som skulle göra att en korrigering åt andra hållet vore det naturliga. Om det nu inte är så att dom frireligösa raketforskarna har kommit på att enda sättet att verkligen få klippt i alla smala passager resulterar i att den blir lite ineffektiv om man detaljstuderar den. Den är ju byggd med fler user case i åtanke än din gräsmatta...
 
Det är ju flera gånger i filmklippet den stannar utan hinder framför. Hur gammal är klipparen? Tänkte om det är mycket gräs under karossen som löser ut lyft eller krocksensorerna.
 
  • Gilla
Tomas1981
  • Laddar…
Q quick skrev:
Det är ju flera gånger i filmklippet den stannar utan hinder framför. Hur gammal är klipparen? Tänkte om det är mycket gräs under karossen som löser ut lyft eller krocksensorerna.
Klipparen är ett år gammal. Bra tänkt,men gräset är jättelågt under klipparen! Inget problem såtillvida.
 
C Canutos skrev:
[video] [media]
Jag måste hålla med om att det ser olidligt trögt ut i den trånga passagen för aktuell klippare som Canuto visar i filmklippet. Nästan så den fastnar där. Ni får säga vad ni vill men en Worx-klippare beter sig inte alls på det viset ... inte på långa vägar. Motsvarande partier är extremt enkla för den klipparen, bara studsar som en flipperkula mellan avgränsningarna.
 
Tittade inte så långt på filmen tidigare men som flera påpekar så stannar och vänder klipparen utan hinder eller slinga, nåt verkar vara fel. Så du kan byta dum till trasig i rubriken;)
 
Redigerat:
Jag menar naturligtvis inte höjden på gräset. Utan om det här samlats mycket rester av klippt gräs under karossen på chassit så kåpan inte kan köra sig riktigt som tänkt. Lyft av kåpan och ta en titt och gör rent så får vi se om den blir mindre dum kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.