På vilket sätt hjälper starkströmsföreskrifterna om jah vill göra en 12V-installation med tex nödljus och bilbatteri i mitt hus. Vad i dessa föreskrifter är tillämpligt, och hur får jag reda på det.

Eller skall jag ringa en elektriker, menar ni? :)
 
Det som är viktigast när man har en anläggning med 12 Volt är att anläggningsdelarna avsäkras med rätt säkring i förhållande till ledningsarnas area och att även apparaterna tål den ev. kortslutningström som kan uppstå. Läs och FÖRSTÅ vad som står i föreskrifterna.
 
Jag tror inte starkströmsföreskrifter är det bästa stället att lära sig ellära om man vill FÖRSTÅ. Måste jag ringa en behörig elektriker som kopplar mitt 12V nödsystem?
 
-MH- skrev:
Jag tror inte starkströmsföreskrifter är det bästa stället att lära sig ellära om man vill FÖRSTÅ. Måste jag ringa en behörig elektriker som kopplar mitt 12V nödsystem?
Om du säkrar med högst 10A och tar ut max 120 Watt så kan du koppla själv utan att bryta mot behörighetskraven.

Om du sedan läser och försöker följa Starkströmsföreskrifterna så finns det dessutom goda förutsättningar att anläggningen blir säker, dvs inte brandfarlig.
 
MH, det har bara lite med ellära att göra utan det handlar i första hand om säkerhet, men det är klart att förstår man varför saker händer är det även lättare att förstå varför det står som det står i föreskrifterna.
Det är konstig att så många ser föreskrifterna som ett hinder, då dom för sin egen och alla andras skull borde se dem som en hjälp att utföra elinstallationer mindre farliga.
 
Det skall vara tillåtet att lägga t ex ett elvärmegolv av lågspänningstyp utan att vara fackman. Dock bör en fackman kolla av att det är riktigt gjort och sedan koppla in högspänningsdelen.

Sen bör man väl vara så noggrann som möjligt även om det är lågspänning. Om det går höga strömmar bör man ha tjocka kablar för att undvika värmeutveckling. Det är inte livsfarligt med hög ström och låg spänning, strömmen blir väldigt liten genom människokroppen normalt sett.
 
Det känns som det är lite delade meningar. Jag har inte läst på dessa föreskrifter, utan försöker ta reda på om de gäller och i vilka fall. Väremgolv i 12V-utförande som mikaelbe säger borde då bara få utföras av behörig elektriker, de är ju trots allt ofta på mer än 120W? Eller?

Så här skriver tex ViiVilla:

"Kan jag installera värmegolvet själv?
De vattenburna systemen måste kopplas in av fackman. De flesta elektriska värmegolv kräver installation av behörig elektriker. Men det finns några komfortvärmesystem med klenspänningssystem på högst 50 volt som du kan installera själv. Men du måste låta själva inkopplingen av transformatorn och anslutningen till nätet utföras av behörig elektriker. Men det kan finnas risk för att inte försäkringar gäller om du utför arbetet själv - kolla med ditt försäkringsbolag, och gärna med Elsäkerhetsverket tel 08-519 112 00."

http://www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/snabba-svar-om-varmegolv.aspx

Och det är vad jag trodde också.

Visst är det enklast att följa föreskrifterna - det är säkert dessutom klokt! - men om mann dessutom behöver ha dit en behörig elektriker, då blir det en annan sak.

PS. Det där jag byggde med 63A 48V det var telekom, då är det tydligen tillåtet att koppla själv?. DS.
 
Ska ni inte avsluta den tråd nu för den handlar inte om
12V utan VP-rör längre.....
 
MH>Som ett svar på din fråga...
Om en 12V's installation kan utgöra någon fara så faller den under starkströmsföreskrifterna men sen är det lite upp till dig att tolka detta. Jag kan ju säga att det brinner rätt bra i en bil om kablarna börjar brinna och det lär vara mycket värre i ett hus.

/Kent
 
Okej, det är alltså upp till mig att avgöra om en behörig elektriker är nödvändig för att installera ett 12V-system? Det låter fint.
 
-MH- skrev:
Okej, det är alltså upp till mig att avgöra om en behörig elektriker är nödvändig för att installera ett 12V-system? Det låter fint.
Nej, det är det inte. Det behövs en elektriker om det handlar om mer än 10A säkring för 12-Volten.

Om det är under 10A är det därimot är upp till dej att bedömma om skada kan uppstå och om därför Starkströmsföreskrifterna skall följas, vilket som elmont påpekade skall ses som en hjälp och inte ett hinder. Det handlar ju bara om god installationspraxis, och varför skulle man inte vilja följa det?
 
  • Gilla
Residens
  • Laddar…
Hmm, då tror jag jag begriper (äntligen). Var kan man läsa om det där undantaget för <10A?
 
mycke_nu skrev:
Här! [länk]
Paragraf 3, stycke 2, sådant som är undantaget från behörighetskrav:

"Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder."

Edit:
Jag antar att de menar att man får ansluta en armatur om det redan finns kabel framdragen,
men inte dra kabeln?

/Hasse
 
Skyddsklenspänningskrets? Hur åstadkommer man det i med ett bilbatteri? Räcker det med en 10A säkring direkt på batteriet? I så fall, så kan jag själv sätta dit säkringen, eller måste en behörig elektriker installera själv säkringen/skyddsmekanismen?

En transformator är nog utesluten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.