Är det en starkstömsanläggning faller den under starkstömsföreskrifterna, är det avsedd att användas till nått som inte är/kan bli starkström gäller inte föreskrifterna. Tydligt nog?
 
Jo, men alla låter som att de citerar starkströmsföreskrifterna fast att de sysslar med eget tyckande.
 
Tack för alla svar!

Så här är det: Skall dra kabeln genom vägg in på en kallvind där jag skall koppla ihop alla igenom väggen kommande kablar till en transformator på 12 volt. Alltså är min fråga om jag kan dra 12volts kabel genom en vägg (rakt igenom) och det verkar ju OK? Väl på vinden, kan kablarna ligga som de är i kuterspånet eller krävs det VP där?

Vad för sorts kabel skall man använda, vill ha en så platt och smal som möjligt för att den inte skall synas. ?
 
Mikael_L
12V och 10 W är väl inte en starkströmsinstallation ?

Ska det inte vara ???* W för att kategoriseras som det?

(* 120W sitter i mitt minne, men det kan vara fel! )
 
Om spänning, ström eller frekens kan orsaka skada, tex, brand är det starkström, och anläggningen skall utföras enligt Starkströmsföreskrifterna.

Sedan finns det undantag från behörighetskravet om spänningen är under 50 V OCH strömmen är under 10 A OCH effekten är under 200 VA.
 
Starkstöm är det om strömmen kan vålla skada på person egendom eller husdjur. Det går inte att sätta en exakt spänning eller ett visst ampertal utan det är OM det kan vålla skada som avgör. 120 Watt kan utan tvekan sätta eld på ett hus.
 
Det handlar inte om volt eller W. Det handlar om när det blir fara för person, husdjur eller egendom. Det farliga med 12V är att det är låg ström. Spänningen stiger. Så med 2st 12V 50W lampor har du 8A. Där finns ingen risk för personer eller husdjur. Men brandrisken är mycket hög........
Vad det gäller löst kablage i väggar, så är det helt ok. Numera kan man slänga in lösa trådar, och smacka på lite gips......
 
Så vad för kabel kan man använda; OK med vanlig "lampsladd"?
 
Nej. Den får inte användas vid fast installation.
EKK bör du ta.
 
Inte får man "slänga" in kablar i väggar.
Det är inte tillåtet.
Ta det lite mer på allvar.
Många armaturer levereras med färdigmonterad SKX ( lampsladd ) så det är tillåtet att använda.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Om spänning, ström eller frekens kan orsaka skada, tex, brand är det starkström, och anläggningen skall utföras enligt Starkströmsföreskrifterna.

Sedan finns det undantag från behörighetskravet om spänningen är under 50 V OCH strömmen är under 10 A OCH effekten är under 200 VA.
Det där lät också bekant :surprised:, jag hade nog fel, du har nog rätt.
(Och de andra som skrev samma sak...)


Jag skulle bara kolla om ni var vakna ... :)
 
Mikael_L
Men jag tycker nog ändå att det överdrivs lite väl mycket här nu ...

Jag skulle bara dragit någon, nästan vad som helst, kabel rätt genom väggen.
Lagt mest energi på att se till att kabelskyddet är bra, dvs inga skarpa kanter som gnager genom höljet osv, (har ni marsvin? dom brukar gnaga bra... ;))

edit:
Men jag är inte behörig, vilket många av de som tycker du ska dubbelmantlad kabel och VP-rör och alla andra hängslen och livremmar som går att hitta, är.
Så mitt råd är ett lekmannaråd, ungefär lika bra som vad du kunnat hittat på själv.
 
Niklas Ekström skrev:
Inte får man "slänga" in kablar i väggar.
Det är inte tillåtet.
Ta det lite mer på allvar.
Många armaturer levereras med färdigmonterad SKX ( lampsladd ) så det är tillåtet att använda.
SKX ska användas till flyttbara bruksföemål i bostadsrum, kontorsrum och liknande torra utrymmen.
Så en SKX genom vägg är inte tillåtet.
Och numera är det fullt tillåtet att ha kablaget (EKK) löst inne i väggarana med dragavlastning i båda ändarna.
Spikskydd bör användas vid genomgång av reglar.
 
Asså, det snurrar! :) Vart går gränsen då vid 12 volt för att man skall använda EKK, är det vid 5A eller 10A ? ?

Om det blir kortis med 12 volts transformatorn, så borde ju 60 watt kunna bli brandfarligt? MEn då är det väl transformatorn som brinner upp, inte sladden.....
 
cameljointen skrev:
Asså, det snurrar! :) Vart går gränsen då vid 12 volt för att man skall använda EKK, är det vid 5A eller 10A ? ?

Om det blir kortis med 12 volts transformatorn, så borde ju 60 watt kunna bli brandfarligt? MEn då är det väl transformatorn som brinner upp, inte sladden.....
Nej det kan du inte vara säker på. Om du har en kabel som skadas, genomspikning, kanske kommerr i kläm om väggen sätter sig. Då kan man mycket väl tänka sig att du får en avsevärd effektutveckling vid punkten för felet. Kan din transformator leverera 60W så kan du också få 60w värmeutveckling just där isolationen är skadad. Fast det skall ju erkännas att det skall till en jäkla otur för det.

Men 60w som utvecklas på en felpunkt som kanske är någon kvadratcm stor blir väldigt varmt, framförallt om det är värmeisolering runt om. Dvs klar brandrisk.

I det tänkta felfallet jag beskriver så kommer transformatorn bara att vara knappt jummen, som vid normal drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.