Den vänstra sovavdelningen används de första åren när barnen är små (8 mån, 3 år). Då har de nära till vårt sovrum. Sovrummet till höger blir kontor/gästrum och ett framtida sovrum för oss när barnen vuxit upp lite. Dessutom är det alltid bra att ha ett extra rum om storken skulle komma med fler barn.

Nej, så länge behöver man inte grubbla. Vi fick bygglovet strax efter jul och vårt andra barn kom i mitten av februari. Min flickvän tyckte att att vi skulle avvakta med bygget tills den värsta "nattsuddarperioden" var över, vilket hon hade helt rätt i. Under den perioden hann vi ändra oss kring några saker.
 
bergstrollet skrev:
Nu är ska vi snart till att sätta spaden i jorden. Så här blev vår planlösning till slut...
Det är någon enstaka justering innan vi är helt klara.

Vi tror att det här kan fungera för oss.
Huset är betydligt mer välplanerat och funktionellt nu än vår första ritning.
Så... tack till er som tagit sig tid och kommenterat vår planlösning
Den här sista ser mycket mer funktionell ut än dom andra tycker jag.
Den andra hade lite luriga lösningar med utrymmet mellan badrum/master bedroom, sam "TV rumm"/alllrum - som mest såg ut som en svårmöblerad yta.

Den enda kommentaren till denna lösning är kanske att sovrummet vid köket ligger långt från de andra, så har man småbarn så kan det vara svårt att höra om dom vaknar och så måste man springa genom hela huset. Å andra sidan när dom är äldre så är det kanske mer en fördel att man kan gå upp och ta en nattmacka utan att väcka någon ;)

/K
EDit: såg din kommentar - passar ju perfekt då - lagom att byta till ett fräsch sovrum sen efter några år :D
 
Ser grymt bra ut. Har ni gjort utsidan också? Får man också fråga vem ni kommer att bygga med?

/LK
 
Utsidan är också klar, men jag har inte de ritningarna i pdf, enbart planlösningen.

Vi bygger med lokala hanterverkare i Kungälvsområdet. Har enbart muntliga avtal än så länge, därför vill jag inte gå ut med namn.

En hel del är det tänkt att vi gör själva (ska vara ledig i 5-6 månader). Ställningsbygge och råspont/papp/läktning/takpannor tänkte jag använda kompisar till.
 
Jag har en stark känsla om hur planlösningn skall kännas "rätt" eller inte - i alla fall för mig själv.

Jag tittade knivkt på dins skisser och ser direkt något jag inte gillar, entrén. Man vill komma in och se köker framför sig, det är välkommnande, och så ser det ut i de flesta hem. Här kommer man in intill 2 sovrum och vardagsrummet?! Antrén skall vara maffigare, inte ett hål i väggen, ser mer ut som bakdörren den som är ritad.

Jag får också lite svårt att andas när jag ser ritningen, känns för packat. Det finns rymd men ändå inte. Krävs en kraftig modifieringn för det går inte att enkelt slipa till det material som finnes.

Tänk om. Bästa sättet är att du kollar husritningen på nätet, få insperation. Utgår från antrén o köket till att börja med. Jag är ingen arkiekt men tror mig ha ett starkt sinna för detta.

Bara min åsikt.
 
Som du skriver nattugglan så vet du kanske hur du själv vill ha det. Det är något helt annat att veta vad någon annan vill ha. Jag tycker du är lite väl kaxig faktiskt. Att bygga ett hus är lite som att köpa kläder. Alla har sin egen smak.

Den stora utmaningen för en arkitekt är att omsätta kundens ideer till verklighet, inte att berätta hur du tycker att det skall se ut.

Om du läser hela tråden så kommer du se att vägen har varit lång för att få fram den här planlösningen. Då är det kanske inte så konstruktivt att berätta för honom att han borde börja om från början.

För övrigt tycker jag att den här planlösningen är mycket trevlig och genomtänkt.
 
Doldr skrev:
För övrigt tycker jag att den här planlösningen är mycket trevlig och genomtänkt.
Håller med!
 
Kanonbra planlösning. herre gud vad ni har kämpat. Stort
Lycka till med husbygget. Själva bygger vi ett Götenehus, som restes för tre veckor sedan, det är sååååå kul.

Kram
 
Entrén är väl bra, borde vara trevligare att se genom vardagsrummet än in i köket på en diskbänk full med disk, särksilt om det i vardagsrumemt är stora fönster med härlig utsikt. Vill man promt se köket får man ta ett steg in och titta åt höger. Entrén verkar dessutom stor nog för att man ska kunna hälsa på sina gäster.
Anledningen till att man ser köket i många entréer är väl att den av praktiska skäl ligger nära ingången.

Gillat skarpt idén med allrummet utanför sovrummen, där kan barnen leka och stoja medan föräldrarna får lite lugn och ro i vardagsrummet. Ända tills barnen blir tonåringar och gör om allrummet till sitt eget vardagsrum. Då sover föräldrarna i lugn och ro i andra änden av huset medan tonåringarna avnjuter sena nattfilmer. Möjligen kommer man sakna möjligheten att stänga till för att slippa höra två TV-program samtidigt men det är ett vanligt problem med öppen planlösning.

Det ni möjligen kan tänka på är placeringen av öppna spisen. (Det är ju ingen möbel man flyttar i förbifarten) Eftersom ingen klädkammare finns är det en tänkbar plats att kunna bygga en den dag vardagsrummet känns för stort och gaderoberna är överfulla. Om man placerar öppna spisen mot långväggen (sovrummet) kan man dels enkelt bygga en klädkammare och dels syns spisen bättre från köket. Sen beror det förstås på hur man vill möblera vardagsrummet.

Verkar helkul att rita sin egen planlösning, hoppas ni blir nöjda.
 
Tack för alla synpunkter!

Just nu bor vi i en sutterängvilla byggd 2001 med mycket öppen planlösning. På nedervåningen är hallen kombinerad med allrummet och jag gillar inte det. Dessutom är själva halldelen trång (cirka 1.30 bred). Därför gjorde vi vår hall 2.40 bred, det tycker jag är fullt tillräckligt. Vi vill ha hallen som en knytpunkt, där ska man kunna ta sig till de olika delarna av huset. Man ska kunna nå sovrummen utan att behöva passera kök/vardagsrum. Utöver det ska man snabbt kunna ta sig till kök och gästtoalett. Hallen hade kunnat bli bättre, men vi är nöjda ändå.

Vår nuvarande övervåning är på 100 kvm, varav vardagsrumm/kök utgör cirka 70 kvm (helt öppen mellan dem). Vi är ganska trötta på att inte kunna sitta avskilt i kök eller vardagsrum. Därför har vi placerat en "halvvägg" mellan matplatsen och vardagsrummet. Då kan vi bygga för den om vi tycker att planlösningen blir för öppen.

Vi har redan planer på att placera om spisen och lägga den längs långväggen. Det är ett mycket bra förslag. Då slipper man dessutom den långa skorstenen upp i nock. Idén med en framtiden klädgarderob lät bra.
 
Har du tänkt att kunna värma huset med spisen eller är det bara för myseldning? Ska du värma huset är det ju bra med en så central placering som möjligt även om jag inte tror att det får en så stor betydelse i detta fall
 
Hur har ni tänkt möblera vardagsrummet? Man vill väl gärna ha soffan så att man kan se både tv och brasa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.