Glömde att rita i skjutdörrarna vid matplatsen som ger helt öppet sommartid mot uteplatsen.
 
Det tar sig som de sa när sundsvall brann ned (eller upp).

Hallen ser mycket bättre ut och jag gillar det nya köket
 
Tack för tipsen...

Tur att det går framåt för jag börjar tröttna på "ritandet".
Bra tips kring hallen... jag ska försöka med en halvvägg till att börja med. Det är ju lättare att slå upp en vägg, än att ta bort en (speciellt om den är bärande).

Toaletten hamnar lite långt bort från entén, men fördelarna med den öppna allrumsytan får väga tyngre.

Jag skickar upp en sista ritning innan jag bestämmer hur planlösningen ska se ut. Det bygger på den skiss som Pillan 71 hade som förslag. Jag har inte bestämt om det ska vara en vägg mellan sittplatsen och vardagsrummet (kanske en halvvägg där också).
Dubbla glasdörrar kan vara fint och skönt om man vill avskärma matplatsen från aktiviteter i vardagsrummet.

Vilken lösning gillar ni bäst? (den med bardisk i köket eller den med köksö)?
 
  • Ny_planlsning_nummer_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
flyttar du klädkammare till tvättdel (och tvärtom) så hörs tvättmaskin mindre i rummet bredvid ....
gaia
 
En fundering.

Skulle man inte kunna flytta ingången till tv hörnan från hallen till vardagsrummet.
På så sätt får du en längre hallvägg och du har ju ändå genomgång i vardagsrummet för att nå badrum och sovrum
 
Byggaren skrev:
Nu har köket och det som sammanhänger med det blivit riktigt bra. Den får en 9:a.
Du närmar dig en total 9:a  ;)
:cool:
:) Lysande resultat! Tröttna inte nu, Bergstrollet!
gaia
 
Jag var också inne på att stuva om badrumen men jag kom inte på någon smart ide där (ännu)
 
Inger.P. skrev:
Jag tycker att gästtoan kommer väldigt långt in i huset.
jag skulle inte bekymra mej om det ... boende brukar vistas i huset oftare än gäster så huset ska helst fungera perfekt mellan gästbesöken. Gäster får bara finna sej i ;).

Våra gäster får gå på toa en trappa upp i sovvåningen eftersom toan nere kan nås enbart genom vårt sovrum som hålls privat. Vi trivs med den lösningen och gäster klagar inte ;).

Jag har varit i en period mera fokuserat på att allt i huset skulle underlätta livet för att ta emot gäster. Med tiden ändrades min inställning till att anpassa huset framför allt till vår vardag. Har man blivit egoist på äldre dar? ;D
gaia
 
Ser trevligt ut med kopplingen mellan matplats och V-rum och att kottarna/TV´n får ett eget allrum. Men jag skulle vilja flytta ihop spishällen och vasken, det är lättare än vad man kan tro att snubbla på hundar eller barn när man ska hälla av potäterna=ajajajajaj.
 
Mikael_L
Jag skulle kunna tänka mig att lägga till en extra vask till vänster om spisen (endast en enkelho då + vatten).
Den vasken är också bra att ha om man sitter/står vid bardisken och fixar grönsaker t.ex. (dvs när man sätter sina gäster i arbete ;) )
 
Nu är ska vi snart till att sätta spaden i jorden. Så här blev vår planlösning till slut...
Det är någon enstaka justering innan vi är helt klara.

Vi tror att det här kan fungera för oss.
Huset är betydligt mer välplanerat och funktionellt nu än vår första ritning.
Så... tack till er som tagit sig tid och kommenterat vår planlösning
 
  • planlösning ändring13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej !

Såg ju fint ut tyckte jag ! Dock kanske något att tänka på. om du spegelvänder den lilla toaletten och klädkammaren, så att du får klädkammaren närmast allrummet. Då kan du om du vill senare ta bort klädkammaren och få allrummet öppnare mot köksdelen. Du har ju idag samma möjlighet åt andra hållet, det stora allrummet, men det är ju ändå redan så stort. Bara en synpunkt / tanke ...
 
Hej,

Ser jättebra ut tycker jag! Hur stort blir det totalt?
 
Den invändiga ytan blir 173,5 kvm, byggyta 187,5.
Till en början hade vi öppet mellan vardagsrum och allrummet, men det leder nog till en massa spring.
Köket hade ingen öppning mot hallen, men det blir nog jobbigt att behöva passera vardagsrummet för att komma till köket. Jag tycker även att entrén blev mer inbjudande så.
 
Kanonbra!

Kök - vardagsrum har kommit närmare varandra,
avskilda sov delar. (Ett sovrum för mycket eller?)

Mycket lyckad planlösning. Det behövs alltså ett års
grubblande innan bitarna faller på plats?

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.