Thomas Lundquist
Den här typen av väglag är det ett par gånger om året i stockholm/ upplandsområdet.

Det är ju trams att säga att man överlever trots att man kört med odubbat.
Köp du en lott nu MathiasS, för nästa gång kanske du tappar kontrollen i en backe som är full med ungar.

Jag höll på att få en vito med dubbfritt över mig idag när jag hämtade material ur min bil som stod still i backen med dubb i Enebyberg.
Han hade ingen som helst kontroll vilket var/ är livsfarligt.
Ett par timmar tidigare var vägen full med ungar som var på väg till skolan.
 
Redigerat:
Korvgubbe
MathiasS skrev:
Konstigt nog gick det bra att ta det lite extra lugnt och öka marginalerna lite tills man kom ut på vägarna som underhållts på ett bättre sätt.... Jag fattar inte hur, men jag lever fortfarande.
Men nu svär du väl ändå i kyrkan? Sänka hastigheten för att öka marginalerna vid halt väglag är väl ändå inget man ska behöva tvingas till? Köp en modern bil och på med isracingdäck så är det bara ut och köra som om det vore juli månad! ;)
 
thomasx skrev:
De av er som föresprålar friktionsdäck, vilket av följande påståenden anser ni vara mest rätt?

1. Var och en borde få välja själv oavsett var man bor.
2. Var och en borde få välja själv oavsett var man bor men förbud på vissa vägar är bra
3. Dubbdäck behövs inte söder om dalälven.
4. Det bästa vore om ingen körde på dubbdäck
5. Dubbdäck borde förbjudas
Jag förespråkar inte friktionsdäck men jag kanske får svara ändå? Jag tycker att #1 är mest rätt och det är vad jag förespråkar i denna tråd också.
 
nikasp
Jag raljerar bara om dubbat kontra odubbat och dagens väglag var ett bra exempel på när det går åt h-vete. ESP, fyllekörning, SMS:ande osv. har inte med mitt resonemang att göra. Dagens väglag var rentav farligt med friktionsdäck och det är nog inte sista gången det regnar när det är kring nollan här i söderns land.

Det kanske inte bara blir lite plåtskador och man fnissar åt någon klant som glidit ner i diket utan det kan hända värre olyckor. En dag som idag så är dubbfritt rent farligt för folk stannar tyvärr inte hemma eller åker kommunalt, som man kanske borde göra pga dåligt fäste.

MathiasS skrev:
Ja du gör samma sak som för 250 inlägg sedan Niklas. Du argumenterar/raljerar utifrån att folk kör i diket pga att dom har dubbfria däck men glömmer att vi skulle ha samma tidningsrubriker om alla hade dubbat. Att några färre skulle köra i diket alla hade dubbat vet vi men vi vet också att färre skulle göra i diket om dom hade ESP, nya däck oavsett typ, inte hade druckit sprit, inte SMSade, inte...osv.
 
A
Vissa kör med breda däck, andra med smala, vissa har nya däck, andra har lite äldre däck, vissa har mycket mönsterdjup, andra lite mindre, vissa har billigare däckfabrikat, andra kör med det dyraste, vissa har dubbdäck, andra har friktionsdäck.

På vår ena bil med 4WD har vi breda däck, 4 år gamla av bra fabrikat, friktionsdäck.På vår andra bil med 2WD har vi smalare däck, helt nya av bra fabrikat, dubbdäck.

Vad velig jag känner mig som inte satt ner foten i frågan...
 
Dom farligaste bilförarna en dag som denna på vissa platser måste ju vara folk typ dubbdäcksmaffian med sin extrema övertro på dubbdäck. Har man åsikten att med dubbdäck så kan man köra med perfekt grepp oberoende av väglag så kan man ju börja fundera över lämpligheten som förare.
Att dessutom predika ut hur säkert det är med dubbdäck till alla andra är ju bara beklagligt.
 
nikasp
Det blir ju lite på sin spets när det ska diskuteras. Jag känner personligen att det inte duger med friktionsdäck i de miljöer jag kör. Har provat på att köra med friktion och hamnat i situationer där man står och spinner på löjliga ställen (jag kan slira på koppling och starta på hög växel osv.) - där jag vet att man har noll problem med dubb.

Dessutom tycker jag att det är en säkerhetsfråga, känns säkrare att ta en kurva med svartis med dubb än med friktionsdäck. Jag har kört Östersund-Södertälje med sådant väglag hela vägen i mörker och var helt slut i huvudet för man fick verkligen vara på sin vakt. Jag hade ändå alla system man kan tänka sig på den BMW:n men man kan inte upphäva naturlagarna. Gummi på blöt is - då blir det som idag med en massa onödiga dikeskörningar.

För någon annan som inte kör på så crazy ställen så är det kanske godtagbart med sämre grepp på is och man kanske har möjligheten att låta bilen stå ibland också. De som kör ändå är det stor risk att jag får på min sida av vägen.

Den här tråden blev ju verkligen otroligt lång. Kunde tyvärr inte skarva på förra årets som också blev rätt så lång. Och igen, jag skriver inte att alla ska köra med dubb. Alla får välja själva osv.
 
Redigerat:
nikasp
Har du några exempel? Jag tycker att de ännu farligare förarna är de som ger sig ut på blöt is med friktionsdäck, kanske tom dåliga, och tror att de kan köra som på sommarväg. Det räcker med att vara ute med friktionsdäck och köra varligt en dag som idag. Tycker inte du att dubbdäck är väldigt mycket bättre på blöt is själv? Läs valfritt test om du inte tror på mig.

Det där med "Har man åsikten att med dubbdäck så kan man köra med perfekt grepp oberoende av väglag" vet jag inte riktigt var du fått det ifrån. Jag känner inga såna blådårar. Gör du det?

Nimajneb skrev:
Dom farligaste bilförarna en dag som denna på vissa platser måste ju vara folk typ dubbdäcksmaffian med sin extrema övertro på dubbdäck. Har man åsikten att med dubbdäck så kan man köra med perfekt grepp oberoende av väglag så kan man ju börja fundera över lämpligheten som förare.
Att dessutom predika ut hur säkert det är med dubbdäck till alla andra är ju bara beklagligt.
 
Redigerat:
Ja idag var det ruskigt halkigt märkte jag, speciellt imorse.
Ändå har jag riktigt bra dubbdäck på transiten och mycket tyngd speciellt på bakhjulen.


Skulle hämtat ett paket nu på kvällen men med chevans dubbfria så skulle jag inte ha kommit upp för första backen ens..... :(
 
Nimajneb skrev:
Dom farligaste bilförarna en dag som denna på vissa platser måste ju vara folk typ dubbdäcksmaffian med sin extrema övertro på dubbdäck. Har man åsikten att med dubbdäck så kan man köra med perfekt grepp oberoende av väglag så kan man ju börja fundera över lämpligheten som förare.
Att dessutom predika ut hur säkert det är med dubbdäck till alla andra är ju bara beklagligt.
Nja...idag var jag och min dubbade bil totalt överlägsen med anpassad hastighet jämfört med andra så det är det inget snack om. d^_^b

I övrigt kanske det är läge att släppa "maffia" snacket....det börjar likna mer och mer retorik a la: http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag ;):p
 
Det finns dagar då man inte ska ge sig ut på sjön, vägarna eller ut o flyga. Idag verkar det som det varit en sådan dag då dom flesta borde lämnat bilen hemma på vissa platser i landet.

Visst är en dag som denna en typisk dubbdäcksdag men ändå så är det tveksamt till om man ska ut i denna typ av väglag.
 
Nja, iaf med firmabilen så kan man inte riktigt strunta i att åka iväg när det står trasiga maskiner ute på företag. :)
 
skalman1 skrev:
Nja, iaf med firmabilen så kan man inte riktigt strunta i att åka iväg när det står trasiga maskiner ute på företag. :)
Det finns ingen som kan tvinga dig att köra för ett sådant uppdrag.
Sedan kan man anta att kvällstidningarna till viss del överdrivet situationen på ett generellt plan.
 
Nimajneb skrev:
Det finns ingen som kan tvinga dig att köra för ett sådant uppdrag.
Sedan kan man anta att kvällstidningarna till viss del överdrivet situationen på ett generellt plan.
Nej ingen kan tvinga mig, men om ett företag har en viktig maskin stående och jag inte kan komma så ringer dom helt enkelt på någon annan vilket kanske gör att vi tappar en kund.
 
Nimajneb skrev:
Det finns dagar då man inte ska ge sig ut på sjön, vägarna eller ut o flyga. Idag verkar det som det varit en sådan dag då dom flesta borde lämnat bilen hemma på vissa platser i landet.

Visst är en dag som denna en typisk dubbdäcksdag men ändå så är det tveksamt till om man ska ut i denna typ av väglag.
Tyvärr är detta ingenting som alltid går att förutse. När vädret väl slår om är det kanske tiotusentals bilar ute och rullar. Det går inte bara att ställa bilen på vägen och gå hem då.
Vid dessa tillfällen är det bra att ha bra förutsättningar att ta sig hem med livet i behåll, och dubbdäck är det. Det är svårt att komma ifrån att dubbdäck i nordiska klimat ofta är att föredra när det kommer till säkerhet och minskad olycksrisk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.