Status
Inte öppen för fler kommentarer.
skalman1 skrev:
Om nu dubbdäcken skulle slitas fortare så är det nog inget problem för mig, jag har bytt bil typ varje år så jag har fått köpt nya både sommar och vinterdäck nu 3 år i rad...... :)
Tur att det finns sådana som du. Du både håller BNP uppe på rätt nivå genom investeringar OCH du ruggar upp isen så vi andra kan åka dubbfritt.

Stort tack!

d^_^b
 
Tackar! Jo jag är ganska nöjd med min insats. :)

Jag märkte vid senaste turen att 4-pucks sinterlamell inte är det optimala på en bil på vintern, en aning lätt att spinna när man ska iväg.

För er som inte vet vad en sinterlamell är så är det en race-lamell som greppar mycket bättre än en vanlig, 4-pucks är i princip av och på bara.
 
il_duce skrev:
Dubbdäcken slits mycket fortare än odubbat [länk] och

[länk] ett dubbat däck som gått 2 säsonger är sämre än ett odubbat. Längre bromssträcka på blank is.
Teknikens värld jämför som vanligt äpplen och päron. Ett nytt dubbfritt är bättre än ett 2 år gammalt dubbat däck. Inget begagnat dubbfritt däck i testet. Hur har det dubbade däcket använts under dessa säsonger?
Motor gjorde i sitt senaste nr ett test där de även jämförde begagnade däck. Då var ett tre år gammalt begagnat dubbdäck bättre än ett nytt dubbfritt kontinentaldäck. Tyvärr finns inte detta test på nätet.
Jag har inget emot att man använder dubbfritt. men jag vill kunna välja det säkraste alternativet.
 
Måste nog medge att Friktionsdäcksförespråkarna vinner i saklighet i debatten. Dubbdäckfansen försöker gång på gång att feltolka tester och köra med en väldigt konstig argumentering..
Typ Odubbat på blankis tar 1/4 km att få stopp på hu va lång ..... men dubbdäcket då... stoppar inte det på typ 15m??? Näääähä behöver typ 235m.... men det unviker man naturligtvis att lyfta fram då det skulle sänka aktiekursen på dubb-fabriken.
 
Vad jag stör mig på är hur en del hanterar risk.

Självklart går det utmärkt att klara sig på dubbfria däck, många klarar sig utmärkt t.o.m på gamla dubbfria däck. Det är bara att anpassa sin körning till väder och vägförhållande så är allt bra för det mesta.

Dock hade jag haft barn som cyklat omkring utan hjälm, lekt med eld och kastat påsksmällare på varandra hade jag blivit en oansvarig förälder, hade jag åkt igenom ett bostadsområde i 50 istället för 30 hade jag varit en biltjuv/potentiell barnamördare.

Dock är ju risken låg att ungar cyklar omkull och slår ihjäl sig, bränner upp huset, spränger sönder sig eller blir ihjälkörda.

JAG kör med dubb för det tillfället då trots att jag anpassar min körning efter väglag/väder/omgivning och hastighetsbegränsning ett barn på bob eller pulka tycker det var en bra ide att åka över vägen... Hinner jag bromsa eller väja med hjälp av bättre grepp med dubb och den meter/metrar kortare bromssträcka man får så är det värt lite vägbuller och förhöjd partikelhalt i Stockholms innerstad.

Låt mig få ha mina dubbdäck ifred.

/ATW

Ps nej barn ska hjälm på sig, inte leka med eld, inte leka med fyrverkerier (alltför mycket) eller leka på vägen i onödan. Ds
 
ArneTW skrev:
Vad jag stör mig på är hur en del hanterar risk.

ewfhbdbb

Låt mig få ha mina dubbdäck ifred.
Ingen som vill ha dina gamla dubbdäck;)

Visst har du en punkt här att reflektera över, för egen del så är jag rädd för att det är tvärt om. Jag vet att jag kör aggressivare o fortare med dubbat (kör mycket hyrbil) och kontentan av detta är nog att jag är en sämre förare o tar större risker med dubb.
Kanske jag är världsunik... men jag tror inte det.
 
Göran.W
Jag tycker fokus är helt fel nu.
Det är inte däcken som skapar trafik säkerhet utan föraren.
Kör man med huvet skapar man trafik säker miljö oavsätt om man har dubbar eller ej.
Det går utmärkt att köra säkert med o dubbat även om dubbat är bättre i vissa lägen men i andra lägen är o dubbat bättre.
Däck valet är en smak sak.
Det viktiga är att man har bra mönster och kör med huvet.
Är det halt får det ta den tid det tar att komma fram.
 
kardborren skrev:
Teknikens värld jämför som vanligt äpplen och päron. Ett nytt dubbfritt är bättre än ett 2 år gammalt dubbat däck. Inget begagnat dubbfritt däck i testet. Hur har det dubbade däcket använts under dessa säsonger?
Motor gjorde i sitt senaste nr ett test där de även jämförde begagnade däck. Då var ett tre år gammalt begagnat dubbdäck bättre än ett nytt dubbfritt kontinentaldäck. Tyvärr finns inte detta test på nätet.
Jag har inget emot att man använder dubbfritt. men jag vill kunna välja det säkraste alternativet.

Kör man till Ivalo och jamför kontinentala vinterdäck blir resultatet såklart som man vill. Motor är väl rätt kända dubbdäcksförespråkare om jag inte missminner mig. Nån som är förvånad? Och hur relevant (och seriöst) är det att jämföra kontinentala däck.

I teknikens värld jämförde man med nordiskt dubbfritt. De testade odubbade testvinnaren ContiVikingContact 5 mot testvinnaren ContiWinterViking 2. Sammandrag av testet finns här http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101015-gamla-dubbdack/index.xml
 
il_duce skrev:
Kör man till Ivalo och jamför kontinentala vinterdäck blir resultatet såklart som man vill. Motor är väl rätt kända dubbdäcksförespråkare om jag inte missminner mig. Nån som är förvånad? Och hur relevant (och seriöst) är det att jämföra kontinentala däck.

I teknikens värld jämförde man med nordiskt dubbfritt. De testade odubbade testvinnaren ContiVikingContact 5 mot testvinnaren ContiWinterViking 2. Sammandrag av testet finns här [länk]
Teknikens värld fortsätter med att göra sina istester på ruggad is. För att isen skall bli ruggad krävs att dubbarna ruggar upp isen... Den halaste isen, när dubbarna verkligen gör skillnad, har de slutat med sedan några år tillbaka. Att Teknikens Värld är förespråkare av dubbfritt är väl välkänt? Alla andra större tester i vinter hade dubbade däck som vinnare.
Att jag tog upp jämförelsen mellan ett nytt kontinentaldäck och ett dubbdäck med 3mm mönster var för på att visa på skillnaderna. Resultatet är ändå anmärkningsvärt, 3mm-däcket är ju redo för återvinningen sedan länge. Jag har inte hela testet i huvudet, läste inte tidningen här, men det resultat som TV kommer fram till var det verkligen inte.
 
falegname
Nimajneb skrev:
Måste nog medge att Friktionsdäcksförespråkarna vinner i saklighet i debatten. Dubbdäckfansen försöker gång på gång att feltolka tester och köra med en väldigt konstig argumentering..
Typ Odubbat på blankis tar 1/4 km att få stopp på hu va lång ..... men dubbdäcket då... stoppar inte det på typ 15m??? Näääähä behöver typ 235m.... men det unviker man naturligtvis att lyfta fram då det skulle sänka aktiekursen på dubb-fabriken.
Svammel som vanligt från dig.

Har du inte en bil som är hälften robot vilket gäller hälften av bilparken är så bör du inte åka med dubbfritt. Detta är en färsk undersökning av trafikverket (kors i taket) som är framtagen på fakta och inga tester.

Lite utdrag från undersökningen:

•På vinterväglag har valet av vinterdäck stor betydelse för trafiksäkerhet: dubbdäck minskar risk för en dödlig olycka med 42%, jämfört med odubbade vinterdäck
•Om man däremot avser att använda bilen i halt väglag, och bilen saknar ESP, är det klart olämpligt att använda odubbade vinterdäck.

Det här kan väl inte vara så svårt att få in utan att kalla det "väldigt konstig argumentering"
 
falegname
Nimajneb skrev:
Jag vet att jag kör aggressivare o fortare med dubbat (kör mycket hyrbil) och kontentan av detta är nog att jag är en sämre förare o tar större risker med dubb.
Kanske jag är världsunik... men jag tror inte det.
Kanske är du dumdristig, kanske kör du på säkrare däck.
Förklara gärna varför du kör aggressivare och fortare med dubbdäck!
Knappast för att dom är sämre va? :D Känns lite grann som du grävt din egna grav.d^_^b
 
falegname skrev:
Svammel som vanligt från dig.
EXAKT det jag menar, när sakligheten mattas ur så kommer det till personliga påhopp.q(;^;)p

Det du skriver om dina senaste inlägg är exakt vad jag startade tråden med och med samma slutsatser.
 
nikasp
Idag hade det suttit fint med mer dubbat på bilarna här i Stockholm. 10-30 km/h på E4 för att det är lite modd och blankis. Som gammal norrbottning så gråter jag nästan åt eländet (mest för att det tog 90 minuter till jobbet och man får kramp i kopplingsfoten, automat nästa). Jag känner igen känslan med dubbfritt att man inte litar på att man får stopp efter mina 3 säsonger med helt nya eller nästan nya märkesdäck, bl.a. Nokian RSi. Jag hade kunnat köra sambons framhjulsdrivna bil med sommardäck i de här hastigheterna utan att ta risker.
 
nikasp
Det är lite intressant att flera här jämför nya friktionsdäck med beggade dubbdäck. Kul också att läsa om allround och året-runt-däck på Blocket. Dubbfria som rullar hela året är nog rätt dåliga efter en, två säsonger. Självklart kör man heller inte tills corden kommer fram om man har något i skallen. Jag byter såpass ofta att gummigubben har ifrågasatt mig en gång då jag hade hyfsat mönster på ett par friktionsdäck. Jag riskerar inte något genom att spara pengar på däck som är ungefär det viktigaste som sitter på bilen.
 
falegname:Kolla hur mågna dödsolyckor det är på vintern så blir inte dina procenttal så bra garanterat är de iaf högre än den aktuella siffran ;) De flesta dör runt jul just pga. stress och många bilister på vägarna INTE pga däckval.

Sen har jag redan argumenterat mot denna sorts pseudoundersökningar som baseras på formler där du i princip kan få vilket resultat du vill (även att dubbdäck dödar 90% fler än dubfria) få ut för stunden. Dessa studier spottas ut i parti och minut av trafikverket (eller vad fan de nu heter för dagen) och är oftast rätt intetsägande. Det går tex att få ner dödstalen till NOLL i princip över en vecka, sätt hastighetsbegränsningen till 30km/h så vips dör ingen i trafiken :rolleyes:

Tyvärr går det ju såklart inte som privatperson att åka ut till alla olycksplatser och kolla vilka däck som var på men jag tror att om man åkte ut till 1000 st skulle man på sin höjd råka på ½ st där däcken var "vållande" där skillnaden avser dubbade vs dubbfritt. Vidare tippar jag på att siffran för felaktiga (dvs slitna eller sommar/året runtskit) är betydligt högre.

Givet är att dubbdäck ger bättre eller lika bra fäste som dubbfria i de flesta fall MEN om vi då antar att man nyttjar detta bättre fäste och kör snabbare så ja då är du på noll igen. Det är lite som att säga att alla ska köra på F1däck på sommaren för att dessa (såklart) har betydligt bättre fäste, sen att de är dyngslut efter 200 mil det är ju skitsamma eller hur?

5 kilometer i hastighet gör MER än dubb/dubbfritt (dock ej på våt is).

Vill man vara säker är det 100-500 ggr bättre (min egen siffra ;) ) att hålla avstånd och hastighetsbegränsning än vad det bästa dubbade däcket kan ge gentemot det bästa dubbfria.

Vidare i min empiriska forskning har jag sett att rövslickarna* för min del alltid kört med dubbdäck vilket man tydligt hör när de susar förbi.

*Med rövslickare avses de som kör för nära framförvarande bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.