Nyfniken skrev:
Ett betydande antal av de trafikdöda lär vara självmord. Några noll döda i trafiken kommer vi aldrig få se.
Ja...tyvärr.....
 
Enk Projektet skrev:
Om alla är rädda om livhanken och anpassar körningen efter rådande omständigheter skulle väl nollvisionen redan vara ett faktum....eller?
Precis!
Blir ärligt talat livrädd när jag ser folk med dubb och 4WD dra på som om de har djävulen i häcken och inte begriper att deras 4WD kanske får dem ur diket när de halkat dit, men inte förbättrar bromssträckan ett dugg. Nästan ingen på mitt jobb kör dubbfritt utom jag. Jag är i princip den enda som aldrig krockat med något vilt.
 
Nyfniken skrev:
Ett betydande antal av de trafikdöda lär vara självmord. Några noll döda i trafiken kommer vi aldrig få se.
Ibland undrar jag om inte strävan efter att minska antalet trafikdöda gått för långt. Är det verkligen så att vi får bäst utdelning per investerad krona när vi bygger planskilda korsningar och vajerräcken? Och har vi lika "hård" lagstiftning på andra områden som är förknippad med död? Klassiska exempel är väl rökning och alkohol, men det finns säkert andra exempel också.

Samhållets resurser borde ju användas för att minimera den totala dödligheten, inte bara inom ett delområde?
 
Visst är det så. Men riskaversionen har drivit utvecklingen för långt på många områden. Idag kan man motivera precis vad som helst med säkerheten som argument.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Ett betydande antal av de trafikdöda lär vara självmord. Några noll döda i trafiken kommer vi aldrig få se.
Dom som är självmord räknas inte in i statistiken för trafiken.
Jag har vart med om en sån självmordsutredning då en kollega tog sitt liv, dom är ganska säkra på när det är självmord eller inte.
 
Anna_H skrev:
Precis!
Blir ärligt talat livrädd när jag ser folk med dubb och 4WD dra på som om de har djävulen i häcken och inte begriper att deras 4WD kanske får dem ur diket när de halkat dit, men inte förbättrar bromssträckan ett dugg. Nästan ingen på mitt jobb kör dubbfritt utom jag. Jag är i princip den enda som aldrig krockat med något vilt.
Skillnaden mellan 2wd och 4wd är att bärgaren får dra ut med vajer när 4wd åker av vägen. :)

Att du inte krockat med något vilt beror knappast på vilka däck du har på bilen utan främst vilka tider man kör samt hur man kör. Det som kan påverka utrustningsmässigt är om du har mera ljus i form av extraljus.

Dock hjälper det inte ändå ibland trots 700W på helljuset så har jag tagit 2 rådjur och 1 älg med långtradaren under 11 år körande. Körde på djuren när jag jobbade natt och inget när jag körde dagtid. Personbilen har jag bara kört på småvilt i form av harar.

/Dubbat och 4-motion
 
Alriksson skrev:
Att du inte krockat med något vilt beror knappast på vilka däck du har på bilen utan främst vilka tider man kör samt hur man kör. Det som kan påverka utrustningsmässigt är om du har mera ljus i form av extraljus.
Ja, tiden på dygnet spelar ju absolut in, jag kör 6.30-7.30 på morgonen, samt 16.30-17.30 på eftermiddagen, då det är som mest vilt ute så här års. Jag ser mycket, men har hittills alltid hunnit stanna för dem - utan att vara någon väglus och utan att behöva tvärnita.

Extraljus har jag inga än, för "muss-piggöronen" som funkar bäst gör att parkeringssensorerna måste stängas av och dem vill vi gärna ha kvar när dottern börjar övningssköra. Ljusramperna som funkar ihop med sensorerna kostar för många kronor i förhållande till ljuset de ger. de lyser tyvärr mycket sämre än de stora Hella-lamporna.

Räknar med att det är en blandning av tur och uppmärksamhet.

Jag har faktiskt "kört av vägen" en gång och där ska jag erkänna att dubbdäck och 4WD sannorlikt hade hjälpt mig. Det var på en vändplats vid återvinningsstationen och jag bara gled hjälplöst på den blanka isen och in i snöhögen nedanför när jag skulle vända runt. Ett par grannar fick komma ut och skjuta på så att jag kom ur snöhögen.
 
Dubbat, för annars kommer jag inte hem. Att bo högt har sina för och nackdelar. Åker mycket småvägar och vet skillnaden på dubbat vs odubbat. Tiden som däckkrängare har säkert påverkat med efter alla tester...
 
Lutte skrev:
jag kör bara med dubbar och funderar på att köpa odubbade däck iår och köra skruvdubb med lite mer utstick än tillåtet och bra mycket mer dubbar än man får ha!

vi har snö och is ungefär halva året och jag bränner nog av 2000mil på vintern och då tummar jag fasiken inte på säkerheten, bor man söderöver och har ishalka/snö ett par gånger under vintern tycker jag att man kan köra odubbat och låta bilen stå eller anpassa hastigheten ordentligt när väglaget är dåligt
Där det är mycket snö kan man ha odubbat , där det är tö väder mer dubb
 
Alriksson skrev:
Skillnaden mellan 2wd och 4wd är att bärgaren får dra ut med vajer när 4wd åker av vägen. :)

..


/Dubbat och 4-motion
Du menade givetvis tvärt om, eller hur?
 
Näe han menade att 4wd bilen åkte fortare när den gick av och då hamnade längre ut i skogen.....
 
Anna_H skrev:
Extraljus har jag inga än, för "muss-piggöronen" som funkar bäst gör att parkeringssensorerna måste stängas av och dem vill vi gärna ha kvar när dottern börjar övningssköra. Ljusramperna som funkar ihop med sensorerna kostar för många kronor i förhållande till ljuset de ger. de lyser tyvärr mycket sämre än de stora Hella-lamporna.

Jag har faktiskt "kört av vägen" en gång och där ska jag erkänna att dubbdäck och 4WD sannorlikt hade hjälpt mig. Det var på en vändplats vid återvinningsstationen och jag bara gled hjälplöst på den blanka isen och in i snöhögen nedanför när jag skulle vända runt.
Det är precis av detta skäl jag kör dubbat, och inte odubbat. Det kanske inte händer så ofta men den gång jag hamnar på oförberedd på blankis kan det gå åt helvete utan dubb. Hellre högre buller och partikelspridning under 20 år än en rejäl avåkning, alt krock.

I övrigt så tror jag en ljusramp ger nästan lika mycket trafiksäkerhet som några stora extraljus. Den stora faran med djur består i stora djur som hoppar ut på vägen, och för att upptäcka dem i tid behövs framförallt en bred ljuskägla. Det ger ljusrampen. Stora extraljus ger dessutom längd på ljuset och extra körkomfort, men det vanliga helljuset har oftast tillräcklig längd för att man ska hinna bromsa för ett djur som står på vägen ändå.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Näe han menade att 4wd bilen åkte fortare när den gick av och då hamnade längre ut i skogen.....
Då kör man ju bara upp på vägen igen.. :confused:
 
mycke_nu skrev:
Då kör man ju bara upp på vägen igen.. :confused:
Precis, det är nog mest folk utan 4wd som säger annorlunda ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
pelpet skrev:
I övrigt så tror jag en ljusramp ger nästan lika mycket trafiksäkerhet som några stora extraljus. Den stora faran med djur består i stora djur som hoppar ut på vägen, och för att upptäcka dem i tid behövs framförallt en bred ljuskägla. Det ger ljusrampen. Stora extraljus ger dessutom längd på ljuset och extra körkomfort, men det vanliga helljuset har oftast tillräcklig längd för att man ska hinna bromsa för ett djur som står på vägen ändå.
Enligt de specar jag tittade på gav de tillgängliga ljusramperna alldeles för dåligt ljus per krona, de kostade 4-5 gånger mer än de stora och lyste bra mycket sämre. Det ska ju inte bara gå långt, utan hyfsat brett i båda dikena också. Orginalhelljuset på vår Passat från 2010 är uruselt, på V70:n från 2001 är det däremot utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.