Jag kör med dubbdäck av den enkla anledningen att jag vill komma hem oskadad till mina barn......
 
MathiasS skrev:
du tycker att denna text ger intrycket att jag är för en avgift?

Till skillnad från många andra i dessa däcktrådar tycker jag man själv ska välja om man har dubbat eller ej på bilen och med det följer också uppfattningen att stat eller kommun inte ska styra detta med avgifter.

Ibland kan det vara bra att läsa det som står mellan raderna, men det blir nästan alltid fel om man bara hittar på själv och inte läser texten på raden alls.
När du skriver en åsikt i direkt klartext och går som katten runt het gröt kring den andra frågeställningen blir det som står mellan raderna väldigt tydligt...
Din text ovan säger inte mycket om hur seriöst du sett på den ena avgiften i förhållande till den andra.
Väljer du att tala i tungor istället för att vara så klar och tydlig som du var tidigare lämnar du inget annat val till läsarna än att de får dra sina egna slutsatser.

Men nu anser du alltså att en dubbdäcksavgift är ett oseriöst förslag?
 
"Men nu anser du alltså att....."
Återigen diskussionstrix från din sida, du måste göra detta med lite mer finess Thomas. Du vill få det att framstå som att jag har ändrat mitt svar på din fråga om dubbdäcksavgifter och det borde framgå tydligt från tidigare inlägg att så inte är fallet.

Fritt nedkortat så skriver jag att jag inte tycker att stat eller kommun ska styra val av däckstyp med avgifter. Hur kan man uttrycka det på ett tydligare sätt? Vad är det du inte förstår i dessa inlägg?


Din text ovan säger inte mycket om hur seriöst du sett på den ena avgiften i förhållande till den andra.
Vad menar du? Hur seriöst *jag* sett på avgifterna? Jag har tagit del av det som skrivits här i tråden och för länge sedan skummat igenom något myndighetsutlåtande ifrågan om dubbavgifter. Om du tycker det är seriöst eller inte får du svara på själv.
 
Enk Projektet skrev:
Jag kör med dubbdäck av den enkla anledningen att jag vill komma hem oskadad till mina barn......
Intressant, kan du utveckla detta?
Man kan t.ex tolka det som att du ensam i världen insett att dubbfria däck faktiskt är livsfarliga,
eller att du aldrig provat på dubbfria däck,
eller att du har en körstil som inte fungerar med dubbfria,
eller att alla som kör dubbfritt inte tar ansvar för sina barn,
eller...
 
Bo, nu gick du allt i trollfällan.....släpp det där.:cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och livslängd på däck, t.ex. så kan 10-åriga dubbdäck vara lagliga utifrån mönsterdjup och då får man fortsätta köra på dem ;)
 
AndersS skrev:
Och livslängd på däck, t.ex. så kan 10-åriga dubbdäck vara lagliga utifrån mönsterdjup och då får man fortsätta köra på dem ;)
Liksom 10-åriga friktionsdäck ... ... ...
 
thomasx skrev:
Liksom 10-åriga friktionsdäck ... ... ...
Precis, det var vad jag ville få fram att kvalite på däcket och ålder kan vara avgörande.

Mina vinterdäck rullar ca 2 säsonger och byts i god tid före slitmarkering nås, samt tillhör fabrikat/modell med goda testresultat utifrån mina körförhållande och vägar där jag behöver nyttja bilen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Intressant, kan du utveckla detta?
Man kan t.ex tolka det som att du ensam i världen insett att dubbfria däck faktiskt är livsfarliga,
eller att du aldrig provat på dubbfria däck,
eller att du har en körstil som inte fungerar med dubbfria,
eller att alla som kör dubbfritt inte tar ansvar för sina barn,
eller...
Som tur är det upp till var och en men jag är rädd om mitt liv....för dom som åker med dubbfritt eller sommardäck får ta ansvar för sitt liv...
 
Enk Projektet skrev:
Som tur är det upp till var och en men jag är rädd om mitt liv....för dom som åker med dubbfritt eller sommardäck får ta ansvar för sitt liv...
De flesta av oss är nog rädda om livhanken.
Men det räcker nästan att se sig i spegeln och kasta en blick på körkortet för att förstå hur farligt man lever.
Enligt Jan Sandberg, vd för trafikföreningen NTF, är ungdomar mellan 18-24 år kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-doda-i-singelolyckor_6359776.svd

Men visst, det är kul med folk som försöker spela helgon ;)
 
Enk Projektet skrev:
Som tur är det upp till var och en men jag är rädd om mitt liv....för dom som åker med dubbfritt eller sommardäck får ta ansvar för sitt liv...
Som jag skrivit tidigare. Har kört dubbfritt i många år utan problem. Det är jag som brukar få hjälpa grannarna som kör dubbat ur diket. Anpassa körningen efter väglaget och däcken så går det bra.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
#185 bekräftad!
 
Om alla är rädda om livhanken och anpassar körningen efter rådande omständigheter skulle väl nollvisionen redan vara ett faktum....eller?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
#185 bekräftad!

Är jag ett troll nu pga att jag inte håller med dig och Mathias?
 
Enk Projektet skrev:
Om alla är rädda om livhanken och anpassar körningen efter rådande omständigheter skulle väl nollvisionen redan vara ett faktum....eller?
Ett betydande antal av de trafikdöda lär vara självmord. Några noll döda i trafiken kommer vi aldrig få se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.