46 470 läst · 424 svar
46k läst
424 svar
Dubbat vs Odubbat 2014
Jag kör med dubbdäck av den enkla anledningen att jag vill komma hem oskadad till mina barn......
När du skriver en åsikt i direkt klartext och går som katten runt het gröt kring den andra frågeställningen blir det som står mellan raderna väldigt tydligt...MathiasS skrev:du tycker att denna text ger intrycket att jag är för en avgift?
Till skillnad från många andra i dessa däcktrådar tycker jag man själv ska välja om man har dubbat eller ej på bilen och med det följer också uppfattningen att stat eller kommun inte ska styra detta med avgifter.
Ibland kan det vara bra att läsa det som står mellan raderna, men det blir nästan alltid fel om man bara hittar på själv och inte läser texten på raden alls.
Din text ovan säger inte mycket om hur seriöst du sett på den ena avgiften i förhållande till den andra.
Väljer du att tala i tungor istället för att vara så klar och tydlig som du var tidigare lämnar du inget annat val till läsarna än att de får dra sina egna slutsatser.
Men nu anser du alltså att en dubbdäcksavgift är ett oseriöst förslag?
Återigen diskussionstrix från din sida, du måste göra detta med lite mer finess Thomas. Du vill få det att framstå som att jag har ändrat mitt svar på din fråga om dubbdäcksavgifter och det borde framgå tydligt från tidigare inlägg att så inte är fallet.
Fritt nedkortat så skriver jag att jag inte tycker att stat eller kommun ska styra val av däckstyp med avgifter. Hur kan man uttrycka det på ett tydligare sätt? Vad är det du inte förstår i dessa inlägg?
Vad menar du? Hur seriöst *jag* sett på avgifterna? Jag har tagit del av det som skrivits här i tråden och för länge sedan skummat igenom något myndighetsutlåtande ifrågan om dubbavgifter. Om du tycker det är seriöst eller inte får du svara på själv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 086 inlägg
Intressant, kan du utveckla detta?Enk Projektet skrev:
Man kan t.ex tolka det som att du ensam i världen insett att dubbfria däck faktiskt är livsfarliga,
eller att du aldrig provat på dubbfria däck,
eller att du har en körstil som inte fungerar med dubbfria,
eller att alla som kör dubbfritt inte tar ansvar för sina barn,
eller...
Precis, det var vad jag ville få fram att kvalite på däcket och ålder kan vara avgörande.thomasx skrev:
Mina vinterdäck rullar ca 2 säsonger och byts i god tid före slitmarkering nås, samt tillhör fabrikat/modell med goda testresultat utifrån mina körförhållande och vägar där jag behöver nyttja bilen.
Som tur är det upp till var och en men jag är rädd om mitt liv....för dom som åker med dubbfritt eller sommardäck får ta ansvar för sitt liv...Bo.Siltberg skrev:Intressant, kan du utveckla detta?
Man kan t.ex tolka det som att du ensam i världen insett att dubbfria däck faktiskt är livsfarliga,
eller att du aldrig provat på dubbfria däck,
eller att du har en körstil som inte fungerar med dubbfria,
eller att alla som kör dubbfritt inte tar ansvar för sina barn,
eller...
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
De flesta av oss är nog rädda om livhanken.Enk Projektet skrev:
Men det räcker nästan att se sig i spegeln och kasta en blick på körkortet för att förstå hur farligt man lever.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-doda-i-singelolyckor_6359776.svd
Men visst, det är kul med folk som försöker spela helgon
Som jag skrivit tidigare. Har kört dubbfritt i många år utan problem. Det är jag som brukar få hjälpa grannarna som kör dubbat ur diket. Anpassa körningen efter väglaget och däcken så går det bra.Enk Projektet skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 086 inlägg
Om alla är rädda om livhanken och anpassar körningen efter rådande omständigheter skulle väl nollvisionen redan vara ett faktum....eller?