Lane skrev:
Jag är mycket nyfiken på hur du tog diskussionen med kommunen angående bygglovet? Det skulle jag vilja veta mer om, sitter lite i samma båt men de säger att de är bundna till detaljplanen stenhårt. Hur gick du tillväga? Med vilka tog du diskussionen, stadsbyggnadskontoret eller byggnadsnämnden? Hade du färdiga ritningar? Vad la du fram för argument?
Jag antar att du menar angående avsteget från bestämmelserna. Vi tjafsade mycket till en början huruvida vi skulle få bygga ut i två plan då detaljplanen endast tillät enplansvillor. Vi började med att kolla när detaljplanen var gjord. Det visade sig att den kommit till 1996 och alla husen i området byggdes på 20-talet. Det var ett argument. Något som också spelade in, var att alla hus i området var tvåplansvillor samt att två grannar (utav 4) alltså hälften redan hade byggt ut på liknande sätt och då hade det varit ok. Jag kollade även mycket i plan och bygglagen och hittade stycken där det stod att kommunen faktiskt kunde medge avsteg om de var av enklare art, vad det betyder är nog olika från kommun till kommun. Denna diskussion tog vi med den som var handläggare för vårt ärende. Trots detaljplanen så lämnade jag in ritningar för ett tvåplans hus, därefter väntade vi på reaktionerna. Som tur är så gick det igenom, dom tog väl sitt förnuft till fånga. Hade vi dock fått ett nej, så hade vi vänt oss till nämnden som har sammanträde en gång i månaden (där jag bor) och höjt frågan där. De går inte riktigt efter samma riktlinjer, dessa är valda poliktiker som går mer efter "hjärtat" om man nu ska säga så.

Det är väl ungefär det jag kan säga, hoppas det kan vara till någon hjälp.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Hur går det för er? :)
 
Det går bra för oss. Har tyvärr glömt bort att uppdatera här..

I dagsläget håller vi på och gipsar och ska snart till och lägga golvvärmeslingor på övervåningen.

Jag ska försöka komma ihåg och ta kort på hur det ser ut just nu. Är en väldigt stor skillnad utvändigt, tycker jag själv i alla fall :)

Ska skriva upp på en lapp så även jag med mitt dåliga minne inte glömmer:)
 
Ja det är viktigt att uppdatera ;) mycket bilder vill vi se (y)
 
Kommer bli kanon...känner igen vissa lösningar... ;)
 
Haha :) Ja inspirationen är ju bara ett par hus bort :)
 
ida_aker skrev:
Haha :) Ja inspirationen är ju bara ett par hus bort :)
Ja och jag var med på Larssons också....:)
 
Haha, då förstår jag :)
 
Nu har jag än en gång visat prov på hur dåligt mitt minne verkligen är... Nu slog det mig idag att jag inte lagt upp några bilder här så jag tänkte bjuda på några :)

1328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här va de lite vatten, förbereder för handfatet på toaletten på bottenvåningen..


1349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärme och vatten som går upp till övre plan


1361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har börjat gipsa igen ytterväggar och innerväggar på både bottenvåningen och på övre plan..


1363.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår nya dörr :)


1366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade tyvärr ingen bättre bild på gipsningen på övre plan, så denna får duga så länge. I dagsläget är det helt färdig-gipsat på övervåningen.


1368.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser huset åtminstone ut som ett hus även fast det inte är klart utvändigt på långa vägar. Under vintern kommer glasroc skivan att skydda huset från väder å vind och den kommer även sitta kvar och ingå i det putssystem somvi kommer att använda oss av.


1369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gavel, lite lustigt perspektiv kanske men när hela tomten är täckt med snö och man inte riktigt vet hur marken ser ut under snön så vågar man inte gå så långt :)


1370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick en bit till så att jag kunde få med matsalsklossen också :)


Det hela flyter på väldigt bra. Nu i dagarna har vi haft mäklare hemma som värderar lägenheten, planen är att vi ska kunna flytta in i slutet av april. Målet är då att kunna ha ett färdigt sovrum och en toalett, resten går att lösa. Hoppas vi lyckas med det :)

Om två dagar tar jag och sambon en välförtjänt semester på tre veckor i khao lak:) Fler uppdateringar kommer när vi kommer tillbaka från värmen. Som tur är så kommer far min att fila lite på huset när vi är borta :)
 
  • Gilla
lorens och 4 till
  • Laddar…
Otroligt vilket tempo - och vad SNYGGT!!!! Är hur impad som helst!
 
VIlken skillnad!
Det kommer att bli riktigt snyggt.
 
Tack!


Jag gjorde en för och efter bild så att man skulle se skillnaden. Om vi inte skulle ha fotat skulle man knappt komma ihåg hur det såg ut innan :)

Huset skall putsas, alla plåtdetaljer och två skorstenar ska på plats, en entrétrapp med skärmtak och gjutna pelare ska göras,räcken ska sättas på plats och taket ska kläs med tegel.

Det är bara det som ska göras innan utsidan är klar ;)

Å självklart en altan på baksidan :)

före-efter.jpg
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Bara någon månad senare så tänkte jag uppdatera lite :)

Mycket har hänt sen sist. Vi har fått upp innerväggar på övervåningen, gjutit trappan inne så att vi slipper gå upp för en stege och börjat på det otroligt skojiga arbetet med att spackla och slipa :)

1462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen för trappen påbörjades..

1465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser den ut underifrån

406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanifrån innan sättstegen är på plats

414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sättsteg och armering på plats

416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började gjuta steg för steg nedifrån och tog oss uppåt.

421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stod med tombolan och blandade i hallen :)

433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Å såhär blev resultatet efter att formen tagits bort, riktigt nöjda vart vi :)

435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och från andra hållet

399.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi gjort en ursparing i väggen ovanför trappen så att man inte skulle behöva slå i huvudet när man gick upp för trappan men slippa att flytta hela väggen så långt in. Det behövdes ju bara så högt upp på väggen.. så på insidan i ett sovrum...

400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där blev den en liten låda som man kan använda som möbel, ställa tv på, göra en liten myshörna, vad man nu vill :)

402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum1

403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum 1, elen skall dras färdigt och ventilationen skall genom vinden ner i en slits och sen till badrummet.

1428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på sovrum 1 och 2's ingångar taget från tv rummet på övervåningen..

1432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma vinkel men nu är även badrumsingången med..

1425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum 2

1433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi satte gyprocs Aquabead som hörnskydd på alla utåtgående hörn, har aldrig testat den förut men vi tyckte att de fungerade riktigt bra, något jag verkligen kan rekommendera!

1434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel och smidig att jobba med plus att den är väldigt tunn och blir skitsnygg när man spacklar över(y)


Det var allt jag hade för den här gången, planen för helgen är att lägga golvvärme på övre plan samt att gipsa igen de nya delarna eftersom kommunen nu varit ut på deras platsbesök och det gick bra :)

Ha en skön helg!
 
  • 404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jojx81 och 4 till
  • Laddar…
Härligt att se...coolt med betongtrappan.......granne som har för lite att göra? ;)
Eksteg och smidesräcke gissar jag på det.....
 
Haha, grannen har tyvärr ett eget projekt som drar igång nu så vi mister honom snart :) Ett ja på eksteg men planen är nån form av glasräcken :)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.