H håbbe1961 skrev:
Hej, har precis samma klocka för 12V dom jag skall koppla om från grind till dörr. Tänker fixa en liten omvandlare för 9V batteri till 9V pulser på 50hz. Den drar otroligt lite ström så det blir en simpel lösning som tar halva 9v batteriets yta. Har säkert allt hemma redan för detta, måste inventera hobbyförrådet bara. Kan göra 2 när jag ändå är på G.
Gör du två så fixar jag kompensation!
 
S Styrman_jansson skrev:
Gör du två så fixar jag kompensation!
Ok, taget . Skicka ett kort pm så underättar jag dig där efter min inventering. Kommer även redovisa lösningen här förstås för intresserade.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Den typen av ringklocka ska funka med DC, men ett 9V-batteri kanske är för klent.
Eftersom spolarnas impedans är lägre för DC så är optimal DC-spänning lägre än angiven AC-spänning.
Har man ett variabelt DC-aggregat så är det enkelt att testa. 6V DC kanske är lagom.

Att du bara får ett enda "pling" kan bero på att du anslutit till "fel" plintar. Jag ser 3 st plintar på bilden, och den som går till kontaktfjädern som ska bryta strömmen är inte ansluten. Det ser alltså ut som ringklockan kan anslutas på två sätt för att ge ett pling eller en kontinuerlig ringsignal. Jag kan från bilden inte avgöra vilken av trådarna som ska flyttas till den tredje plinten.
 
B b_hasse skrev:
Den typen av ringklocka ska funka med DC, men ett 9V-batteri kanske är för klent.
Eftersom spolarnas impedans är lägre för DC så är optimal DC-spänning lägre än angiven AC-spänning.
Har man ett variabelt DC-aggregat så är det enkelt att testa. 6V DC kanske är lagom.

Att du bara får ett enda "pling" kan bero på att du anslutit till "fel" plintar. Jag ser 3 st plintar på bilden, och den som går till kontaktfjädern som ska bryta strömmen är inte ansluten. Det ser alltså ut som ringklockan kan anslutas på två sätt för att ge ett pling eller en kontinuerlig ringsignal. Jag kan från bilden inte avgöra vilken av trådarna som ska flyttas till den tredje plinten.
Det är jordplint för 230V modellen
 
B b_hasse skrev:
Den typen av ringklocka ska funka med DC, men ett 9V-batteri kanske är för klent.
Eftersom spolarnas impedans är lägre för DC så är optimal DC-spänning lägre än angiven AC-spänning.
Har man ett variabelt DC-aggregat så är det enkelt att testa. 6V DC kanske är lagom.

Att du bara får ett enda "pling" kan bero på att du anslutit till "fel" plintar. Jag ser 3 st plintar på bilden, och den som går till kontaktfjädern som ska bryta strömmen är inte ansluten. Det ser alltså ut som ringklockan kan anslutas på två sätt för att ge ett pling eller en kontinuerlig ringsignal. Jag kan från bilden inte avgöra vilken av trådarna som ska flyttas till den tredje plinten.
Enligt medföljande kopplingschema så ska bara de två plintar jag använt användas. Kopplingen är så att den vänstra lila kommer från 9V-batteriet och den högra lila från tryckknappen. Blå kommer från 9V batteriet och går vidare till tryckknappen i WAGOn.
 
Jag vet inte om det kan påverka men det sitter en liten LED-lampa, sockel C5W, i tryckknappen som gör att den lyser. Har för mig att den är på typ 0,1W...
 
Ok, vi har två separata problem:

1. AC eller DC. Principiellt ska en sådan ringklocka fungera både på AC och DC, men som rikardg skrev i inlägg #6 kan DC göra att funktionen blir något sämre med tiden om den används väldigt mycket (bör inte vara ett problem för en dörrklocka).

2. Ett enda pling eller kontinuerlig signal.
För att få en kontinuerlig signal ska justerskruven uppe till vänster vara inställd så att strömmen bryts när elektromagneterna dragit kläppen emot sig. Detta funkar förstås bara om klockan är kopplad så att strömmen går genom kontakten vid justerskruven, och jag kan inte avgöra detta från bilderna.


Vill du ha lampan i tryckknappen så är det i vilket fall som helst inte bra med batteridrift, eftersom det är lampan som kommer dra överlägset mest ström i genomsnitt. Den lyser ju så länge man inte trycker på knappen. Det skulle krävas laddning eller batteribyte alldeles för ofta.
 
Står tydligt att den är specad för AC så det blir bara ett pling med DC tyvärr
 
Ringklocka för 50 Hz låter inte bra, blir ju 100 slag per sekund.
Den ringklockan är garanterat med brytare, justerskruven är nog brytaren.
Den fungerar med DC men det kommer att gnistra lite mer i brytaren och man kan få materialvandring i brytaren.
Så lite som en dörrklocka används så är det inget problem, om ni bara TS provar med ett maffigare batteri.

Ett 9 volts batteri är som en Fiat 500 framför ett lastbilssläp.

Protte
 
Finns ingen brytare det är bara justermöjlighet för klockan, 50 Hz är 50ggr/s dvs vanlig nätfrekvens o ingen ding dong precis. större batteri blir ett pling också.
Har haft min som är likadan på köksbordet för test idag. Jag lovar bara ett mirakel kan få den att gå på enbart DC.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Finns ingen brytare det är bara justermöjlighet för klockan, 50 Hz är 50ggr/s dvs vanlig nätfrekvens o ingen ding dong precis. större batteri blir ett pling också.
Har haft min som är likadan på köksbordet för test idag. Jag lovar bara ett mirakel kan få den att gå på enbart DC.
Kläppen borde attraheras oavsett polaritet, och det borde i sin tur leda till att den träffar klockan 100 gånger per sekund. Kan du avgöra om det är så?
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, har precis samma klocka för 12V dom jag skall koppla om från grind till dörr. Tänker fixa en liten omvandlare för 9V batteri till 9V pulser på 50hz. Den drar otroligt lite ström så det blir en simpel lösning som tar halva 9v batteriets yta. Har säkert allt hemma redan för detta, måste inventera hobbyförrådet bara. Kan göra 2 när jag ändå är på G.
Kan återkoppla att håbbe_1961's lösning funkade utmärkt. Nu ringer klockan så fint med bara ett 9v batteri.
Sedan av någon anledning lyser bara lampan i knappen när kan trycker på den så förhoppningsvis räcker batteriet länge med.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Ok, taget . Skicka ett kort pm så underättar jag dig där efter min inventering. Kommer även redovisa lösningen här förstås för intresserade.
är mkt intresserad av hur du pillade ihop detta. Sitter i snarlik sits som TS. Sambon vill ha en sån klocka men vi har ingen kanalisation för traffo etc
 
O olofh skrev:
är mkt intresserad av hur du pillade ihop detta. Sitter i snarlik sits som TS. Sambon vill ha en sån klocka men vi har ingen kanalisation för traffo etc
Fick löda ihop en lösning med några få biliga elektronik komponenter baserad på timer IC NE555 för dom som känner till denna klassiker
Kan presentera kopplingsschema här för de som vill testa själva. Men bild finnes redan nu IMG_20220107_144554990.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.