E etompau skrev:
Den ska funka med likspänning. När kläppen attraheras mot elektromagneterna kopplas spänningsmatningen ifrån och kläppen återgår till utgångsläge och spänning kopplas in på nytt=klockan ringer.

Du ser kontakten för detta precis ovanför typskylten.
Stämmer tyvärr inte. Det du refererar till är inställningsskruven för anslagskraft.

Diagram över enhet med inställningsskruv för anslagskraft och tekniska specifikationer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
För info är det variant LTW 75075 jag har.
 
S Styrman_jansson skrev:
Precis så är det tänkt men får inte fram 230V då röret hoppat ur. Det är draget EKKX från där trafo ska sitta (och 230V ska komma) till klockan och därifrån EKKX till ringklockan.
Jag förstod inte riktigt hur det var draget. Menade du EKKX till tryckknappen?
Att du får ett pling och inte mer är ju så det blir i en sådan ringklocka för växelström.
Jag ska fundera om det går att hitta på något.
 
tommib
Är du helt säker på att röret har hoppat ur? Det är inte så att det bara är en tvär böj som du gjorde hål på med dragfjädern? Har du provat att blåsa/suga igenom en liten papperstuss med sytråd på?

Apropå att knåpa ihop något så går det väl att bygga en astabil vippa med några transistorer (eller köpa en 555a) och generera en växelström. Du lär behöva några batterier dock, speciellt eftersom du behöver både positiv och negativ "rail".
 
Nu har jag funderat, bygg en inverter eller växelriktare!
Du behöver till din klocka 8 till 12 V och den drar då enligt tabellen 0,12A.
Det är ca 1W medan knappen trycks in.
Detta kan lösas med en enkel krets med två transistorer. På youtube hittar man flera exempel på små enkla omvandlare 12V DC till 220V men du behöver endast 12V DC till 12V AC. Då behövs bara en minitransformator 1:1.
Sök på "small inverter".
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Methane Methane skrev:
Jag förstod inte riktigt hur det var draget. Menade du EKKX till tryckknappen?
Att du får ett pling och inte mer är ju så det blir i en sådan ringklocka för växelström.
Jag ska fundera om det går att hitta på något.
]

Trafo -> Klocka -> Ringklocka

Allt EKKX.
 
tommib tommib skrev:
Är du helt säker på att röret har hoppat ur? Det är inte så att det bara är en tvär böj som du gjorde hål på med dragfjädern? Har du provat att blåsa/suga igenom en liten papperstuss med sytråd på?

Apropå att knåpa ihop något så går det väl att bygga en astabil vippa med några transistorer (eller köpa en 555a) och generera en växelström. Du lär behöva några batterier dock, speciellt eftersom du behöver både positiv och negativ "rail".
Jag hittar ingen mer använd studs i takdosan. Känner bara låsfjädrarna i samtliga lediga hål.
 
Hmm, jag har en gammal 12DC till 230VAC inverter från en gammal solcell liggandes. Om man tar den och kopplar ringledningstrafon efter, kan det funka? Blir lite klumpigt iofs…
 
Här hemma innan man hade ring klockekameran så triggade gamla klockan inner och ytter belysningen på natten. Och då fick jag löda ihop en omvandlare från Ac till Dc, gick att köpa billigt på nätet. Borde ju finnas för samma ändamål.
 
Sätt en feinsåg i väggen. Var noggrann och rita en fin fyrkant. Öppna upp och laga kanalisationen.. :cool:
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Sätt en feinsåg i väggen. Var noggrann och rita en fin fyrkant. Öppna upp och laga kanalisationen.. :cool:
Om jag kunde lokalisera var det tar stopp/är av så kanske. Kan lika gärna vara i taket på väg till takdosan och taket är gjort av ett massivt furugolv som jag inte vill förstöra.
 
Öppna upp en lite större bit av väggen, det är ju ungefär samma jobb att ta bort en stor bit och laga som att ta bort en liten bit. Och du vet ju ungefär hur långt bort avbrottet är
 
E elmont skrev:
Öppna upp en lite större bit av väggen, det är ju ungefär samma jobb att ta bort en stor bit och laga som att ta bort en liten bit. Och du vet ju ungefär hur långt bort avbrottet är
Jo, men troligtvis är felet i taket. Rörutsläppen för trafon sitter 10cm under taket och ska mynna i en takdosa…
 
Jag hade tveklöst försökt att laga kabelröret.
 
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

När vi byggde vårt hus bad jag elektrikerna förbereda för en ringledningstrafo och ringklocka i vår hall.

När jag idag skulle installera klockan så ser jag att ingen tråd för 230V är dragen från takdosa till tänkt placering av trafo. Endast förberett med rör.

När jag kör in dragfjäder i röret går det i kanske 20cm sedan går det orimligt tungt. Det går dock att komma förbi men då hör man tydligt hur fjädern åker runt i väggen och när man drar ut den är det isolering på den. Skit också.

Det finns ingen snygg möjlighet med utanpåliggande dragning till trafon.

Då återstår det om det går att driva klockan på DC med ett 9V batteri. Klockan är märkt 8-12AC och är av typen;
[länk]

Vad tror ni?
Hej, har precis samma klocka för 12V dom jag skall koppla om från grind till dörr. Tänker fixa en liten omvandlare för 9V batteri till 9V pulser på 50hz. Den drar otroligt lite ström så det blir en simpel lösning som tar halva 9v batteriets yta. Har säkert allt hemma redan för detta, måste inventera hobbyförrådet bara. Kan göra 2 när jag ändå är på G.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.