Hej,

När vi byggde vårt hus bad jag elektrikerna förbereda för en ringledningstrafo och ringklocka i vår hall.

När jag idag skulle installera klockan så ser jag att ingen tråd för 230V är dragen från takdosa till tänkt placering av trafo. Endast förberett med rör.

När jag kör in dragfjäder i röret går det i kanske 20cm sedan går det orimligt tungt. Det går dock att komma förbi men då hör man tydligt hur fjädern åker runt i väggen och när man drar ut den är det isolering på den. Skit också.

Det finns ingen snygg möjlighet med utanpåliggande dragning till trafon.

Då återstår det om det går att driva klockan på DC med ett 9V batteri. Klockan är märkt 8-12AC och är av typen;
https://www.sekelskifte.se/product/...MItOz0oOya9QIVJo1oCR1RywFfEAQYAiABEgLoM_D_BwE

Vad tror ni?
 
Om den är elektronisk som dom säger så borde det sitta en likriktare i den, jag har aldrig sett elektronik som går på växelström. Det är bara att prova!
 
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

När vi byggde vårt hus bad jag elektrikerna förbereda för en ringledningstrafo och ringklocka i vår hall.

När jag idag skulle installera klockan så ser jag att ingen tråd för 230V är dragen från takdosa till tänkt placering av trafo. Endast förberett med rör.

När jag kör in dragfjäder i röret går det i kanske 20cm sedan går det orimligt tungt. Det går dock att komma förbi men då hör man tydligt hur fjädern åker runt i väggen och när man drar ut den är det isolering på den. Skit också.

Det finns ingen snygg möjlighet med utanpåliggande dragning till trafon.

Då återstår det om det går att driva klockan på DC med ett 9V batteri. Klockan är märkt 8-12AC och är av typen;
[länk]

Vad tror ni?
Har du provat dragfjädern från andra hållet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Har du provat dragfjädern från andra hållet?
I de lediga hålen syns inget rör utan man ser bara låsfjädrarna samt i vissa hål röda skyddshättor som sitter på studsen.
 
D Dilato skrev:
Om den är elektronisk som dom säger så borde det sitta en likriktare i den, jag har aldrig sett elektronik som går på växelström. Det är bara att prova!
Nu hade jag bara ett 9V batteri som suttit i en gitarreffekt med tveksam status men det funkade inte. Ringklockan har ingen elektronik utan består till stor del av två spolar. Så troligtvis, även med färskt 9V, så kommer det inte funka…

Blir till att klamra kabel runt ett dörrfoder för att få det att funka. Suck…
 
Den kommer med största sannolikhet att fungera till att börja med då det är en elektromekanisk lösning som skapar ringet och just den biten är oberoende av AC/DC.

Om den används väldigt mycket finns en viss risk på sikt, men en ringklocka används så lite så det är troligen inte något problem.

Problemet man kan råka ut för på sikt är att om den är gjord för AC har inte metallen (i kläppen som rör sig med en elektomagnet) blivit remanensbehandlad för att förhindra magnetisering, finns en viss risk för permanent magnetisering av metallen så den fungerar sämre på sikt. På jobbet har vi kört med remanensbehandlad metall när vi konstruerat DC-styrda ventiler pga detta, men de var aktiva många timmar åt gången och det var för en säkerhetskritisk produkt så absolut inte fick sluta fungera.

Själv har jag en separat AC-trafo till min dörrklocka för att undvika just det fenomenet istället för att köra på hemautomation-systemets DC-trafo vilket skulle varit enklare, speciellt som den styrs av det systemet, men det är kanske egentligen lite överdrivet och mest för att jag är lite påverkad av att konstruera medicintekniska produkter med höga säkerhetskrav hela dagarna ;)
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Sannolikt räcker inte strömmen från ett 9 V-batteri till att dra i kläppen.
Kanske blir det ljud om du testar med batteri med större kapacitet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E etompau skrev:
Sannolikt räcker inte strömmen från ett 9 V-batteri till att dra i kläppen.
Kanske blir det ljud om du testar med batteri med större kapacitet.
Bilbatteri? Ska ju vara en någorlunda smidig lösning…
 
S Styrman_jansson skrev:
Bilbatteri? Ska ju vara en någorlunda smidig lösning…
Batteri av typen "C" sitter i ex. Friedlands klockor. 4 st.
 
tommib
Den där klockan tror jag faktiskt kräver AC för att fungera korrekt.

Du får reklamera till firman som gjort eldragningen.

Om du sätter trafon där det finns 230 V så kan du gå vidare med en teleledning vilket är nättare än en installationskabel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Börja att testa med ett 9V batteri. Är skillnad på olika märke/modeller av 9V-batterer hur mycket ström de kan leverera, ibland är de märkta för högt strömuttag.

En ringklocka kan ofta köra på lägre ström/spänning än specat men låter lite svagare, så testa 9V och se om du är nöjd, och med lite marginal då spänningen sjunker när batterit blir urladdat.
 
Ett 9 volts batteri orkar inte ge den ström som behövs, behövs 6 st tjocka batterier.
Protte
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den där klockan tror jag faktiskt kräver AC för att fungera korrekt.

Du får reklamera till firman som gjort eldragningen.

Om du sätter trafon där det finns 230 V så kan du gå vidare med en teleledning vilket är nättare än en installationskabel.
Precis så är det tänkt men får inte fram 230V då röret hoppat ur. Det är draget EKKX från där trafo ska sitta (och 230V ska komma) till klockan och därifrån EKKX till ringklockan.

Jag har faktiskt fått igång det någotsånär med 9V batteriet. Jag får hålla inne knappen någon sekund så får jag ett halvhjärtat pling. Ska se om jag inte kan parallellkopplad 2-3st i en större kopplingsdosa. Får leta reda på en lämplig batterihållare.
 
Sedan undrar jag om man inte skulle få ett kontinuerligt ringande så länge man håller inne knappen med AC. Nu blir det bara ett pling.

Så här ser det ut i klockan;
Öppen gammaldags klocka med synlig mekanism och kopparlindning på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den ska funka med likspänning. När kläppen attraheras mot elektromagneterna kopplas spänningsmatningen ifrån och kläppen återgår till utgångsläge och spänning kopplas in på nytt=klockan ringer.

Du ser kontakten för detta precis ovanför typskylten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.