Föresten funkar ens ett vanligt kylskåp i husvagn som gungar och skakar?
 
"Husvagnskylskåp" brukar ha en låsning av dörren så den inte åker upp i svängarna, annars så skakar och hoppar det inte så mycket att funktionen störs.

Protte
 
Det är ju lätt löst. Men funktionen i sig?
 
j-o75 skrev:
Det är ju lätt löst. Men funktionen i sig?
Njae, jag kan inte se att funktionen i sig skall lida. Så länge som du inte välter vagnen och lägger den på sidan.

Men sedan är ju frågan om vibrationer osv kan få kompressor att ge sig iväg och dra loss rör osv. Jag har i min ungdom (dvs för ganska många decennier sedan) lyckats att förstöra ett kylskåp genom att frakta det genom Göteborg liggande utan att lastsäkra kompressorn. Den lossnade och drog av rören.

Det varierar nog från modell till modell hur tåliga de är för vibrationer och skumpande.
 
Det brukar sägas att kylskåp skall transporteras stående. Jag tror det är både för att fjäderupphängningen av kompressorn inte tycker om att skåpet ligger och skakar och för att smörjoljan till kompressorn rinner ut i kylkretsen. Med det sagt tror jag inte att det är några problem med att ha ett vanligt kylskåp i en husvagn.
 
Alternativen är alltså ett begagnat gas el kylskåp för 5000kr eller ett nytt för 11000kr eller ett nytt vanligt skåp för 1200. Inverter för 2000 och solcell med regulator för 2700. Det lockar ju en del att köra på det sista alternativet.
 
j-o75 skrev:
Alternativen är alltså ett begagnat gas el kylskåp för 5000kr eller ett nytt för 11000kr eller ett nytt vanligt skåp för 1200. Inverter för 2000 och solcell med regulator för 2700. Det lockar ju en del att köra på det sista alternativet.
Ja, jag vet inte om någon här har så mycket mer att tillföra. Det är nog dags att du agerar försökskanin och rapporterar tillbaka om det fungerar! :)
 
Och om du försöker - och det inte går så bra - så är pengarna inte bortkastade. Solceller, regulator och inverter är ju bra att ha på husvagnen ändå. Det finns ju en massa annat som mår bra av 220 volt. Och visar det sig att strömmen inte räcker så är det ju enkelt att komplettera med fler solceller. Och i värsta fall ett elverk eller en bränslecell om några år när de börjar närma sig ett vettigt prisläge.

Edit: Hittade 12V elverk på ebay. Inte i Sverige dock. Lite dyrare än ett vanligt elverk men å andra sidan kan du ladda batteriet med 50A.
 
Redigerat:
Om jag har räknat rätt så blir det ungefär så här:
Ett kylskåp i den storleken jag tittat på är på 45w. om det går 20 minuter per timme gör det åt ca 324wh per dygn.
omformaren har en effektivitet på 85% kanske? Då skall den matas med 381wh för under ett dygn plus tomgångsförbrukningen som är på ca 5w*24h= 120wh alltså går det åt ca 0,5kwh per dygn. Det borde väl ett hyfsat solcell paket klara av att fixa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.