En revisor behöver man nödvändigtvis inte ha om man har enskild firma. Nån som hjälper en med löpande bokföring är ju bra om man inte vill hålla på med det.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Revisor är en helt onödig kostnad, däremot kan det vara klokt att anlita en bokföringsbyrå i alla fall de första åren innan man lärt sig.
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Tillägger, minus inköp och kostnader, t.ex. kontorsmaterial, kostnader för telefon osv.
Ringa och kopiera och skriva ut kan alltid göra på sitt ordinarie jobb!
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
H
T Thomas_Blekinge skrev:
Ringa och kopiera och skriva ut kan alltid göra på sitt ordinarie jobb!
Menar du att han ska utnyttja företaget som han är anställ i för att sköta sin egen firma?
 
Det är väl just sådant som gör att en del arbetsgivare inte gillar att man har en sidoverksamhet.

För en del år sedan arbetade jag på ett företag där en inköpare bedrev egen verksamhet bredvid. Han var ansvarig för inköp i klassen 10 miljarder om året. Och drev själv ett företag som använde material från samma leverantörer, med en årsomsättning på drygt 20 miljoner (med noll anställda, bara han själv som jobbade).

Det ligger ju nära till hands att misstänka att han inte behövde betala speciellt mycket för materialet till den egna firman... Dessutom så är det omöjligt att bedriva en så stor verksamhet på ren fritid. Helt obegripligt att han fick hålla på.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ringa och kopiera och skriva ut kan alltid göra på sitt ordinarie jobb!
Det är ett jättebra tips för att mer tid för sin egen firma. Jobbar man heltid så går det nog faktiskt att få loss 40 timmar i veckan efter att chefen sett vad man gör. Andra riktigt bra tips i samma kategori är att inte betala sina räkningar och skatten.

Ett tredje tips som du faktiskt bör följa är att inte lyssna på råd från @Thomas_Blekinge
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ett jättebra tips för att mer tid för sin egen firma. Jobbar man heltid så går det nog faktiskt att få loss 40 timmar i veckan efter att chefen sett vad man gör. Andra riktigt bra tips i samma kategori är att inte betala sina räkningar och skatten.

Ett tredje tips som du faktiskt bör följa är att inte lyssna på råd från @Thomas_Blekinge
Du har inte kommet på iden att jag inte menade allvar?
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du har inte kommet på iden att jag inte menade allvar?
Det är ju inte helt uppenbart att det var på skoj. Det finns tyvärr många som agerar som du föreslog. Och värre än så.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Verksamt.se använde jag mig av för att komma igång när jag startade eget. Det var en stor hjälp! Sedan om man bor någorlunda centralt så brukar skatteverket hålla i lite gratis kurser man kan gå på om hur allt funkar med moms och allt annat som kan vara krångligt att få koll på i början. Numera kanske dessa kurser hålls digitalt också (det var inte en grej för 10 år sedan när jag gjorde det iaf)

Lycka till!
 
Jag har också använt verksamt.se. Ett aktiebolag har ju också fördelar, insatsen är 25 kkr som inte ät bortkastat utan bra lånat till AB. En revisor behövs inte där heller men jag har fått lära mig grunderna i bokföring.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man får också komma ihåg att det numera är ganska hårda krav på att bli momsregistrerad. Det ska finnas ett syfte som genererar regelbundna pengar. Tror det är svårt att få det om man bara säger att man ska göra nåt litet ibland och man vet inte hur det blir osv osv. En affärsplan lär de garanterat vilja ha. Tidigare har det varit alldeles för enkelt och företag har dykt upp där det i princip bara har handlat om att dra av moms. Inte dra in nåt........
Affärsplan? För att registrera enskild firma hos verksamt.se ? Sen när då?
Åtminstone förra året räckte det med att veta vilken/vilka SNI-koder* som firman skulle ha, ungefärlig omsättning och vinst, och lite annan info.

*SNI-kod är en sifferkod som beskriver verksamheten i en firma, går att leta via sökmotor. En firma kan också ha flera SNI-koder.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Nu är det många år sedan jag reggade en firma, men då var det inga problem. Momsredovisningsnumret kom inom en vecka.

Sedan har jag egentligen för hög omsättning för att redovisa moms på årsbasis, men så länge inte skattemyndigheten påpekar det så kör jag på.
 
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Åtminstone förra året räckte det med att veta vilken/vilka SNI-koder* som firman skulle ha, ungefärlig omsättning och vinst, och lite annan info.
En lite lustig anekdot som anknyter till det påstådda kravet på affärsplan är att när jag registrerade ett s.k. enkelt bolag så ringde handläggaren och berättade att hon ändrat verksamhetsbeskrivningen (SNI-koderna) eftersom man bara fick ange sådan verksamhet som redan är etablerad och bedrivs.

Hon begrep uppenbarligen inte den orimliga motsägelsen i det kravet, och tyckte sig dessutom uppenbarligen veta bättre än mig själv vad vi pysslar med.

Jag orkade inte argumentera eftersom jag angivit de korrekta koderna på blanketten, sen får de väl registrera det som de vill. Men det skulle inte förvåna mig om de någon gång i framtiden går igång på att koderna inte stämmer.

Inte lätt att vara småföretagare i dagens Sverige...
 
  • Wow
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Att starta ett AB är idag inte helt enkelt och problemet ligger hos bankerna som ska öppna ditt företagskonto (där aktiekapitalet ska betalas in) och utfärda bankintyg.
Om du inte har en bra affärsplan och förutsedd intäkt så kommer dom att vägra öppna konto, och det helt utan att motivera varför.
Jag försöket först starta själv via verksamt, det föll på att ingen bank ställde upp.
Då köpte jag ett lagerbolag i tron att det skulle bli enklare, Svea Bank sammarbetar med Fortnox så det borde ju gå enkelt, men icke då.
Till saken hör att jag är redan kund hos Svea sedan flera år!

Hej,

Tack för att du har väntat, vi har nu gjort en samlad bedömning av din ansökan om att bli kund hos oss på Svea Bank. Vi kan tyvärr inte erbjuda dig det företagskonto du ansökt om.

Vi önskar dig lycka till med ditt företag och hoppas att vi får möjlighet att ses i framtiden i något annat sammanhang istället.

Vänliga hälsningar

Kundserviceteamet
Customer Service | Banking Services



Svea Bank AB (publ)

Box 3028

SE-169 03, Solna, Sweden


Danske Bank krävde att man blev helkund privat innan dom ens tittar på ansökan, SEB sa helt enkelt nej, Swedbank lika så. Men tack vare Sparbanken Skåne gick det till slut!
Bankdokument, kontobevis, "Sparbanken Skåne", text, logotyp, "Företagskonto", koncept för finansiell transaktion eller rapport.
 
  • Arg
  • Wow
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att starta ett AB är idag inte helt enkelt och problemet ligger hos bankerna som ska öppna ditt företagskonto (där aktiekapitalet ska betalas in) och utfärda bankintyg.
Om du inte har en bra affärsplan och förutsedd intäkt så kommer dom att vägra öppna konto, och det helt utan att motivera varför.
Jag försöket först starta själv via verksamt, det föll på att ingen bank ställde upp.
Då köpte jag ett lagerbolag i tron att det skulle bli enklare, Svea Bank sammarbetar med Fortnox så det borde ju gå enkelt, men icke då.
Till saken hör att jag är redan kund hos Svea sedan flera år!

Hej,

Tack för att du har väntat, vi har nu gjort en samlad bedömning av din ansökan om att bli kund hos oss på Svea Bank. Vi kan tyvärr inte erbjuda dig det företagskonto du ansökt om.

Vi önskar dig lycka till med ditt företag och hoppas att vi får möjlighet att ses i framtiden i något annat sammanhang istället.

Vänliga hälsningar

Kundserviceteamet
Customer Service | Banking Services

[bild]

Svea Bank AB (publ)

Box 3028

SE-169 03, Solna, Sweden


Danske Bank krävde att man blev helkund privat innan dom ens tittar på ansökan, SEB sa helt enkelt nej, Swedbank lika så. Men tack vare Sparbanken Skåne gick det till slut!
[bild]
Oj vad krångligt, jag tror jag mailade till min bank och sa att jag vill öppna ett företagskonto.

Dom ringde sen typ dagen efter och hade några simpla frågor, sen så fick jag maila in typ en liten beskrivning om företaget och hur mycket jag trodde jag skulle omsätta.

Sen fick jag maila in kopior på moms reg och f skatt och sånt.

Hur simpelt som helst. Typ noll i ansträngning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.