R Rolle85 skrev:
Hur mycket moms lägger man på jobbet som utförs (material och själva reparation)?

Är det momspåslaget som sedan jag skickar till skattemyndigheten? Gör man detta varje månad?

Kan som sagt inget om sådant här då jag varit anställd hela mitt liv.
Nu känner jag inte till hobbyverksamhet, utan svarar om hur det funkar när du har enskild firma.
Du lägger på 25% moms på både delar och ditt jobb. Delarna får du i efterhand dra av momsen ifrån.

När du är anställd betalar ju företaget utöver skatt även arbetsgivaravgift. Med enskild firma betalar man istället en egenavgift. Vanlig inkomstskatt läggs också på. Räkna med att betala ca 50% till Skatteverket av allt du tjänar. Detta belopp kommer skattemyndigheten räkna ut varje år och du betalar ungefärlig skatt varje månad.

Moms däremot kan du skjuta på till deklaration varje år att betala in, om du inte går över en miljon i omsättning per år.

Så, om det är avgörande hur mycket du kommer att tjäna är det bra att känna till att mycket försvinner i skatt. Om du tex tar betalt 1000 kr ink moms av en privatperson. Ex moms blir det 800 kr. Sedan skatt på det, vilket gör att du ungefär behåller 400 kr.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
1000kr, 25% moms antar jag så 750kr och sen skatt på det 50% dvs 350kr kvar?
 
R Rolle85 skrev:
1000kr, 25% moms antar jag så 750kr och sen skatt på det 50% dvs 350kr kvar?
Du kan inte räkna procent "baklänges" på det sättet! Det blir andra procentsatser när du drar av :D
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
1000kr, 25% moms antar jag så 750kr och sen skatt på det 50% dvs 350kr kvar?
Mer korrekt sätt att räkna:

1000 kr in
20% moms, 800 kvar (25% moms på 800, ger 1000 kr)
Egenavgifter 25% avdrag 600 kr kvar (motsvarar ca 33% egenavgiftspåslag på lön)
så en bruttolön på 600 kr. Beroende på om du når upp till brytpunkten för statlig skatt, så får du betala drygt 30% eller drygt 50% inkomstskatt på det.
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Mer korrekt sätt att räkna:

1000 kr in
20% moms, 800 kvar (25% moms på 800, ger 1000 kr)
Egenavgifter 25% avdrag 600 kr kvar (motsvarar ca 33% egenavgiftspåslag på lön)
så en bruttolön på 600 kr. Beroende på om du når upp till brytpunkten för statlig skatt, så får du betala drygt 30% eller drygt 50% inkomstskatt på det.
Tillägger, minus inköp och kostnader, t.ex. kontorsmaterial, kostnader för telefon osv.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H
R Rolle85 skrev:
Har aldrig drivit företag men skulle vilja driva en verksamhet vid sidan av mitt vanliga jobb.
Det handlar alltså om reparationer av båtmotorer som utförs ute hos kund eller hemma i mitt garage.

Jag kommer alltså bara själv driva verksamheten och inte ha några anställda. Men jag vet inte hur det här med företagande går till? Vilken typ av företagsform ska jag bedriva för att så enkelt som möjligt kunna driva en liten verksamhet där jag då och då reparerar något för en kund?

Hur mycket moms lägger man på jobbet som utförs (material och själva reparation)?

Är det momspåslaget som sedan jag skickar till skattemyndigheten? Gör man detta varje månad?

Kan som sagt inget om sådant här då jag varit anställd hela mitt liv.
Ring skatteverket fråga om allt, anteckna. Få anvisningar var du kan läsa mer på Skatteverkets hemsida.
Behöver du hjälp med bokföring, deklaration, så ta hjälp av en bokföringsbyrå åtminstone första året.
Det är en del att tänka på, har du ett fåtal uppdrag så fundera på om du bara ska deklarera för sidoinkomst. Beror ju på hur mycket du skall arbeta bredvid ditt huvudsakliga arbete. Som andra har påpekat också, kolla om din arbetsgivare hr några synpunkter på att du startar ett företag.
Det är förenat med en del pappersarbete med ett företag som också tar tid. Startar du en enskild firma så är det också förenat med lite kostnader t.ex. hjälp med deklaration av bokföringsbyrå, du behöver ingen auktoriserad revisor. Du kanske behöver ett bokföringsprogram på datorn, dator, skrivare. En kurs i bokföring är bra! Många har börjat smått och blivit stora företag. Lycka till!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Även om man inte sysslar med konkurrerande verksamhet så finns det andra aspekter. Jag skulle då inte tex vilja vara arbetsgivare åt ngn som var i snickeriet 8-17, som sedan satt hemma och drack energidryck och fibblade med annat jobb hela natten.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
wildeside
R Rolle85 skrev:
Har aldrig drivit företag men skulle vilja driva en verksamhet vid sidan av mitt vanliga jobb.
Det handlar alltså om reparationer av båtmotorer som utförs ute hos kund eller hemma i mitt garage.

Jag kommer alltså bara själv driva verksamheten och inte ha några anställda. Men jag vet inte hur det här med företagande går till? Vilken typ av företagsform ska jag bedriva för att så enkelt som möjligt kunna driva en liten verksamhet där jag då och då reparerar något för en kund?

Hur mycket moms lägger man på jobbet som utförs (material och själva reparation)?

Är det momspåslaget som sedan jag skickar till skattemyndigheten? Gör man detta varje månad?

Kan som sagt inget om sådant här då jag varit anställd hela mitt liv.
Titta på https://www.frilansfinans.se/ Kan vara ett alternativ för dej...
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Man får också komma ihåg att det numera är ganska hårda krav på att bli momsregistrerad. Det ska finnas ett syfte som genererar regelbundna pengar. Tror det är svårt att få det om man bara säger att man ska göra nåt litet ibland och man vet inte hur det blir osv osv. En affärsplan lär de garanterat vilja ha. Tidigare har det varit alldeles för enkelt och företag har dykt upp där det i princip bara har handlat om att dra av moms. Inte dra in nåt........
 
C
S Stefan1972 skrev:
En affärsplan lär de garanterat vilja ha.
Var förvisso några år sedan jag senast gjorde en momsregistrering, så jag säger inte att du har fel, men det låter konstigt.

Jag menar, skatteverket kan inte förbjuda dig att bedriva momspliktig verksamhet, och då måste man ju vara momsregistrerad. Däremot kan de så klart ifrågasätta avdrag för ingående moms om det inte finns någon utgående moms.
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var förvisso några år sedan jag senast gjorde en momsregistrering, så jag säger inte att du har fel, men det låter konstigt.

Jag menar, skatteverket kan inte förbjuda dig att bedriva momspliktig verksamhet, och då måste man ju vara momsregistrerad. Däremot kan de så klart ifrågasätta avdrag för ingående moms om det inte finns någon utgående moms.
jo det finns faktiskt de som fått avslag.........just för att "planen" inte håller måttet.
 
C
S Stefan1972 skrev:
jo det finns faktiskt de som fått avslag.........just för att "planen" inte håller måttet.
Skulle inte förvåna mig med den piss-stat som vi är på väg mot.
Men hur tusan gör man om man får avslag? Kör svart?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skulle inte förvåna mig med den piss-stat som vi är på väg mot.
Men hur tusan gör man om man får avslag? Kör svart?
nja man gör en bättre affärsplan.........men jag tror det blir halt direkt om man söker och liksom svävande tror att man kanske kommer att dra in nå tusen om året. Då är det lätt att tänka att den här individen vill bara registrera sig för att dra av moms...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C
Ja, drar man bara in några tusen om året klarar man sig ju under gränsen för frivillig momsredovisning.
Vilket jag antar TS kommer att göra, så det är väl inget problem i detta fall.
 
Man kan få avslag om man registrerar och så sätter man ner omsättning till 0 eller väldigt lågt. Då finns det inget behov enligt skatteverket.

Det man kan göra är att sätta omsättning till 100k men vinsten till 0kr så man inte behöver betala in massa pengar varje månad.
Men då får man lov att avsätta pengar för skatten i slutet av året.

Jag rekommenderar att om man inte är riktigt vass så skall man ha en revisor.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.