D Daniel 109 skrev:
Vilka horisontalkrafter?
De som draglinan förväntades ta upp.
Vilka annars?
 
Men det blir ju inga horisontella krafter om man har en limträbalk nock. Det blir en helt annan takkonstruktion som inte behöver draglinor.
 
  • Gilla
annapallin och 1 till
  • Laddar…
Högbenet bildar ju en (ganska brant) vinkel mot horisontalplanet. Då bör ju rimligen egentyngd och snölast mm generera en horisontell komponent vid takfoten.
Dvs den som draglinan förmodas ta upp.
Men mekaniken kanske har förändrats utan att jag märkt det …
 
Var skulle den kraften komma ifrån?
 
A
fahlis fahlis skrev:
Högbenet bildar ju en (ganska brant) vinkel mot horisontalplanet. Då bör ju rimligen egentyngd och snölast mm generera en horisontell komponent vid takfoten.
Dvs den som draglinan förmodas ta upp.
Men mekaniken kanske har förändrats utan att jag märkt det …
Är en ganska vanlig konstruktion, och dom flesta av dom verkar hålla;)

Kraften blir vertikal både på limträ och hammarband.
 
  • Gilla
annapallin
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Fick mig att tänka på The Public i Sundbyberg, av en slump verkar du bo i dem kvarteren.

[länk] sundbyberg - Sök på Google&imagekey=!1e10!2sAF1QipMsC8SvKuudaCPTnXtv9HQ7o1DKSYM6ZdmRWB4K
Det stämmer
 
kodrod skrev:
Utan att egentligen veta, men skulle det inte gå att göra en avväxling ovanför gavelfönstren och sätta en pelare i väggen vid loftet. Sedan ett limträ i taknocken och skippa draglinorna?

Om det nu är din drömstuga du bygger, är det nog ända lösningen jag hade varit nöjd med.
Det verkar vara en bra lösning! Tack, jag ska ta upp det med min snickare
 
Förslag från CA-boden: Ställa en limträpelare på vardera sidan av det toppiga fönstret och en (eller två) på motsatta sidan av rummet (i höjd med loftet) och lägga två limträbalkar tvärs över rummet.

Det är väl samma förslag som #kodrod har?
 
A
A annapallin skrev:
Förslag från CA-boden: Ställa en limträpelare på vardera sidan av det toppiga fönstret och en (eller två) på motsatta sidan av rummet (i höjd med loftet) och lägga två limträbalkar tvärs över rummet.

Det är väl samma förslag som #kodrod har?
Ja det var nått liknande som jag tänkte. Nu kanske du får pelarna synliga? Antar att det är svårt att få in dom i väggen i efterhand.
 
  • Gilla
annapallin
  • Laddar…
kodrod skrev:
Ja det var nått liknande som jag tänkte. Nu kanske du får pelarna synliga? Antar att det är svårt att få in dom i väggen i efterhand.
Ja, det känns lite "mycket" med 2 pelare på mina 42 kvm.
Jag lutar nog ändå åt ngn typ av vajerlösning så det blir "luftigt"...
 
  • Gilla
annapallin
  • Laddar…
Kanske man kunde komma undan med en taxstol där man har vajer från nock ner till dragstången, så det liknar en saxtakstol?
 
  • Gilla
annapallin
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Kanske man kunde komma undan med en taxstol där man har vajer från nock ner till dragstången, så det liknar en saxtakstol?
Saxtakstol var nytt för mig, googlade
 
  • Teknisk ritning av en saxtakstol med angivna vinklar, dimensioner och stödpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.