KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Krassa, realistiska synpunkter och fråga!
Och om man vill "titta uppåt" genom fönstren kan man ju sätta sig lite närmare de jättelika rektangulära fönstren. .
De jättelika fönstren är altandörrar(y)
 
kodrod skrev:
Vad bygger du med för husleverantör?
Huset är från CA-Boden men jag har en byggfirma som bygger åt mig.
 
prototypen prototypen skrev:
Håller gör det, finns alltid en grövre vajer.
Problem blir det om det är en fackverkstakstol. Högbenen får ju inget stöd på mitten.
Det går alltid sätta i grövre högben.

Protte
Ok, tack för svar!
 
Du har inte en ritning på takstolarna?

Jag skulle göra som din snickare men skippa vajer och göra i rundstång istället.
Rundjärn lagerhålls på 6m längder på i stort sett varenda stålgross.
Lätt att svetsa fast slanka fina ändstycken så man slipper fula wirelås eller öglor.
Eller gänga dom så man kan få på mutter för justering i var ände direkt.

Hålla lär det göra, en 10mm rundstång som gängas M10 håller för drygt 20 ton o går man upp till 16mm är man uppe på runt 60 ton.

Sen ta bort högbenen och istället dubbla på överarmarna ifall de behöver ökad styvhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
annapallin och 1 till
  • Laddar…
Jag vill minnas att en M10 8.8 har en brottgräns på ca 4,7 ton, är verkligen en 10mm rundstång så mycket starkare?
 
P Per_Eriksson skrev:
Du har inte en ritning på takstolarna?

Jag skulle göra som din snickare men skippa vajer och göra i rundstång istället.
Rundjärn lagerhålls på 6m längder på i stort sett varenda stålgross.
Lätt att svetsa fast slanka fina ändstycken så man slipper fula wirelås eller öglor.
Eller gänga dom så man kan få på mutter för justering i var ände direkt.

Hålla lär det göra, en 10mm rundstång som gängas M10 håller för drygt 20 ton o går man upp till 16mm är man uppe på runt 60 ton.

Sen ta bort högbenen och istället dubbla på överarmarna ifall de behöver ökad styvhet.
Det låter ju som en strålande idé :D
Arkitektonisk snittskiss av en byggnadskonstruktion med mått och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Utan att egentligen veta, men skulle det inte gå att göra en avväxling ovanför gavelfönstren och sätta en pelare i väggen vid loftet. Sedan ett limträ i taknocken och skippa draglinorna?

Om det nu är din drömstuga du bygger, är det nog ända lösningen jag hade varit nöjd med.
 
  • Gilla
annapallin
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag vill minnas att en M10 8.8 har en brottgräns på ca 4,7 ton, är verkligen en 10mm rundstång så mycket starkare?
https://www.yumpu.com/sv/document/view/6018535/de-skruvar-bufab/30

Man ska inte huvudräkna när man är bakis, 10potens fel, men ändock, ett förållandevis smalt dragstag går att göra mångdubbelt starkaren än den planka som sitter där idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
annapallin och 1 till
  • Laddar…
kodrod skrev:
Utan att egentligen veta, men skulle det inte gå att göra en avväxling ovanför gavelfönstren och sätta en pelare i väggen vid loftet. Sedan ett limträ i taknocken och skippa draglinorna?

Om det nu är din drömstuga du bygger, är det nog ända lösningen jag hade varit nöjd med.
Tack för tips! Jag kollar med min snickare :D.

Nästa fråga, hur beräknar man då bärigheten?
 
Det borde dom ni har köpt huset av kunna hjälpa till med.
 
useless useless skrev:
Det borde dom ni har köpt huset av kunna hjälpa till med.
Ja, fast dom har inte räknat på denna typ av lösning förut.
 
kodrod skrev:
…en avväxling … och skippa draglinorna?
.
Hur tar du då upp horisontalkrafterna?
 
Vilka horisontalkrafter?
 
A
fahlis fahlis skrev:
Hur tar du då upp horisontalkrafterna?
Lyckas man få upp en limträbalk och upplag för den så har du inga stora horisontalkrafter längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.