L largab skrev:
Eps är skyddad mha platonmattan. Så den klarar sig i evighet.
Var kommer fukten ifrån? I källaren har jag nu på sommaren Rh 45% 24gr. På vintern Rh<20% 22gr. Väggen är genomtorr.
Däremot på utsidan med Platon/eps eller isodrain så är det samma temp som insidan men Rf nära100% pga vatten i botten av dräneringsdiket samt fuktig mark intill. Den fukten vill jag inte ha in i väggen utifrån. Därför helt tät vägg.
Ja och därför skall man bara tätar sulan och lite upp på väggen så att vattenångan kan gå genom väggen, och var kanske så du gjorde?
Oavsett så blir det nog bra då det enda du skulle behöva fuktisolera a mot är inifrån kommande fukt. Men finns ju oavsett inget organiskt material i väggen.
Men normalt så, invändig isolering = tät yttervägg
Utvändig isolering = genomsläpplig + tätad sula och några dm upp på vägg.
 
GoC GoC skrev:
Ja och därför skall man bara tätar sulan och lite upp på väggen så att vattenångan kan gå genom väggen, och var kanske så du gjorde?
Oavsett så blir det nog bra då det enda du skulle behöva fuktisolera a mot är inifrån kommande fukt. Men finns ju oavsett inget organiskt material i väggen.
Men normalt så, invändig isolering = tät yttervägg
Utvändig isolering = genomsläpplig + tätad sula och några dm upp på vägg.
Vattenånga går inte genom väggen. Diffusion är trögt genom en betongvägg. Om det förekommer så är det riktning utifrån och in då det är samma temp på in resp utsida men högre fuktighet på utsidan.

Varför fuktisolera mot fukt innefrån? Miljön i källare är ju torrare än den utanför.
Det är konstigt att det bara är i Sverige som fukt vandrar innefrån ut !?
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
L largab skrev:
Vattenånga går inte genom väggen. Diffusion är trögt genom en betongvägg. Om det förekommer så är det riktning utifrån och in då det är samma temp på in resp utsida men högre fuktighet på utsidan.

Varför fuktisolera mot fukt innefrån? Miljön i källare är ju torrare än den utanför.
Det är konstigt att det bara är i Sverige som fukt vandrar innefrån ut !?
Ångtrycket driver fukten från varmt till kallt. Inte svårare än det.
Hade du haft isoleringen på insidan av källarväggen så stämmer din teori, men nu är din vägg exakt som en underisolerad platta, varm på insidan och kallare längre ut. Så oavsett detta kommer din vägg fungera och asfalten på väggen är överflödig då du aldrig kan få difussion in mot den varmare innersidan.
 
Fukten i väggen kommer i huvudsak från sulan som ofta står på fuktigt underlag. Är utrymmet uppvärmt kommer fukten att förångas och ventileras ut. Begriper inte varför mångas uppfattningen tycks vara att den fukt som finns i källarluften skulle göra sig omaket att pressa sig igenom de varma källarväggarna. Betong är faktiskt rätt svårgenomtränglig för mången materia inklusive gaser.

F.ö är ångtryck inget som flyttar på materia det säger bara när flyktiga ämnen är i en jämnvikt (vätska/gas) givet temperatur och tryck.


P.s jag har isolerat källaren på samma sätt som largab detta är oxå helt i linje med SP’’s uppfattning i frågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd men då det gällde samma ämne tänkte jag det var onödigt att starta ny tråd för en snabb fråga.

När man isolerar med frigolit/cellplast hur fäster man isoleringen på utsidan om det är under mark? Måste det putsas fast eller räcker det att ha den "löst" eftersom all jord och mark håller den på plats? Frågar eftersom jag håller på att få hjälp med detta men vill veta att firman gör rätt.
 
Lovestar Lovestar skrev:
Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd men då det gällde samma ämne tänkte jag det var onödigt att starta ny tråd för en snabb fråga.

När man isolerar med frigolit/cellplast hur fäster man isoleringen på utsidan om det är under mark? Måste det putsas fast eller räcker det att ha den "löst" eftersom all jord och mark håller den på plats? Frågar eftersom jag håller på att få hjälp med detta men vill veta att firman gör rätt.
Är det fuktspärrmatta inblandat eller är det pordän ?
 
Ja den ska fästas, jag fäste skivorna med Biltemas stenlim och isoleringshållare.

Slagankare H3 Ejot t.ex.

stenlim i skarvarna då det expanderar mindre än fogskum

ovan gäller eps-isolering
 
Redigerat:
Jag använde vanligt fogskum för att limma dit dem. 3 strängar uppifrån o ner på varje skiva, sedan spände jag dit skivorna med en plankbit (stöd mot grävsidan). Även fogskum i skarvarna. Platon ytterst samt en isodrain täcklist ovanpå.
Jordtrycket ser ju sedan till att fixera allt forever.
 
Tack för alla svar. Vad kan hända om vi inte fäster dem? Det är ca 10 centimeter tjocka plattor.
 
Lovestar Lovestar skrev:
Tack för alla svar. Vad kan hända om vi inte fäster dem? Det är ca 10 centimeter tjocka plattor.
Ska dom fästas rakt mot betongen
 
Risken är väl att de glider isär när du återfyller. Gör som largab föreslog då fästa med stiften är antagligen onödigt.
 
Hej,
Jag isolerade källarväggen med 2x100mm cellplast. Jag la skivorna omlott och skarv i skarv. Höll skivorna på plats med tillsågade cellplastbitar(restbitar). Fungerade bra utan lim eller fog emellan. Fyllde försiktigt på med fyllmassor och tog efter hand bort stöden. La cement på toppen istället för plastlist.

//Knallen
 
då du lägger ett lager limma skarvarna och om du ändå har pistolen framme lägg ngr strängar på baksidan oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.