C coccon skrev:
Jag letar upp rapporterna och skickar till dig.
Lägg upp dom här istället, det lär vara fler som är intresserade av att läsa rapporterna, bla jag själv.
 
Svarar mig själv



man använder pentan som jäsmedel i eps antagligen då oxå för xps. pentangasen kryper ut ersätts med luft och vattenånga

pir/pur används Chlor fluorocarbon (CFC) eller varianter av. En rätt stor molekyl som jag tror vandrar ut ur PIR i samma takt som pentan i XPS/EPS (i första approximationen). Ska bli intressant att läsa rapporterna.
 
Redigerat:
Mineralull hade jag undviket helt under mark.

Den kommer över tid att absorbera fukt och få extremt dåligt isolervärde..
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
L L-E skrev:
har sagt det förr. jag hävdar att riskaka främst är svenskt fenomen som inte innebär ngt paradigmskifte gällande konstruktion av fuktsäkra källare.


Tycker dock att åldersbeständig plast utanpå isoleringen (mellan) låter som en riktigt dålig ide.
Gammal tråd. Plast i utv grundisoleringen är en väldigt dålig id.
 
Jag har nu dränerat om en långsida på huset fr 71. Borstade av den gamla asfaltsvägen. Ett nytt lager kallasfalt. Ett lager 100mm S80 eps, limmade med 3 lodräta strängar fogskum. Utanpå det Platonmatta som går hela vägen från nedre kant av kantbalken upp till eps-kanten. Täckande plastlist ovan där. Nya dräneringsslangar. Tätt och isolerande för all framtid för en väldigt liten peng.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag har nu dränerat om en långsida på huset fr 71. Borstade av den gamla asfaltsvägen. Ett nytt lager kallasfalt. Ett lager 100mm S80 eps, limmade med 3 lodräta strängar fogskum. Utanpå det Platonmatta som går hela vägen från nedre kant av kantbalken upp till eps-kanten. Täckande plastlist ovan där. Nya dräneringsslangar. Tätt och isolerande för all framtid för en väldigt liten peng.
Låter konstigt att stänga in fukten med kallasfalt , vad återfyllde du med utanför mattan
 
L larsson r skrev:
Låter konstigt att stänga in fukten med kallasfalt , vad återfyllde du med utanför mattan
Fukten stängs inte in. Den har fri lejd inåt som väggar brukar torka ut. Att fukt drivs utåt är en myt.
Återfyllde med uppgrävd massa (mest sand o lera). Längst ner runt dränrör + 20-30 cm la jag makadam 8-16 + markfiltermatta.
 
Enligt fysikens lagar är det ju tvärtom, varmt mot kallt? Energi flödar från varmt till kallt!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Enligt fysikens lagar är det ju tvärtom, varmt mot kallt? Energi flödar från varmt till kallt!
Helt riktigt, ångtrycket ökar med temperaturen och driver ”fukten” mot den kalla sidan med lägre ångtryck.
Enkel fysik som du säger.
Vid Utvändig isolering skall källarväggen vara ”öppen”
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag har nu dränerat om en långsida på huset fr 71. Borstade av den gamla asfaltsvägen. Ett nytt lager kallasfalt. Ett lager 100mm S80 eps, limmade med 3 lodräta strängar fogskum. Utanpå det Platonmatta som går hela vägen från nedre kant av kantbalken upp till eps-kanten. Täckande plastlist ovan där. Nya dräneringsslangar. Tätt och isolerande för all framtid för en väldigt liten peng.
Låter som en konstig konstruktion.
Jag skulle satt Platon mot väggen, ingen asfalt eller annat, och sedan EPS och eventuellt en skyddande geotextil.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Låter som en konstig konstruktion.
Jag skulle satt Platon mot väggen, ingen asfalt eller annat, och sedan EPS och eventuellt en skyddande geotextil.
Med geotextil som enda skydd mot isoleringen så går det inte använda billig eps. Då måste man använda dyrare markskivor. Annars funkar det också. Men jag premierar täthet vilket asfalten borgar för.
 
Platonmattan är väl också tät? Att stänga in isoleringen mellan två täta skikt är inte bra.
 
L largab skrev:
Med geotextil som enda skydd mot isoleringen så går det inte använda billig eps. Då måste man använda dyrare markskivor. Annars funkar det också. Men jag premierar täthet vilket asfalten borgar för.
Ursäkta, jag tänkte på XPS. EPS måste du ha skyddad mot markfukt. Men du borde lagt Platon mot betongväggen också. Eventuell fukt, vart den nu skall komma från, kommer att transporteras ut mot asfalten pga temperaturskillnaden i väggen och inte komma vidare. En mystisk konstruktion, asfalten på väggen är snarare negativ och ogjort arbete när du har Platon utanpå EPS skivorna som blir som en del av väggen.
För du har väl tänkt ha uppvärmd i källaren då du ”kostat på” utvändig isolering.
 
useless useless skrev:
Platonmattan är väl också tät? Att stänga in isoleringen mellan två täta skikt är inte bra.
Ja, men geotextilen ytterst släpper genom fukt till isoleringen, därav måste det vara xps istf eps.
Att stänga in isolering mellan 2 täta skikt har ingen betydelse. Inget av det förstörs. Men Platon har ju nopper på insidan så den sidan är ju inte tät så den ventilerar nedåt/uppåt i samma dåliga omfattning som isodrain/Platon gör normalt.
 
  • Gilla
bossemfd
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ursäkta, jag tänkte på XPS. EPS måste du ha skyddad mot markfukt. Men du borde lagt Platon mot betongväggen också. Eventuell fukt, vart den nu skall komma från, kommer att transporteras ut mot asfalten pga temperaturskillnaden i väggen och inte komma vidare. En mystisk konstruktion, asfalten på väggen är snarare negativ och ogjort arbete när du har Platon utanpå EPS skivorna som blir som en del av väggen.
För du har väl tänkt ha uppvärmd i källaren då du ”kostat på” utvändig isolering.
Eps är skyddad mha platonmattan. Så den klarar sig i evighet.
Var kommer fukten ifrån? I källaren har jag nu på sommaren Rh 45% 24gr. På vintern Rh<20% 22gr. Väggen är genomtorr.
Däremot på utsidan med Platon/eps eller isodrain så är det samma temp som insidan men Rf nära100% pga vatten i botten av dräneringsdiket samt fuktig mark intill. Den fukten vill jag inte ha in i väggen utifrån. Därför helt tät vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.