E ehe17 skrev:
Hej, har läst igenom alla svar och uppskattar verkligen råd och tankar. Det blir inget av med försärkringsärende - verkar vara vi som tabbat oss, och rejält därtill. Vissa läxor är hårdare än andra, men inget som inte går att fixa.

Nästa steg är att ta in konstrutör för beräkningar, varpå vi kan se över våra alternativ. Eventuellt kan vi vänta till våren med arbetet, och eventuellt behöver vi inte leja bort allt arbete. Uppdaterar när jag vet mer.
Du är på ett byggforum så förhoppningsvis har du ett intresse av att försöka bygga själv, nu har du ditt gyllene tillfälle. Här finns mycket pengar att spara, det behöver ej heller så fantastiskt bra ut under mark, utan bara nå tillräcklig bärighet. Perfekt :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
K
S Slarvpellen skrev:
Du är på ett byggforum så förhoppningsvis har du ett intresse av att försöka bygga själv, nu har du ditt gyllene tillfälle. Här finns mycket pengar att spara, det behöver ej heller så fantastiskt bra ut under mark, utan bara nå tillräcklig bärighet. Perfekt :)
Precis vad jag tänkte också. Kolla med någon expert eller någon rutinerad person som kan ge bra råd. Sen är det bara att renovera. Tiden går så fort, rätt vad det är så har man fixat detta och är inne nästa projekt i huset. Man får en grym tillfredsställelse när man klarat av denna utmaningen.

Mura upp flera stödväggar i lecablock i källaren. Borrhammare och förstärk med armeringsjärn, ankarmassa mm. Putsa lecablocken. Armeringsnät på utsidan, gjutform av plywood, gjut gradvis upp en ny utsida i betong utanpå befintliga väggen. Eller någonting sånt. Lecablock, bruk, betog etc. är ju inte så dyrt i detta sammanhanget. Men det blir ett riktigt skitjobb 😋. Jag gjorde exakt detta i mindre skala när jag renoverade garaget. Hittade en grundmur i lecablock som var riktigt dålig. Fixerade grova skruvar i varje lecablock och gjöt ny betong som fixerade allt tillsammans med armeringsjärnet, det blev kanon! Har hållit i två år nu utan minsta sprickbildning trots att bilen körs in och ut exakt där. Mycket jobb, och tungt jobb, men inte så dyrt och det var rätt gött att ta en dusch på kvällarna efter att ha hållit på med sten och bruk...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
K kbladh skrev:
Precis vad jag tänkte också. Kolla med någon expert eller någon rutinerad person som kan ge bra råd. Sen är det bara att renovera. Tiden går så fort, rätt vad det är så har man fixat detta och är inne nästa projekt i huset. Man får en grym tillfredsställelse när man klarat av denna utmaningen.

Mura upp flera stödväggar i lecablock i källaren. Borrhammare och förstärk med armeringsjärn, ankarmassa mm. Putsa lecablocken. Armeringsnät på utsidan, gjutform av plywood, gjut gradvis upp en ny utsida i betong utanpå befintliga väggen. Eller någonting sånt. Lecablock, bruk, betog etc. är ju inte så dyrt i detta sammanhanget. Men det blir ett riktigt skitjobb 😋. Jag gjorde exakt detta i mindre skala när jag renoverade garaget. Hittade en grundmur i lecablock som var riktigt dålig. Fixerade grova skruvar i varje lecablock och gjöt ny betong som fixerade allt tillsammans med armeringsjärnet, det blev kanon! Har hållit i två år nu utan minsta sprickbildning trots att bilen körs in och ut exakt där. Mycket jobb, och tungt jobb, men inte så dyrt och det var rätt gött att ta en dusch på kvällarna efter att ha hållit på med sten och bruk...
jag hade kört på med betongblock
 
  • Gilla
Trappa och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Är det inte bara att stämpa upp byggnaden och mura om källarväggen där det har tryckt in det som värst? En balk och antal antal stöttor, en konstruktör kan säkert hjälpa hur mycket det behöver stöttas upp.

Lättklinkerblock, murbruk och puts är billigt byggmaterial och ingen direkt raketforskning som ska behöva kosta över en miljon.

Antar att ni har tänkt att kavla upp ärmarna själva och fixa med renoveringen? Utmärkt första utmaning.
Alltså jag tänker samma sak? Eller undervärderar jag problemet?

1. Frilägg på motsatta sidor av huset (vägg 2 och 4) och för igenom en balk.
2. Fördela något slags lyftdon längs balken, och använd den befintliga betongplattan eller platta utanför som bas. Företag som håller på med sättningsproblematik kan säkert bidra.
3. Kapa/öppna och plugga alla synliga rör som inte kan röra sig lite grann i höjdled.
4. Lyft huset 1 cm (vägg 1).
5. Riv väggen, som ändå mest verkar bestå av staplade block.
6. Mura eller gjut ny vägg.
7. Sänk huset igen.
8. Lägg ner dränering och återfyll.
9. Repetera med nästa sida.

Vad har jag missat?
 
  • Gilla
Joukore och 5 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Om ni kan leva med att det buktar in ser jag två ganska enkla alternativ.
Sätt armeringsnät, 8 mm grova på väggen. Sätt 10-15 skruvar per m2 som sticker ut ca 3 cm.
Sätt en form ca 12 cm ut som går ner till sockel eller längre ner.
Fyll med betong av god kvalitet och vibrera noga.
Gör detta sektionsvis. Gräv aldrig djupare än botten på huset/sockel.

Alternativ två.
Montera körplåtar ( grova stålplåtar som används vid vägarbeten)på väggen och bulta rätt igenom med stora plåtar eller reglar för att fördela kraften. Fördelen med reglarna är att ni får luftspalt och nåt att sätta skivor mot.
Isolera med minst 10 cm helst 20.

Betong lösningen gör två gubbar med lite sunt bondförnuft på ett par veckor.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej, har läst igenom alla svar och uppskattar verkligen råd och tankar. Det blir inget av med försärkringsärende - verkar vara vi som tabbat oss, och rejält därtill. Vissa läxor är hårdare än andra, men inget som inte går att fixa.

Nästa steg är att ta in konstrutör för beräkningar, varpå vi kan se över våra alternativ. Eventuellt kan vi vänta till våren med arbetet, och eventuellt behöver vi inte leja bort allt arbete. Uppdaterar när jag vet mer.
Vad menar du med det, är ingen besiktning gjord av dig?
 
  • Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Nu är det inte puts jag tänkte mig som jag skrev i mitt senaste inlägg. Men dom drog på det precis som puts men vart stenhårt precis som betong.

Massan vart dessutom vattentät på utsidan och öppen på insidan så var defenetivt inte puts i den bemärkelsen som ni tror att jag syftade på. Dom drog på det med spruta.
Låter som sprutbetong, dvs sådant man använder i gruvor för att säkra mot ras.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Det är ett fel som inte kan ha upptäckts utan uppgrävning så ja kolla om försäkringen täcker!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Kolla med murar firma eller kanske någon grovis som kan.
En möjlighet kan ju vara att fästa järnbalk på in-utsida å bulta genomgående dra jämnt/rakt sen armera och formsätta å gjuta sektion för sektion.
Lite fler moment och naturligtvis stämp på insida källare under byggtid!
Betala någon eller jobba själv
Har själv hus byggt 1929 å har gjort mkt själv men även lejt bort en del.
Lycka till!
 
Om ni har tillräckligt stor tomt, kan ni överväga att bygga en ny källare alternativt platta jämte den gamla och sen lyfta över huset på den nya källaren/plattan.

Då kan ni ju få en helt ny och fräsch källare.

Frågan är om sulorna är tillräckligt bra för att bära dom eventuella nya väggarna?
Jag menar om dom också kanske måste bytas?
 
  • Haha
  • Gilla
Semiproffset och 2 till
  • Laddar…
B Birger Jarl skrev:
Vad menar du med det, är ingen besiktning gjord av dig?
Hej!
E ehe17 skrev:
Hej, har läst igenom alla svar och uppskattar verkligen råd och tankar. Det blir inget av med försärkringsärende - verkar vara vi som tabbat oss, och rejält därtill. Vissa läxor är hårdare än andra, men inget som inte går att fixa.

Nästa steg är att ta in konstrutör för beräkningar, varpå vi kan se över våra alternativ. Eventuellt kan vi vänta till våren med arbetet, och eventuellt behöver vi inte leja bort allt arbete. Uppdaterar när jag vet mer.
Hej rätt tänkt. Du behöver ta in en byggnadkonstruktör som genomför en besiktning.
Jag själv har utfört många skadebesiktningar och utredningar som konstruktör och som certifierad entreprenadbesiktningsman besiktigat byggnader utförda för mångmiljardbelopp och som chefskonstrukör genomfört allt från mindre byggnadsverk till prestigeprojekt.

Det första som måste genomföras är säkerhetsstämpning, men det måste genomföras efter att konstruktören studerat konstruktionsritningar eller har kontrollerat hur bärningen av väggar ser ut på plats.

Detta forum är för dem som kanske klarar detta själv eller har enklare hemmaprojekt.
Spontant när jag ser bilder och läser vad du skriver så är inte den entreprenör som du har anlitat helt fel ute. Tidigare ägare verkar ha försökt stämpa bjälklaget eller ytterväggen så det skulle ha uppmärksammats av er besiktningsman om ni haft en.
Det kan det vara så att huset i sig och fastigheten inte är värd den insatsen som krävs. Det kanske är vettigare att lägga pengarna på ett nytt hus på platsen. Man måste veta lite mer för att bedöma åtgärder. Men här på forumet får du många felaktiga och farliga råd så undvik dem om du själv inte har kompetens inom grundförstärkning och husbyggnad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Vi hade också sprickor i vår källarvägg och vatten som droppade in via sprickorna, dom frös och frostsprängde mm. Vi grävde upp hela sidan på huset lagade sprickorna och lade grus, dräneringsduk, dräneringsrör och kopplade ihop allt, satte upp platonmatta och isolerfrigolit samt fyllde på med mer grus upp till marknivå mm.

Nu är källarväggen torr, varmare och inget spår av vatten, kostnad 4000kr för en sida.

Jag tror ni kan komma billigt undan och få ett bra skydd som står sig länge.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Tråkiga bilder. Och mycket tråkig läxa för er. Oputsade och oskyddade betonghålsten i källarväggar är inte en bra konstruktion i längden. Som man ser på bilderna så försvagas betongen och stenarna vittrar varpå väggen kollapsar så småningom. Jag antar att besiktningen som gjordes ägs av säljaren så att den inte kan belasta besiktningsfirman med skadan som borde vara tydligt synlig invändigt vid visning/besiktning. Att byta väggar är enda rimliga lösningen. Sura läropengar där man tänker att mäklarna skulle ta ett större ansvar när det gäller besiktningen. Hoppas källaren blir bra i slutändan. Nästa hus ni köper kanske blir ett bättre utan källare…
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg och svar så mitt inlägg kan vara en upprepning. Om huset är besiktigat och felen inte nämnda hade jag begärt ersättning från besiktningsfirman. (hade själv ett problem med fukt som inte nämnts i besiktning, fick rätt i ARN och ersättning.) 2. Försäkring, är ni säkra att varken er eller säljarens ersätter..? (fråga oberoende expert?) 3. Om ni måste betala allt själva ändå håller jag med andra inlägg, ta in utlåtande/bedömning/rekommendation. Trots allt ett väldefinierat problem med tydlig lösning - förstärka väggen. Det kan dock göras på olika sätt, billigare och dyrare. Gör en sammanställning för de olika alternativen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Det hugger till i bröstet när jag ser detta. Vi gick igenom någonting liknande förra året med vårt hus från -32. Vi har nu efter ett år murat om 50% av källarväggen, gjutit nya kantbalkar, gjutit pelare i hörnen, förlängt alla källarväggar, dränerat om, isolerat och gjutit ny golvplatta. Vi passade också på att byta alla avlopp, allt vatten, all el och alla ytskikt.

Det har inte varit särskilt roligt, men väldigt väldigt lärorikt. Om ni bor i närheten av Stockholm får ni gärna komma förbi så kan vi berätta och visa.
 
  • Gilla
  • Älska
trenchcoat och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.