spekerök skrev:
Angående fördelare inuti kommoden den Får plats i installations utrymmet inuti kommoden man behöver inte försänka något för att lådorna skall kunnas stängas etc.

mvh
Beror väl på vilket du väljer, de flesta kommoder har väll bara utrymme för vattenlås?
 
Och fördelare, Har monterat ett antal kommoder i mina dar och de som har bra plats baktill är Ikeas, Aspens kommoder kan tilläggas.

mvh
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Krilleman
AndersMalmgren skrev:
Seriekopplar du finns det en risk att du bränner dig i duschen om någon spolar samtidigt tex (Jag och min sambo har varit ihop så länge att vi har inge problem med att en bajsar medans den andra duschar :p).

Till dusch tycker jag du kör 15mm speciellt om du ska ha regndusch. Till toa kan du köra 12mm.

Mitt svar är alltså att ha en central fördelare och ett rör till varje förbrukare
Hur seriekopplar du en rörinstallation? Förlåt, men jag ser inte hur du lyckas med detta?! Man drar väl endå rör till varje förbrukare individuellt oavsett utanpåliggande eller dolt montage!

I ditt scenario verkar det som du inte har en termostatblandare i duschen. Då kan man får problem om någon spolar...

Dusch ska monteras med 15mm om man följer normen! Till tvättställ och WC är 12mm normen.

AndersMalmgren skrev:
Man kan med fördel försänka den för att slippa ta förvaringsutrymme från kommod
Nej, man ska absolut inte försänka denna på något sätt. Hela tanken är ju att denna installation blir utanför tätskiktet. Och denna bygger inte alls mycket. Vattenlåset har inga som helst problem att få plats bredvid.

The Tor skrev:
Tack för alla svar!
Även om jag inte frågade om själva rörtypen så är det intressant att lära sig mer. Jag utgick från att jag skulle använda prisol eftersom det är vad jag använde när jag byggde om köket och drog vatten dit. Och sedan kromade rör inne i själva badrummet. Men det finns kanske anledning att fundera närmare på det.

Jag skall förtydliga några saker.
Det är egentligen ingen källare under just det blivande badrummet utan en krypgrund. Så där vill jag inte sätta någon avstängningsventil eftersom den är svår att komma åt. Däremot finns det avstängningsmöjlighet några meter därifrån, i källaren, där vattnet kommer ifrån.

Ytterväggen (den med fönster) är massivt trä så den skulle bli lite svårare att dra rör i. Men eftersom planen är att riva upp innerväggarna, för att ljudisolera, kanske man också skall se över ytterväggen.

Men grundfrågan är ändå om det spelar någon roll, eller finns någon praxis, kring vilken ordning förbrukarna skall anslutas.
Du måste ju bestämma hur det ska se ut, dolt eller synligt montage? Om du vill ha dolda rör så är det ju bara att dra ett extra rör över dörren till WC:n. Så slipper du rör i ytterväggen. Men denna sträckan blir lite svår att dra med Prisol, då är PEX:en mycket smidigare. Detta förfarande med badrumsfördelaren blir klockrent!
 
Om du läser TS's orginalfråga så var det ju om han kan seriekoppla

edit: Jo, men man tätskiktar ju såklart försänkningen, så jag tänkt göra. På så sätt är det bara vattenlås som tar plats i kommod. Men det kanske är lite overkill!

edit: Brukar ni rörmokare följa 60mm regeln för fördelaren? Isåfall själ den ju väldigt mykcet plats av förvaringen i kommod
 
Redigerat:
Krilleman
Men en vanlig installation blir alltid parallel-kopplad!

Jag tror det endast är du som kommit på idén att försänka en badrumsfördelare.

60mm regeln gäller inte rören mellan fördelaren. Korrekta manschetter finns.

Vid rörgenomföring i vägg får mått mellan rör och
intilliggande väggs tätskikt inte understiga 60 mm.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej läste era inlägg, mycket intressant.
Jag undrar om jag får dra hårda kopparrör genom en innevägg.
Det är en badrumsrenovering det gäller och jag tänker skarva från tvättstugan som ligger på andra sidan väggen. Frågan är alltså om det är godkänt?
 
Så länge du inte har dolda fogar är det godkänt
 
Nu har jag läst på massor och det lutar det åt att köra på Krillemans lösning med Vatettes badrumsfördelare och separat matning (PEX i vägg) till varje förbrukare. Det som gör mig lite orolig är att mina väggar är så tunna. Jag skall dubbelkolla men jag tror bara att det är 50mm utrymme i väggarna. Jag vet inte om det finns bockfixturer till väggenomföring som klarar det? Att borra flera 25mm hål i så tunna reglar känns inte heller så bra

Sedan detta med RiR: Måste man ha ett fördelarskåp? Hur skall man annars kunna avslöja eventuellt läckage?
 
Mina innerväggar är 53 mm. Vatettes bockfixturer kräver 57 mm. Kan det funka tro? Eller finns det bockfixturer som tar mindre plats?
 
Nu har jag kommit igång med rördragningen och kör på Vatettes badrumsfördelare.

badrumsfordelare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.