Krilleman
Vad menar du med kapillärrör Anders?
 
Kopparrör som man varmlöder där kapillärkraften suger in tennet i skarven.

edit: Använde det i min förra lägenhet byggd före Säker vatten 2011, men nu går det ju inte göra pga nya regler kring fogar

Jag gjorde egen fördelare av kapillärrör

 
Redigerat:
Fördelen med RiR är att man kan gå vägar som är kniviga eller omöjliga att lyckas med prisol. Prisol funkar till ts badrum eftersom han kan borra sig rätt ner i källarn och ansluta med hårda cu rör mot prisolen. Som nino skriver är det smidigt att sätta fördelaren inuti kommoden, brukar själv göra det så ofta det går kan tilläggas.


Mvh
 
Synd att de inte finns mindre fördelarboxar att köpa. Har man som jag en liten kommod 800x570 är det svårt att dölja allt bakom. Jag gjorde en nisch istället men nitiska forummedlar har ju kommenterat att då uppfyller man jag inte 60mm rör - vägg branschregeln
 
Krilleman
AndersMalmgren skrev:
Kopparrör som man varmlöder där kapillärkraften suger in tennet i skarven.

edit: Använde det i min förra lägenhet byggd före Säker vatten 2011, men nu går det ju inte göra pga nya regler kring fogar

Jag gjorde egen fördelare av kapillärrör

[bild]
Men det där är ju inga kapillärrör. Det är kapillärrördelar!

Själva rören du använt mellan dina delar är ju helt vanliga hårda kopparrör. Dessa hårda kopparrör är absolut inte förbjudna att använda i badrummets väggar. Heldraget är kravet, exakt samma princip som prisolen. Men prisolens fördel är att du slipper isolera dina hårda rör för att undvika kondens.

Och din fördelare är absolut inte fel att använda med dagens regelverk om du sätter denna i en vägg med inspektionslucka och tät botten med läckut!
 
Jag tror den här diskussionen är mer till skada än till nytta för TS.
 
Krilleman
I TS fall skulle det fungera fint med PEX/Prisol i väggarna.

Gör en matning som kommer upp under handfatet från källaren. Dra dolda rör i vägg till dusch & WC. Då blir en snygg lösning Vatettes badrumsfördelare, en trerörs och en tvårörs med motsvarande väggbricka bakom. Alla skarvar hamnar då utanför tätskikt och svårare än så behöver det inte vara!

9e559acd30.jpg
 
  • Gilla
Tompa71
  • Laddar…
Krilleman
injonil skrev:
Jag tror den här diskussionen är mer till skada än till nytta för TS.
Jo, jag tycker faktiskt det hjälper TS!

När Anders kommer in och förespråkar div materialval och lösningar som han klassar som det bästa och att branschreglerna är dumma!

Men 18,07 exakt samtidigt som du, kom en konkret lösning på TS problem, för att föra frågan tillbaka till OnTopic "på riktigt"! (y)
 
Jo, det är AndersMalmgrens diskussion som jag inte tror att TS som nybörjare blir särskilt mycket klokare av, snarare tvärt om.
 
krilleman_215 skrev:
Men det där är ju inga kapillärrör. Det är kapillärrördelar!

Själva rören du använt mellan dina delar är ju helt vanliga hårda kopparrör. Dessa hårda kopparrör är absolut inte förbjudna att använda i badrummets väggar. Heldraget är kravet, exakt samma princip som prisolen. Men prisolens fördel är att du slipper isolera dina hårda rör för att undvika kondens.

Och din fördelare är absolut inte fel att använda med dagens regelverk om du sätter denna i en vägg med inspektionslucka och tät botten med läckut!
Okej, men du kan inte dra hårda kopparrör utan kapillärfogar. Så i praktiken är det förbjudet att använda
Sorry var otydlig, den där är till mitt nya bygge och den ligger ej dold.

http://www.byggahus.se/forum/social...overing-av-20-talslagenhet-3.html#post1963219
Docck uppfyller jag inte kraven hela vägen då jag bara har 30mm mellan rör och vägg
 
Branschreglerna ÄR puckade i detta fallet. Men TS, kör PEX med superfint skvallerhål i väggen etc.

edit: Mitt ironiska inlägg om PEX var lite otydligt, jag tycker mao du ska köra med Prisol för att slippa plaströr och skvallerrör och allt vad det innebär. Det är inte speciellt svårt att bocka och man får in snitsen snabbt. Några bilder från mitt badrum där vi bockat prisol





 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
I TS fall skulle det fungera fint med PEX/Prisol i väggarna.

Gör en matning som kommer upp under handfatet från källaren. Dra dolda rör i vägg till dusch & WC. Då blir en snygg lösning Vatettes badrumsfördelare, en trerörs och en tvårörs med motsvarande väggbricka bakom. Alla skarvar hamnar då utanför tätskikt och svårare än så behöver det inte vara!
Man kan med fördel försänka den för att slippa ta förvaringsutrymme från kommod
 
Tack för alla svar!
Även om jag inte frågade om själva rörtypen så är det intressant att lära sig mer. Jag utgick från att jag skulle använda prisol eftersom det är vad jag använde när jag byggde om köket och drog vatten dit. Och sedan kromade rör inne i själva badrummet. Men det finns kanske anledning att fundera närmare på det.


Jag skall förtydliga några saker.
Det är egentligen ingen källare under just det blivande badrummet utan en krypgrund. Så där vill jag inte sätta någon avstängningsventil eftersom den är svår att komma åt. Däremot finns det avstängningsmöjlighet några meter därifrån, i källaren, där vattnet kommer ifrån.


Ytterväggen (den med fönster) är massivt trä så den skulle bli lite svårare att dra rör i. Men eftersom planen är att riva upp innerväggarna, för att ljudisolera, kanske man också skall se över ytterväggen.


Men grundfrågan är ändå om det spelar någon roll, eller finns någon praxis, kring vilken ordning förbrukarna skall anslutas.
 
Seriekopplar du finns det en risk att du bränner dig i duschen om någon spolar samtidigt tex (Jag och min sambo har varit ihop så länge att vi har inge problem med att en bajsar medans den andra duschar :p).

Till dusch tycker jag du kör 15mm speciellt om du ska ha regndusch. Till toa kan du köra 12mm.

Mitt svar är alltså att ha en central fördelare och ett rör till varje förbrukare
 
AndersMalmgren skrev:
Man kan med fördel försänka den för att slippa ta förvaringsutrymme från kommod


Angående fördelare inuti kommoden den får plats i installations utrymmet inuti kommoden man behöver inte försänka något för att lådorna skall kunnas stängas etc.

mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.