I ett framtida badrum har vi:
- Handfat
- WC
- Dusch

Vattenledningarna kommer dras från källaren under och kan anslutas på precis det sätt vi vill. Vilket är det bästa sättet att ansluta enheterna på? Skall man "seriekoppla" enheterna t.ex. handfat - WC - dusch? Eller skall man dra upp vattnet i mitten och därefter dra vatten utmed väggarna åt höger och vänster?

badrum_skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fördelen med en "central" punkt är att du har en avstängning om något skulle springa läck. Utanpåliggande rör är alltid bättre för då ser du ev. läcka.
Snyggast är förstås att dra dolda rör till alla enskilda punkter.
I fallet där skulle jag antagligen ha valt två matningar, en till dusch och toa-stol och en till handfat för att slippa synliga rör under fönstret rakt framför dörren.

Man får väga "säkerhet" mot "estetik" helt enkelt... :)
 
  • Gilla
Ibanez_patrik
  • Laddar…
Jag satte en förgrening (med avstängningsventil) i rummet under badrummet (i mitt fall en tvättstuga med golvbrunn). Sen drog jag upp enskilda rör till varje punkt, alltså i ditt fall 5 rör, 3 kall och 2 varm. Jag kunde ha förgreningen i rummet under eftersom det också är ett våtutrymme (ifall kopplingen skulle springa läck). I väggarna har jag hela prisolrör, jag tror att risken att de börjar läcka mitt på är relativt liten... Inga utanpåliggande rör i mitt badrum alltså! :cool:

Jag vet inte om det påverkar, men om man seriekopplar från handfat till dusch, ökar man då inte risken att få temperaturskillnader i duschen om någon kranar i handfatet?
 
  • Gilla
Kush001
  • Laddar…
Jag tycker det oftast är en matning som kommer ut under handfatet och därifrån dras det ut till varje förbrukare
 
Om väggarna är nerplockade skulle jag lätt dra innanförliggande rör i rör till varje punkt. Badrummet blir mycket mer lättstädat om man inte har en massa synliga rör. Inte är det dyrare heller.
 
Sätt två fördelare (kallvatten/varmvatten) på lämpligt ställe i källaren under badrummet.

Från dessa fördelare drar du RiR/pex i golv och väggar till varje förbrukare.

Inga dolda fogar, inga synliga rör.
 
Jag håller med pelpet och injonil - RiR från central punkt och ut till alla enheter. Jag väljer att sätta en stor fördelare i pannrum och därifrån gå med individuella/dolda slangar till allt.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Personligen tycker jag plaströr verkar galet (Men man får ju inte använda kapillärrör längre :(). Jag skulle köra dold prisol från fördelare antingen bakom kommod eller i källaren
 
AndersMalmgren skrev:
Personligen tycker jag plaströr verkar galet (Men man får ju inte använda kapillärrör längre :(). Jag skulle köra dold prisol från fördelare antingen bakom kommod eller i källaren
Jag förstår tanken men finns det några kända problem med PEX idag? Jag har hört talas om problem med gnagare, men inga andra. Drog själv prisol under en stuga just på grund av gnagare.
 
Nä, det är aldrig några kända problem med plaster när de lanseras, problemen upptäcker man många år senare när tillräckligt många försökskaniner utsatts för kemikalien. :)

Dessutom förstår jag inte argumentet att de är bättre för att man kan byta dem när de går sönder, hur kul är det att byta rör över huvud taget? Bättre att köra något som inte går i sönder alls under badrummets livstid.
 
Nej I detta fall har branschreglerna bevisar hur dumma de är när de förbjöd kapillärrör och introducerade RiR. Jag skulle köra på prisol för att slippa dem men det är min åsikt. Jag vet att de flesta hantverkare kör RiR.
 
Det är ju så otroligt mycket enklare att dra rör-i-rör pex.

Angående kemikalierna så lär nog de flesta få i sig dem ändå då matningen ofta är PEM slang och har varit så i väldigt många år!
 
Ur vattensäkerhetsperspektiv kan ju iallafall inte plaströr vara bättre än koppar! Tycker det är helt galet att man inte får dra kapillärrör dolt!

edit: Är det inte snack om att det kommer bli rör i rör i rör för att RiR har vissat sig inte räcka? Humor
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
Andreas Lundgren skrev:
Dessutom förstår jag inte argumentet att de är bättre för att man kan byta dem när de går sönder, hur kul är det att byta rör över huvud taget? Bättre att köra något som inte går i sönder alls under badrummets livstid.
Prisol behövs också bytas när det sitter en spik i den.
 
Jo därför är kapillärrör ännu bättre än Prisol ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.