Det är väldigt viktigt att hänga tillbaka tavlorna på rätt plats. :p Iaf om man inte har stora hål.
Jag passade på att öppna vägen när frun var bortrest. Jag han få igen hålet och spackla men inte tapetsera.
Fick visa henne dagen efter hemkomst att mönstret på väggen i hallen inte stämde... :rofl: (grått oslipat spackel)
Det viktigaste är att dammsuga golvet väl. :crysmile:
 
Kan inte routern stå på vinden?

Utomhus är svårt, särskilt i moderna täta hus med energisparande fönster (metalliserade)
 
Inte helt tokig idé. Det kan säkert bli minusgrader där på vintern så det kanske inte elektroniken gillar. Och hur fixar Wi-Fi-signalerna att ta sig igenom isoleringen?

Nåväl, jag har fått många bra svar här och ska klura lite till. Det är lite för kallt att arbeta på vinden nu och har inte ekonomi denna månad till att köpa och testa powerline.

Tack för hjälpen alla!
 
Jag gissar att du placerat "routern" i mitten för den trådlösa täckningens skull? Och jag antar att det i själva verket handlar om en kombination av router, switch, och trådlös accesspunkt? Separerar med dessa olika funktioner så får man fler alternativ. Så här hade nog jag gjort om det är panel på huset:

Sätt router (dvs utan trådlös accesspunkt) och switch i direkt anslutning till fibern. Dra ut två nätverkskablar genom ytterväggen, och sedan innanför panelen upp på vinden. Sätt sedan en trådlös accesspunkt i taket i mitten av huset, som du kopplar in via ena nätverkskabeln på vinden. En sådan accesspunkt är väldigt diskret, och ser mest ut som en brandvarnare. Den andra nätverkskabeln på vinden drar du tvärs över till andra sidan och ner innanför ytterpanelen, och slutligen genom väggen vid TV:n där du sätter ett nätverksuttag.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Det var ingen dum lösning. Det är inte panel men ännu bättre, nåt fusktegel som lätt kan hakas av från metallskenor. Då är det bara ström till taket kvar men det kanske går att lösa med PoE.
Skulle ju även kunna sätta routern högt upp på väggen i matrummet. Då slipper jag ju kortlingarna.
 
sunnis
Viktigaste är att planera för ett bra WiFi nätverk, det är det som uteslutande används mest i ett hus.

Utifrån ritningen så hade jag dragit en kabel på bästa vis upp till kall-vinden och gått ner till "Matrum" och placerat en tak-accesspunkt. Dra allt med färdigdragen flexslang eller tom flexslang (Få in den under isoleringen eller isolera ovanpå. Vill man lyxa till det så kan du sätta två accesspunkter eller t.o.m tre st utspridda om du har höga krav, 3st tillgängliga ej överlappande kanaler på 2G är det som begränsar på sån liten yta.

Innerväggen mellan tv-box och sovrum kan vara tillgänglig att gå ner via vinden och släppa en slang och se om det går att få in den i rotdosa.

Beroende på hur komplext du gör det så kan du ha större delen av utrustningen på kallvinden, bara bygga en isolerad låda av enklast slag.
 
R
Lyssna inte på ”wifi” förespråkarna, de kan/vet oftast inget om nätverk etc.
Dra kablar till saker som är fast anslutna, wifi är uteslutande för mobila enheter.
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Till vardagsrummet gissar jag att det finns en TV-antennkabel dragen? I det röret borde det gå att även få i en nätverkskabel.

Och jag gissar att det röret antagligen går till vinden.

Tänk också på att det inte finns nån anledning att dra en nätverkskabel kortaste vägen, du tappar ingen hastighet alls så länge den är under 100 meter. Vår fiber kommer in i källaren, från routern där (som knappt används för WiFi) går det nätverkskabel till pannrummet, ovanför pannrummet sitter elcentralen bakom en garderobsdörr och där sitter en switch (egentligen två, en Gigabit och en 100 Mbit, den senare för de enheter som ändå inte har stöd för Gigabit) och en accesspunkt (som är en router konfigurerad som accesspunkt). Därifrån går det kabel vidare upp på vinden, tvärs över hela viden, ner genom gamla rör för TV-antenn ner till uttag som sitter i rummet bredvid där fibern kommer in.

Överlag tycker jag att många lägger för mycket fokus på att försöka dölja kabeldragningen eller undvika att dra kabel. Spika längs golvlister tycker jag funkar utmärkt, eftersom man har ändå oftast en massa möbler längst väggarna som döljer. Nätverkskabeln lär inte synas mer än alla elsladdar man har till lampor och grejer.
 
WiFi är en fluga. :)

Analoga tv-kabeln gick genom ett hål i fönsterkarmen, klamrad på ytterväggen och sen under takpannorna men den har jag plockat bort.
Det borde vara lätt att dra under fuskteglet och upp på vinden. Borde man kanske använda utomhuskabel isf?
 
Redigerat:
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Fluga är det väl inte, men jag tycker många verkar överskatta WiFi.

Med en kabel (koppar eller fiber) så är man ju ensam om bandbredden i kabeln, med WiFi så delar man det aktuella frekvensbandet med alla andra som finns runtomkring. Och frekvensbandet för WiFi är ju bara en bråkdel av bandbredden man får i en dedikerad kabel.

Så med WiFi har man alltså dels en mycket mer begränsad bandbredd än med kabel, och dessutom måste man dela den bandbredden med andra.

Jag tror att utomhuskabel främst handlar om UV-tålighet, så ligger kabeln skyddad från solljus funkar det antagligen med vanlig.
 
T
N Nerre skrev:
Fluga är det väl inte, men jag tycker många verkar överskatta WiFi.

Med en kabel (koppar eller fiber) så är man ju ensam om bandbredden i kabeln, med WiFi så delar man det aktuella frekvensbandet med alla andra som finns runtomkring. Och frekvensbandet för WiFi är ju bara en bråkdel av bandbredden man får i en dedikerad kabel.

Så med WiFi har man alltså dels en mycket mer begränsad bandbredd än med kabel, och dessutom måste man dela den bandbredden med andra.
Men ofta överdriver folk med att det bwhövs mer kräm en vad som förbrukas. Sitta på byggahus och kolla fb, nyheter och sen någon streaming. Det räcker ofta wifi till så länge det är någorlunda ordwntliga grejer och planerat.

Wifi är smidigt och därför föredras det att användas.
 
harry73
Kan man inte såga loss en respons för att montera kabeln i väggen (från uttag till taket)
Och sedan sätta tillbaka den (eller en ny bräda)?
 
sunnis
R RalleB skrev:
Lyssna inte på ”wifi” förespråkarna, de kan/vet oftast inget om nätverk etc.
Dra kablar till saker som är fast anslutna, wifi är uteslutande för mobila enheter.
Jodå, eftersom jag jobbar med nätverk och IT övergripande i företagsmiljöer så kan jag det. Senaste 2-3 åren har vi fått mycket förfrågningar att få ordning på WiFi hos privatpersoner eftersom det oftast fungerar dåligt. Speciellt nu när många jobbar hemifrån. Även helt nybyggda villor får vi göra om för att det blir ingen bra WiFi lösning för det fanns aldrig inritat/planerat från första början.

Min uppfattning är att man lägger mycket krut på fasta punkter i villor som används mycket sparsamt eller inte alls eller kunde lika gärna lösas på samma sätt med trådlöst. Produkter med 802.11ax börjar fyllas på lager nu och bra produktbredd även för konsumentprodukter, även 802.11ac wave2 är fortfarande riktigt bra. Det är också väldigt stor skillnad på prestandan med en ordentligt planerad installation jämfört med att köra allt från en hemmarouter som är i hörnet i huset.

Jag tycker det att ska man lägga tiden på att planera ett nätverk och börja dra fasta punkter så kan man lika gärna planera ett bra WiFi.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Men ofta överdriver folk med att det bwhövs mer kräm en vad som förbrukas. Sitta på byggahus och kolla fb, nyheter och sen någon streaming. Det räcker ofta wifi till så länge det är någorlunda ordwntliga grejer och planerat.
Enda fördelen med WiFi är rörligheten. Jag är faktiskt ofta frustrerad över att våra Chromecast inte går att ansluta med kabel. Annars är alla stationära saker här inkopplade med kabel.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
N Nerre skrev:
Enda fördelen med WiFi är rörligheten. Jag är faktiskt ofta frustrerad över att våra Chromecast inte går att ansluta med kabel. Annars är alla stationära saker här inkopplade med kabel.
Jag har "aldrig" problem. Och här är bara routern ansluten med kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.