Status
Tråden går ej att kommentera.
E
tomtebloss:
Det är viktig vi specar vår faktura och vilket jobb vi utfört är helt riktigt och att vi ansvara för den biten
Helt strikt är det så att man bara är ansvarig för det man monterat, men om an kopplar på en befintlig grupp som har brister så har man godkännt den installationen.
Om man tex utökar en tidigare installation från 50talet då det är en med den gamla kabeln, då det var de runda dosorna. En installation som inte klarar av den högre belastningen.
Vem är då ansvarig för den gamla installationen?
 
Redigerat:
Den tidigare installatören. Du borde väl sett vad du kopplar in på och tyckt att den borde klara den högre belastningen, eller hur? Annars borde du bytt den. Så du står för den nya installationen och att den är gjord enligt alla krav. Är ju precis likadant om det dragits 1,5mm2 eller 2,5mm2 tidigare för två veckor sen när du kommer dit. Belastar du den mer än den får så får ju stå får det som installatör. Rätt logiskt. Man tittar ju på förutsättningar innan man börjar. Men jag ansvarar inte för den tidigare installationen.
 
E
nä man är bara ansvarig för den installation du gjort -helt klart
men om den medför att belastningen ökar vid tex utbyggnad så måste du försäkra dig om att den -befintliga installationen- klarar det
Blir då indirekt ansvarig då du `godkännt ´ den.
Men som Du skriver så behöver nog inte stå för den installationen ekonomiskt vid ev. skada, det får den som gjort den installationen göra.
 
Elinstallatören skrev:
nä man är bara ansvarig för den installation du gjort -helt klart
men om den medför att belastningen ökar vid tex utbyggnad så måste du försäkra dig om att den -befintliga installationen- klarar det
Blir då indirekt ansvarig då du `godkännt ´ den.
Men som Du skriver så behöver nog inte stå för den installationen ekonomiskt vid ev. skada, det får den som gjort den installationen göra.
Det låter som vi är överens :)
Det stämmer som du skriver. Klart man indirekt blir ansvarig. Båda installationerna använder ju samma matning. Men det jag menade är ju att man inte går igenom hela gruppen, letar dosor och kollar över alla kopplingspunkter.
 
E
nä man vill ju inte det
men byter du en central blir man ansvarig för vad man lagt in på den

det blir j-t svårt att reda ut vem som får stå för vad
mitt förs.bol. vill nog inte betala om de slipper å vice versa..;)

blir intressant OM det blir ett dylikt fall iaf :)
 
Mikael_L
Elinstallatören skrev:
nä man vill ju inte det
men byter du en central blir man ansvarig för vad man lagt in på den

det blir j-t svårt att reda ut vem som får stå för vad
mitt förs.bol. vill nog inte betala om de slipper å vice versa..;)

blir intressant OM det blir ett dylikt fall iaf :)
Har du ofta haft problem med dylika saker?

Hur brukar du och f.bolaget resonera?
 
Elinstallatören skrev:
nä man vill ju inte det
men byter du en central blir man ansvarig för vad man lagt in på den

det blir j-t svårt att reda ut vem som får stå för vad
mitt förs.bol. vill nog inte betala om de slipper å vice versa..;)

blir intressant OM det blir ett dylikt fall iaf :)
Du får ju fortfarande förbättra en installation.. Tex om du ska installera en JFB till en kund men det går inte pga hur den gammla centralen är uppbyggd. Då får du byta hela centralen, men du blir ju inte ansvarig för alla elinstallationer i hela huset.... Du är inte juridiskt ansvarig för brister i elinstallationen som inte du jobbar på... Men du bör ju påtala för kunden att det finns brister om du ser det!
 
E
Jag kan inte med hundra procent säkerhet säga det är så då det ändrats en hel del, men ALLT jag ansluter måste jag försäkra mig att det är säkert och riktigt gjort och blir då ansvarig för det. Sen om det är den som utfört installationen som får stå för det verkar logiskt. Om det sen är eller blir så det vet jag inte -än.
Förut så var det iaf så.
Jag kommer att undersöka vadå hur det är....( har inte tänkt på det förut, utan uppfattat det var samma regler fast juridiska förhållande har ju förändrats så jag VET inte -än.;))


Sen går det montera jfb på alla ventraler utan att byta hela centralen. Sen om det är lämpligt -värme m.m.- är en annan sak.:)
 
E
Mikael:
Jag har inte stött på det alls, eller hört om ett sådant fall.
Det är intressant så jag kommer gå vidare med det.
Men idag så uppfattar jag det rent juridiskt att jag bra ansvarar för det jag monterat, byter jag från 6A till 10A på befintlig grupp jag EJ monterat borde jag vara ansvarig för den gruppen, likaså angående med centraler, ALLT jag ansluter får jag vara ansvarig för -oavsett vem som monterat i anläggningen.
Idag står det i förs.bol. paragrafer att jag bara är ansvarig för det jag monterat å därför borded jag skriva exakt vad jag gjort på fakturan resten anvarar jag INTE för.;)....hm..........
Jag kollar upp å återkomer i frågan ;)
 
Ja kolla gärna upp.. Känner du till voltimum? Där finns svar på liknande frågor... Men jag kan ju inte garantera att deras experter har svarat rätt..
I fallet med 6A till 10A då förändrar du förutsättningarna för installationen och har då självklart ett ansvar... Men att byta från diazed till dvärgbrytare förändrar också förutsättningarna, men i de flästa fall till det bättre för kabeln.. Det måste du givetviss kontrollera... Men jag menar att du ansvarar inte för om tex bastuaggregatet skulle vara felkopplat.. Du ska kontrollera din installtion, så har jag uppfattat reglerna iallafall.
 
E
jo det måste man -veta å stå för sin del
men förut var man tvungen veta om hela installationen
idag är det egentligen bara det du installerar själv...
men åter kommer då jag vet svaret
 
E
Så här resonerar Elsäkerhets verket:

`Ur myndighetens synvinkel är det alltid anläggningsinnehavaren som har ansvaret för elanläggningen. Elinstallatören ansvarar för att hans arbete är utfört och kontrollerat enligt föreskrifterna.

Gränsdragningar mellan elinstallatören och anläggningsinnehavaren om vilken del av installationen som är befintlig eller ny är en civilrättslig fråga som ni bör komma överens om i samband med att jobbet beställs. Som elinstallatör är det lämpligt att påpeka för anläggningsinnehavaren om någon del av hans befintliga elanläggning inte uppfyller kraven på elsäkerhet och upplysa honom om att han är ytterst ansvarig för sin elanläggning. Bygger man om en elanläggning så skall den ombyggda delen följa gällande föreskrifter.

Elinstallatörens behörighetsansvar finns reglerat i behörighetsföreskrifterna ELSÄK-FS 2007:2

Föreskriften om ansvar vid arbete i yrkesmässig verksamhet finns reglerat i ELSÄK-FS 2006:1

Hur elanläggningar skall vara utförda finns reglerat i föreskriften ELSÄK-FS 2008:1

Anläggningsinnehavarens kontrollansvar finns reglerat i föreskriften ELSÄK-FS 2008:3

9 § I 11 kap. 2 § förordningen (1957: 601) om elektriska starkströmsanläggningar
finns bestämmelser om innehavarens ansvar för
sådant arbete som hör samman med anläggningens drift. Bestämmelser
om krav på behörighet för elinstallationsarbeten på anläggningar finns i
elinstallatörsförordningen (1990:806) samt i Elsäkerhetsverkets
föreskrifter om behörighet för elinstallatörer (ELSÄK-FS 2007:2).´
 
Redigerat:
W
Den här tråden börjar likna mer å mer en annan tråd... tror den hette "vågar du hemmapula med din el" hehe..
 
Ja, jag tror det är dags att stänga här.

Ursprungsfrågan var alltså om man som obehörig får dra VP rör dosor för elinstallation etc. Och än en gång konstaterar vi att enl. föreskrifterna är det inte tillåtet (kan teoretiskt sett ge fängelse).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.