Status
Tråden går ej att kommentera.
Nähejdu.
Den vanliga missuppfattningen.
Det är själva handlingen, att installera något som har med en starkströmsanlägging att göra, som är det olagliga. Ingen kan efteråt komma och inspektera ditt jobb och därigenom få brottet ogjort.
Jag vet flera personer som fått tillåtelse av den elektriker som de har anlitat att själv sätta upp vp-rör och sedan dra en dragtråd i dessa rör, så kan elektrikern sedan bara komma och dra trådarna och koppla in det i centralen.

Hur kan elektrikern ge denna tillåtelse om det inte är tillåtet för elektrikern att godkänna rören i efterhand. Eller är det så att det inte räknas som ett elarbete från det att man drar trådarna.

För vp-rör och dosor får jag ju sätta hur mycket jag vill i mitt hus, det är ju inget som säger att jag skall ha el i dessa, jag kanske vill ha nätverk eller larm. Och sedan råkar dessa bara finns att tillgå när elektrikern kommer och skall installera sina kablar. Givetviss så använder ju ha de rör som "bara råkade" finnas precis där utagen skulle vara... :)
 
Gladh skrev:
Jag vet flera personer som fått tillåtelse av den elektriker som de har anlitat att själv sätta upp vp-rör och sedan dra en dragtråd i dessa rör, så kan elektrikern sedan bara komma och dra trådarna och koppla in det i centralen.

Hur kan elektrikern ge denna tillåtelse om det inte är tillåtet för elektrikern att godkänna rören i efterhand. Eller är det så att det inte räknas som ett elarbete från det att man drar trådarna.

För vp-rör och dosor får jag ju sätta hur mycket jag vill i mitt hus, det är ju inget som säger att jag skall ha el i dessa, jag kanske vill ha nätverk eller larm. Och sedan råkar dessa bara finns att tillgå när elektrikern kommer och skall installera sina kablar. Givetviss så använder ju ha de rör som "bara råkade" finnas precis där utagen skulle vara... :)
Bara för att man fått tillåtelse så betyder det inte att det är RÄTT, i enlighet med lagar och förordningar. :)
Tyvärr.

Elektrikern kanske vill vara schysst?
Kanske är en god vän?
Eller en bekants bekant, som vill ställa upp?
Och som gör en rimlighetsbedömning att allt ser 'ok' ut, men likväl är det inte lagligt.
 
Bara för att man fått tillåtelse så betyder det inte att det är RÄTT, i enlighet med lagar och förordningar.
Tyvärr.
Okej, men hur är det då med att uttnyttja befintliga VP-rör som redan finns. Om en elektriker kommer hit och skall dra om elen i huset så kommer han/hon ju använda befintliga rör så mycket som möjligt.

- Är det då tillåtet?
- Är det då viktigt att det är en elektriker som satt upp VP-rören från första början?
- Får elektrikern använda VP-rör som finns i huset men som inte är uppsata för att används som el, utan för typ nätverk, men dessa är inte använda till nätverk utan ligger nu tomma?
 
Gladh skrev:
Okej, men hur är det då med att uttnyttja befintliga VP-rör som redan finns. Om en elektriker kommer hit och skall dra om elen i huset så kommer han/hon ju använda befintliga rör så mycket som möjligt.

- Är det då tillåtet?
- Är det då viktigt att det är en elektriker som satt upp VP-rören från första början?
- Får elektrikern använda VP-rör som finns i huset men som inte är uppsata för att används som el, utan för typ nätverk, men dessa är inte använda till nätverk utan ligger nu tomma?
Bra fråga, för om en elektriker inte kan 'välsigna' en rördragning gjord av en annan person (dig tex) så bör de ju inte kunna anta att de gamla rören är dragna på ett korrekt och fackmannamässigt sätt av en person med behörighet. :)
 
Finns det rör som elektrikern anser uppfylla kravet får han naturligtvis använda det, det som INTE är tillåtet är att tex du lägger rör med avsikten att dom ska användas i en starkströmsanläggning i framtiden. Det spelar ingen roll om du först använder dom till nått annat utan det är avsikten som är det väsentliga
 
Mikael_L
1. Det finns säkert ett gränsdragningsproblem som petersv skriver, som även en eventuell åklagare måste förhålla sig till. Det är sas ingen ide att väcka åtal om det ändå kommer ogillas av rätten.

2. Gärningen att koppla ett starkströmsystem är det vi pratar om.
Det är alltså lagligt för en behörig, men även för någon som är anställd av den behörige. Egentligen borde det vara lika OK om jag anställer en behörig elektriker, då borde jag få koppla lagligt om han medger att delegera sin behörighet till mig.

Däremot kan du bli fälld i domstol, utifall polisen skulle stå utanför ditt fönster och kolla in när du drar din FK själv.
Elektrikern behöver inte bry sig ett dyft, han kan använda vilken del av en befintlig installation han vill, oavsett vem som gjort det, det spelar ingen roll. Och han har ju behörighet, så han begår inget som helst brott.

3. Sen har vi elanläggningen i sig själv, den kan vara korrekt eller inte.
Detta oavsett om något behörighetsbrott har begåtts eller ej.
En behörig elektriker har väl som regel en ambition att lämna korrekta jobb efter sig, och då granskar han säkert det befintliga i viss mån.

Och Gladh, jag ger dig tillåtelse att köra för fort och sälja knark och stjäla oxfilé på ICA. Sedär, så lätt det var att ge någon tillåtelse att göra diverse saker. Ähh, när jag ändå är igång får du tillåtelse att sätta VP-rör, dra kabel och koppla, bara du inte rör i centralen. :cool: :D :) ;)
 
elmont skrev:
Finns det rör som elektrikern anser uppfylla kravet får han naturligtvis använda det, det som INTE är tillåtet är att tex du lägger rör med avsikten att dom ska användas i en starkströmsanläggning i framtiden. Det spelar ingen roll om du först använder dom till nått annat utan det är avsikten som är det väsentliga
Känns det inte lite som att blir väl godtyckligt då? Iom att det just är avsikten som räknas?

Typ, ja har dragit 200m rör/slang för nätverk i mitt garage, men de vart aldrig använt som det så kan lika gärna använda det till garage-elen?
:)
 
Redigerat:
Det är massor med "regler" i vårt samhälle som kan tyckas "godtyckliga" och vilka som är viktiga och vilka som är helt galna kanske till stor del beror på med vilka ögon man ser. Och som alltid kan det vara svårt att exakt motivera en gräns, oavsett vart den går så finns det alltid någon som tycker att den är på fel ställe.
 
Mikael_L
Det jag kan tycka är att kravet på anställningsförhållande skulle kunna strykas.

Då kan fastighetsägaren hjälpa elektrikern såpass mycket som elektrikern känner sig bekväm med.
Precis som med alla andra hantverkstjänster ...
 
Det är ju inga problem att ge en elektriker hjälp så länge elektrikern vill ha det och han har den omedelbara kontrollen på "medhjälparen".
Men att "hjälpa" elektrikern med saker som han kanske inte vill ha hjälp med och inte har full kontroll på kanske inte är så lyckat.
Speciellt om "medhjälparen" sedan vill att elektrikern ska ta fullt ansvar för både vad medhjälparen och elektrikern gjort.
Önskemål om det senare är inte direkt ovanliga och kan vara lite besvärliga att motstå för ofta står "hantverkaren" i ett mindre eller större beroende av "medhjälparen".
 
Mikael_L
elmont skrev:
Det är ju inga problem att ge en elektriker hjälp så länge elektrikern vill ha det och han har den omedelbara kontrollen på "medhjälparen".
Förutom att det är olagligt och medhjälparen kan lagföras för sin "hjälp".
 
Och Gladh, jag ger dig tillåtelse att köra för fort och sälja knark och stjäla oxfilé på ICA. Sedär, så lätt det var att ge någon tillåtelse att göra diverse saker. Ähh, när jag ändå är igång får du tillåtelse att sätta VP-rör, dra kabel och koppla, bara du inte rör i centralen.
Attans också, jag som lät elektrikern sätta VP-rören och så satte jag själv upp centralen och kopplade in sladdarna... tyckte att detta, på något sätt verkade säkrare :).

Anledningen till att jag frågar är nämligen att en elektriker använde vp-rör som jag lagt för nätverk i mitt hus, jag la in rören när vi renoverade men köpte senare lite bättre trådlös utrustning och då använde en elektriker dessa rör för att dra elkablar.

En behörig elektriker har väl som regel en ambition att lämna korrekta jobb efter sig, och då granskar han säkert det befintliga i viss mån
Tja om jag skulle dra all el i mitt hus så är min ambition att det skall göras korrekt eftersom det är mitt hus och min familjs liv det gäller, vilket jag tycker är en högre ambition än att lämna korrekt jobb efter sig. Nu vet vi ju båda 2 att det fallerar i båda fallen, i första fallet för att elektrikern är en klåpare och i andra fallet av inkompetens...
 
Redigerat:
Appropå, kollade på Arga snickaren på 5:an idag. Elektrikern på bygget bad husägaren rulla ut värmefolie på golvet.
Borde ju också vara brottsligt eftersom det är ett behörighetskrävande arbete. Husägaren var inte anställd av elfirman så vitt jag vet.

Har till och med för mig att Martin Timell spikade ekk och drog vp-rör i förebyggande syfte åt elektrikern i ett program. Och pratade om att det är helt ok att göra så.

Konstigt att inte dom sitter i finkan ..
 
Det huset borde vara med i Värsta elkopplingen....
 
Man förvånas över att folk inte låter bli sådant de uppenbarligen har noll koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.