Patrik_Hed skrev:
...men det är ju helt klart att rekommendera.
//Patrik
Medhålles.
 
Patrik_Hed skrev:
...men det är ju helt klart att rekommendera.

//Patrik
Patrik, när du ändå "är här", är det så att FK1.5 är godkänd för 16A? Jag vet att det finns en massa annat att räkna med än bara enkel ström men i enklaste, resistiva last-fallet?
 
Mikael_L
GoEk skrev:
Patrik, när du ändå "är här", är det så att FK1.5 är godkänd för 16A? Jag vet att det finns en massa annat att räkna med än bara enkel ström men i enklaste, resistiva last-fallet?
1,5 mm2 kan vara godkänd för 16A.
Väl kyld, t.ex. kabel i markförläggning, så är strömvärdet 18A. Även som fritt utanpåliggande klamrad kabel i omgivningstemp max 30° för då är strömvärdet 17,5A.

Inga FK i rör klarar 16A.

Alla avsteg från ideala fårhållanden fördärvar också möjligheten till 16A i 1,5 mm2. T.ex. en kabel till bredvid = sammanlagring. Att kabeln passerar ett varmare utrymme en kort bit, eller går genom en vägg. Så i praktiken är det väldigt sällan möjligt, förutom väldigt korta bitar utanpåliggande klamring till en maskin.
Men då är det så gott som alltid lätt att göra det ordentligt med en 2,5 mm2 istället. :)

Detta var uppvärmning, sen har vi även utlösningsvillkoret och max spänningsfall att ta hänsyn till, vilket vid lite längre dragningar gör att man ändå måste dimensionera större för 16A, t.ex. 2,5 mm2, 6mm2, eller 50mm2 om det är en riktigt lång kabel. ;)

Glöm inte heller att ansluter du t.ex. en värmepump med klen kabel får du en trist värmeutveckling och energiförlust (eller ett element med COP=1 istället för värmepumpens COP=4) pga detta. Så en grövre och dyrare kabel betalar ändå igen sig efter några år. :)
 
Mikael_L skrev:
1,5 mm2 kan vara godkänd för 16A... (snip)
Mycket bra redogörelse, tackar!
 
Mikael_L skrev:
1,5 mm2 kan ....
Vänta nu Mikael_L, om det stämmer att du varit aktiv här sedan augusti 2006 och postat 12091 meddelanden blir det c:a 7 om dagen, dygnet runt, året runt!? Gör du inget annat??? :O :O :O
 
Redigerat:
spinout skrev:
500V isolation menar du väl. Förmodligen är det 3-fas i centralen.
Jo fast hur ska du bära dig åt då?

Ska det råka vara två skadade FK från två olika faser som ligger och pressas mot svagströmsledningen?
 
GoEk skrev:
Vänta nu Mikael_L, om det stämmer att du varit aktiv här sedan augusti 2006 och postat 12091 meddelanden blir det c:a 7 om dagen, dygnet runt, året runt!? Gör du inget annat??? :O :O :O
Glöm inte heller bort att varje inlägg, likt Bo.Siltberg, är mindre uppsatser... :rolleyes:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Glöm inte heller bort att varje inlägg, likt Bo.Siltberg, är mindre uppsatser... :rolleyes://Patrik
Ja, till och med det! Bjuder på bira när det passar...
 
Mikael_L
GoEk skrev:
Vänta nu Mikael_L, om det stämmer att du varit aktiv här sedan augusti 2006 och postat 12091 meddelanden blir det c:a 7 om dagen, dygnet runt, året runt!? Gör du inget annat??? :O :O :O
Ja Oj ... :blushing:

Men du GoEk har också varit aktiv sedan 2006 och har 259 posts, vad har du hållit på med dom här åren då ... :p

Men jag har en brist. Jag är totalt offside så fort någon börjar pratar om ett TV-program. Jag har absolut ingen aning om vad det kan tänkas vara.
Eller tja, snackas det melodifestivalen så kommer jag ihåg hur det såg ut på 80-talet, så jag antar att det ser exakt likadant ut fortfarande. ;)
 
Mikael_L skrev:
Men du GoEk har också varit aktiv sedan 2006 och har 259 posts, vad har du hållit på med dom här åren då ... :p
I work for a living! ;)

Mikael_L skrev:
Men jag har en brist. Jag är totalt offside så fort någon börjar pratar om ett TV-program...
Där har vi det, den förb. TV:n stjäl massor med tid, skippar man den hinner man med massor.
 
Goek: Fortsätter du i den här takten så är du snart ikapp Mikael_L ska du se :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.