SBH skrev:
det har din elektriker koll på. som privatperson skall du ej in i centralen och pilla
Detta tycker jag är en fråga som jag kan förstå att alla elektriker kanske inte har stenkolla på, så jag hade inte blivit jätteförvånad om TS hade varit elektriker. :)

//Patrik
 
S
är ju bara för att omtänksam som jag säger det. så många som förolyckats bara för att dom pillat på ström.
efter själv ha fått uppleva att en nära kompis dött efter just pillat på fel ställe fast all ström skulle vart avstängd. och att det kollats med mätare.
 
SBH skrev:
är ju bara för att omtänksam som jag säger det. så många som förolyckats bara för att dom pillat på ström.
efter själv ha fått uppleva att en nära kompis dött efter just pillat på fel ställe fast all ström skulle vart avstängd. och att det kollats med mätare.
Det var väl inte att du sa det, utan hur du sa det som folk reagerade på. Det funkar inte att säga att de bara ska anlita en elektriker utan att även svara på frågan.

Oj, jag beklagar! :(

//Patrik
 
S
jag vet att många är noga. men olycka kan hända den bästa.
 
Jag har sett utrustning för industrielektronik, där man använt normkapslingen som apparathölje.

Det går ju att få IP44, utan större ansträngning.
 
SBH skrev:
är ju bara för att omtänksam som jag säger det. så många som förolyckats bara för att dom pillat på ström.
Omtanke är bra men privatpoliser får jag nog av i trafiken, blir ganska fånigt detta forum om alla svar var "ring behörig elektriker", eller hur? Då kan väl byggahus.se ta bort alla ämnesområden här i forumet som kräver behörighet.
 
Ang. EKKX i central. Finns ett undantag i reglerna, 5cm avstånd eller skiljevägg mellan klen. och lågspänningsledningar kan man undanta isolationskravet.[/QUOTE]

Fast det finns ingen skiljevägg, trafo sitter på din skena bredvid dvärgbrytare o ekkx går in bakom ihop med fk utan nån form av avskiljning, dvärgbrytare raden under har anslutningen ca 4cm från sek sida på trafo

Hur ser en sån avskiljare ut för normcentral?
 
GoEk skrev:
Omtanke är bra men privatpoliser får jag nog av i trafiken, blir ganska fånigt detta forum om alla svar var "ring behörig elektriker", eller hur? Då kan väl byggahus.se ta bort alla ämnesområden här i forumet som kräver behörighet.
D.v.s eldelen. :cool:

//Patrik
 
tomlan skrev:
Fast det finns ingen skiljevägg, trafo sitter på din skena bredvid dvärgbrytare o ekkx går in bakom ihop med fk utan nån form av avskiljning, dvärgbrytare raden under har anslutningen ca 4cm från sek sida på trafo

Hur ser en sån avskiljare ut för normcentral?
En skiljevägg gör inte så mycket då det är kabeln som behöver skyddas i sin helhet inom centralen. Enklast är väl att trä på en skyddsslang eller byta till en godkänd kabel eller FK, plus att försöka hålla isär ledarna så gott det går.
 
Patrik_Hed skrev:
D.v.s eldelen. :cool:

//Patrik
Har inte VVS:are legg? Sen finns väl en massa andra halvbehörigheter som t.ex. våtrum...
 
Jag har diverse prylar i Normcentralen som har ena sida med klenspänning (PELV) och andra sidan med lågspänning. Jag har sett till att PELV-sidan på alla prylar hamnar under den lägsta sektionen och så har jag alla PELV ledningar i ett VP-rör upp till toppen där de går ut. Jag har inga lågspänningsledningar under den lägsta sektionen - bara klenspänning. Ledningarna i sig är vanlig CAT-kabel, men i och med att de går i VP-rör tycker jag att isolationskravet uppfylls på sträckan upp till toppen.

Att köra 400V kabel genom centralen tycker jag är overkill och egentligen inte tillför något om man separerar på annat sätt.

Pen
 
GoEk skrev:
Har inte VVS:are legg? Sen finns väl en massa andra halvbehörigheter som t.ex. våtrum...
Det finns väl behörighet som någon branschorganisation utfädar eller dyl. men det är väl knappast kriminellt att dra lite kopparrör eller sätta kakelplattor själv.

//Patrik
 
Var ner och kikade om agget får plats i normskåpet, såg att det bl.a. satt en "trefashandske" på väggen som är avsäkrad med tre individuella dvärgar, är det OK?
 
Redigerat:
Ja, så brukar det se ut... Det finns inget uttryckligt krav på att det måste vara en trepolig säkring.
 
...men det är ju helt klart att rekommendera.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.