Hej!

Först, tack för ett bra forum, mkt bra info för nybliven husägare som mig!

Nu är det så att jag är igång med att bygga ut min mat/vinkällare, jag ska bygga en ny vägg en halv meter längre fram bara. Väggen byggs av plåtreglar och gips.
Den nuvarande väggen är inte byggd samtidigt som huset, utan är riktigt "hembyggd" av någon f.d ägare (träreglar mot källargolv och spånskivor mot golvet...).
Det elektriska är draget av densamme tror jag, och elen går via en kabel ut från en annan dosa i i rummet, via hörnet vägg/tak och in direkt i väggen därifrån. Så kabel går genom bjälkar och isolering ner till strömbrytare osv.

Jag hade tänkt gå från samma dosa på väggen bredvid, men frågan är om det är OK att gå
in i väggen så? Jag kommer sätta en kopplingsdosa i närheten ändå, men det hade varit skönt att slippa dra kabeln över väggen och ner i kopplingsdosan för jag vill hålla det "clean" eftersom jag ska sätta en fondtapet på väggen.

Någon som vet? Är det ok att dra en kabel inuti en vägg utan kanal? (ca 30 cm)
 
Rätta mig om jag har fel, men det är OK förutsatt att:

- Det är rätt sorts kabel (EKK)
- Kabeln är dragavlastad
- Spikskydd monteras över regelgenomgångar
 
Ja EKK är det, spikskydd var ju bra tänkt, har jag själv inte tänkt på. Men den enda regeln kabeln ska gå igenom är ju den som är skruvad i väggen och dessutom längst upp i hörnet, sen går den ju in i en dosa ca 300mm in på väggen.
Någon annan som har synpunkter så svara gärna!!
 
Mina synpunkt är att detta skall undvikas så långt det bara går. Bara för att en sak är tilåten så kan det vara långt ifrån en bra lösning.

Går det inte att lägga kabeln i rör istället?
 
Eller dra på den en bit flexslang om det går.
 
liljus skrev:
Ja EKK är det, spikskydd var ju bra tänkt, har jag själv inte tänkt på. Men den enda regeln kabeln ska gå igenom är ju den som är skruvad i väggen och dessutom längst upp i hörnet, sen går den ju in i en dosa ca 300mm in på väggen.
Någon annan som har synpunkter så svara gärna!!
Det som f91jsw anger, är krav om man tänkt sig en installation med infälld EKK. Skulle annars föredra utanpåliggande eller FK i rör.
 
Smile.75 skrev:
Mina synpunkt är att detta skall undvikas så långt det bara går. Bara för att en sak är tilåten så kan det vara långt ifrån en bra lösning.

Går det inte att lägga kabeln i rör istället?
Varför skulle det bli bättre med ett rör? Kabeln går ju ändå inte att byta..

Det är absolut inget fel att lägga EKK löst i väggen om det görs som beskrivet ovan med dragavlastning och spikskydd.

Jag skulle vilja hävda att 99% av alla installationer ändras ALDRIG, och skulle det mot förmodan behövas så kan man lägga utanpåliggande kabel DÅ.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Varför skulle det bli bättre med ett rör? Kabeln går ju ändå inte att byta..

Det är absolut inget fel att lägga EKK löst i väggen om det görs som beskrivet ovan med dragavlastning och spikskydd.

Jag skulle vilja hävda att 99% av alla installationer ändras ALDRIG, och skulle det mot förmodan behövas så kan man lägga utanpåliggande kabel DÅ.

Kan väl bara konstatera att vi har olika åsikter ang. att lägga kablar löst i väggen. Bland folk som jobbar som elektriker är det i princip ingen som lägger kabel på detta viset och jag tror inte det är någon slump.

Jag skulle vilja hävda till 100 procent att dina uppgifter om 99 procent inte stämmer på långa vägar...... Det är ju inte alls ovanligt att man tex behöver dra i jord ändra tändningar extra tändtrådar mm. Så var du fått siffran 99% kan man undra?

Jobbar du som Elektriker?
 
roligt att höra lite åsikter!

Ska förtydliga lite.

Hade tänkt dra EKK ut från en dosa från en vägg som står i 90 graders vinkel till väggen jag ska bygga. Väl framme vid den nya gipsväggen vill jag ha in den så smidigt som möjligt. Jag har redan planerat en kopplingsdosa vid taket, så nära som möligt till den väggen där EKK:n kommer in.
Sträckan förr EKK:n fram till nya väggen blir inte mer än 2 meter, så vill man byta den eller ändra något så är det ju lätt gjort.
Så FK blir ju på något sätt uteslutet. Visst kan jag lägga i EKK:n i en flexslang direkt när den kommer in i väggen, men är det lönt?
 
Det är ju inga större problem att få i en EKK 3G1.5 i ett 16s rör, bara det inte är allt för snäva böjar. Ska du ha infällt uttag och dosa?
 
Jag tolkar det som att kabeln ska vara synlig en bit?
 
Smile.75 skrev:
Kan väl bara konstatera att vi har olika åsikter ang. att lägga kablar löst i väggen. Bland folk som jobbar som elektriker är det i princip ingen som lägger kabel på detta viset och jag tror inte det är någon slump.

Jag skulle vilja hävda till 100 procent att dina uppgifter om 99 procent inte stämmer på långa vägar...... Det är ju inte alls ovanligt att man tex behöver dra i jord ändra tändningar extra tändtrådar mm. Så var du fått siffran 99% kan man undra?

Jobbar du som Elektriker?
Haha :D:D

Nej, jag är inte elektriker.

Och visst kan man behöva en extra tändtråd ibland..

Jag drog till med 99% av den enkla anledningen att i många länder inkluderande Tyskland (90%), Finland (40%), USA (gissar 99%) är lös kabel i vägg en synnerligen vanlig installationsmetod.

Min uppfattning är man i dessa länder har bättre koll på kostnaden för kunden än i Sverige där vi verkar vara neurotiskt rädda för att göra något som kan visa sig vara fel i framtiden.

Det finns faktiskt metoder och verktyg att dra kabel i färdiga väggar utan att riva ut gipsen först. Problemet är att vi inte vill lära oss.
 
Ja allt ska vara infällt i väggen, det är därför jag vill ha in det så fort som möjligt. Ska sätta en fondtapet på utsidan, även över dörren så det knappt ska synas att det är en dörr där. Har en cool vision, så nu vill man ju göra det så bra som möjligt!

Ang. böjar så blir det ju en 90 graders-svänbg direkt inne i väggen till kopplingsdosan, men den blir ju inte jättesnäv.
Antar att det blir till att låta slangen sticka ut från väggen o dra EKK:n den vägen.
 
Rikard Ågren skrev:
Jag tolkar det som att kabeln ska vara synlig en bit?
nej det är ju det som är grejen, vill göra det så diskret som möjligt!
 
Det går att få i EKK i slang också, bara den sitter fast ordentligt och inte är böjd för snävt. Men om du ändå ska ha slang så blir det ju billigare att dra FK direkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.