tommib
Ok. Om det viktigaste är att ha utmärkt WiFi i hela huset skulle jag rekommendera dig att kontakta en nätverksfirma för att planera installationen av ett lämpligt antal Accesspunkter och en controller för dem.

Ubiquiti klarar vad jag förstår detta bra på ett enkelt sätt men jag har bara en AP så jag vet inte hur den hanterar överlämning osv.

Grunden är som tidigare beskrivet att dra fram tomrör till de platser du behöver ha Accesspunkter på. En bra lösning om man inte är riktigt säker är att dra fram till ett par garderober utspritt över huset så att man kan ansluta där man vill senare. Rören termineras i teknikrummet där övrig nätverksutrustning hamnar.

Som sagt, det var inget illa ment. Jag blev bara förvånad vilken nivå du startar från när du vill ha dessa saker men samtidigt så är vi alla barn i början. Hur fasen ska man lära sig om man inte frågar ;)
 
Jag har 3 Ubiquiti AP, överlämning funkar helt ok men inte helt perfekt, röstsamtal bryts men inte så ofta man springer omkring så inget som stört mig. jag har 2 st Ubiquiti Unifi AP-AC Pro och en Ubiquiti Unifi AP-AC Lite.
Kom på att jag har controller programvaran på min "server" också utöver hemma automationen. Väldigt enkelt att installera även om man inte är nätverkstekniker vilket jag inte är.
Om jag kommer ihåg rätt så kan man gå upp till Ubiquiti Unifi UAP-Pro om man vill ha bättre överlämning, den är dock både dyrare och har sämre hastighet och är nog främst tänkt för företagsanvändning.

Men som @tommyb säger, fundera på vad du vill ha. kan du inte allt själv fråga runt. Att ta dit larmfirmor eller nätverkstekniker är nog bra och klart ska du ha det bästa så visst men det kostar. Du kan hitta mycket här det finns två kategorier som har mycket nyttigt.
- Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
- Villalarm & hemautomation

Lycka till
 
@Toddep Du har ju kommit en bit på vägen nu med ditt hus :)
Vilka beslut tog du som du frågade om i tråden?

Jag jobbar ju som IT-konsult och jag bygger själv hus (som du vet), mina val är lite extrema men för mig är det ett intresse.
Jag tycker inte man ska dra fibern in i fasadmätarskåpet, (jag har en slingbrunn på tomten där det ligger ett par meter duct och fiber som sen går in i huset via marken/plattan till serverrummet) då ger du allmänheten möjlighet att bryta detta. Hoppas du drog in det där du tänkt ha din(a) fördelare.
Om WiFi är viktigt för dig (för mig ses det bara som ett komplement) så kör du inte WiFi i din router/brandvägg, utan dela upp det och satsa på en bra konsument router/brandvägg (tips, Zyxel USG60). Ubiquitis Unifi serie är vettigt för hemanvändare och det fungerar relativt bra med överlämning, behöver du många så stäng av 2.4Ghz alternativt planera dina (överlappande) kanaler bra. Systemet skalar bra om du bygger ut dessutom.

Har du frågor så ställ dom här eller skicka ett PM, lycka till!
 
X xLnT skrev:
@Toddep Du har ju kommit en bit på vägen nu med ditt hus :)
Vilka beslut tog du som du frågade om i tråden?

Jag jobbar ju som IT-konsult och jag bygger själv hus (som du vet), mina val är lite extrema men för mig är det ett intresse.
Jag tycker inte man ska dra fibern in i fasadmätarskåpet, (jag har en slingbrunn på tomten där det ligger ett par meter duct och fiber som sen går in i huset via marken/plattan till serverrummet) då ger du allmänheten möjlighet att bryta detta. Hoppas du drog in det där du tänkt ha din(a) fördelare.
Om WiFi är viktigt för dig (för mig ses det bara som ett komplement) så kör du inte WiFi i din router/brandvägg, utan dela upp det och satsa på en bra konsument router/brandvägg (tips, Zyxel USG60). Ubiquitis Unifi serie är vettigt för hemanvändare och det fungerar relativt bra med överlämning, behöver du många så stäng av 2.4Ghz alternativt planera dina (överlappande) kanaler bra. Systemet skalar bra om du bygger ut dessutom.

Har du frågor så ställ dom här eller skicka ett PM, lycka till!
Tjena. Jag är i full gång med att dra fram el i huset. Elentrikern kommer och kollar till mig ibland så gör allt förarbete själv så man sparar pengar som man istället kan lägga på dyr belysning med bla nedsänkta och upphöjda innertak med gömde ledslingor som skapar ett exklusivt utssende :) kommer även köra en del plejd för smart styrning.
Jag har kontakt med en firma som är proffa på nätverk och ljud o bild så jag förbereder med lådor för högtalare i många rum och i vardagstjmmet ska hamma bio och sub fällas in i väggen så inget blir ivägen. Bakom väggen där tv ska placeras så blir det en KLK och där ska kontroll rummet vara med multimedia skåp och förstärkare mm.
Jag drar nätverkskabel till alla rum och kommer även att ha en nätverks förstärkare i taket så även wifi kommer att vara bra.

Jag drog in fiber direkt in i tvättstugan där jag kommer att ha säkringsskåpet.
Det va tänkt att även ha media skåpet här men ändrade mig så får kanske sätta ett mindre skåp där och sen dra vidare bort till KLK där mediaskåpet ska placeras.

Jag är också intresserad av ljud, bild o nätverk och el i övrigt men jag har mkt att lära :)
Kul att dra fram allt själv så har man bra koll på vad allt går sen om det är något i framtiden.
 
T Toddep skrev:
Tjena. Jag är i full gång med att dra fram el i huset. Elentrikern kommer och kollar till mig ibland så gör allt förarbete själv så man sparar pengar som man istället kan lägga på dyr belysning med bla nedsänkta och upphöjda innertak med gömde ledslingor som skapar ett exklusivt utssende :) kommer även köra en del plejd för smart styrning.
Jag har kontakt med en firma som är proffa på nätverk och ljud o bild så jag förbereder med lådor för högtalare i många rum och i vardagstjmmet ska hamma bio och sub fällas in i väggen så inget blir ivägen. Bakom väggen där tv ska placeras så blir det en KLK och där ska kontroll rummet vara med multimedia skåp och förstärkare mm.
Jag drar nätverkskabel till alla rum och kommer även att ha en nätverks förstärkare i taket så även wifi kommer att vara bra.

Jag drog in fiber direkt in i tvättstugan där jag kommer att ha säkringsskåpet.
Det va tänkt att även ha media skåpet här men ändrade mig så får kanske sätta ett mindre skåp där och sen dra vidare bort till KLK där mediaskåpet ska placeras.

Jag är också intresserad av ljud, bild o nätverk och el i övrigt men jag har mkt att lära :)
Kul att dra fram allt själv så har man bra koll på vad allt går sen om det är något i framtiden.
Är det på rekommendation av proffsföretaget som du sätter upp förstärkare i taket för WiFi?
Menar du verkligen att du ska förstärka befintlig WiFi med det du sätter upp?

När vi ändå pratar så vill jag passa på att fråga, körde du bara åldersbeständig plast ovan innertak och gles?
 
X xLnT skrev:
Är det på rekommendation av proffsföretaget som du sätter upp förstärkare i taket för WiFi?
Menar du verkligen att du ska förstärka befintlig WiFi med det du sätter upp?

När vi ändå pratar så vill jag passa på att fråga, körde du bara åldersbeständig plast ovan innertak och gles?
Jag kallar kanske det fel ord. Accespunkt är kanske rätt ord?

Japp vanlig åldersbeständig plast och allt tejpas med den dyra tejpen
 
O
T Toddep skrev:
Jag kallar kanske det fel ord. Accespunkt är kanske rätt ord?
Beror på vad du menar. En "Accesspunk" är en brygga mellan trådbundet och trådlöst nätverk. En "Repeater" eller en "Range Extender" är en förstärkare som kopplar upp sig mot ett befintligt trådlöst nät och sedan utökar dess räckvidd genom att upprepa och skicka vidare trafiken. Denna teknik har sedan vidareutvecklats till det som idag kallas "meshnätverk". Skillnaden är att i ett sånt närverk är alla enheter likvärdiga och sammarbetar medan i den äldre lösningen finns en tydligt master/slave-struktur.
 
T Toddep skrev:
Jag kallar kanske det fel ord. Accespunkt är kanske rätt ord?

Japp vanlig åldersbeständig plast och allt tejpas med den dyra tejpen
Ok, om det är AP du tänkt sätta upp blir det bra :)
Måste man inte ha genomtrampsskydd, dvs nåt armerat?
 
X xLnT skrev:
Ok, om det är AP du tänkt sätta upp blir det bra :)
Måste man inte ha genomtrampsskydd, dvs nåt armerat?
Det är en AP jag menar :) i min värld kallas det förstärkare eftersom det gör så nätverket blir bättre :)

Vet faktsikt inte om det är ett krav men det tror jag inte. Jag får hoppas det inte blir problem med KA men det är nog lungt :)
Ingen ska trampa där så länge till för om två veckor ligger det 55cm lösull på vinden sen är funktionen densamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.