T Toddep skrev:
En ubiquiti är väl en signal förstärkare som kopplas via nätverkskabel till routern där fibern är ansluten. Det får nog räcka med Cat6 kablar i hela huset och bara fiber in till routern
Nej en "ubiquit" är bara ett företag som säljer nätutrustning. Som flera har påpekat. det brukar vara kombi grejer du få med på köpet. Unifi linjen från ubiquiti har router, AP switchar osv som är lätt konfade om du vill ha "det bästa" inom rimlig kostnadsnivå och svårighetsgrad. Andra kan nog bättre men som amatör på området är det mn slutsats i alla fall.
Lycka till

https://www.dustinhome.se/search/unifi
 
R RalleB skrev:
På topp är vä definitions fråga, för mig innebär det ett rackstativ i garaget med patchpaneler, switchar, router, förstärkare, server m.m
Sitter minst ett dubbeluttag i varje rum samt ubiquiti ap:s i taket för wifi.

En del kompisar kallar detta brutalt overkill och nöjer sig med en router från en operatör i källaren på huset och klagar sen på t.ex. Apple TV:n hur jävla dålig den är som bara laggar hela tiden trots att operatören sa att deras wifi skulle räcka till allt och inga kablar behövs.

Du får nog berätta vad du har för behov och hur tekniskt intresserad du är innan nån kan ge förslag.
Rackstativ ska sitta färdig installerat i media skåpet. Patchpanel kopplat till alla rum med cat6. En switch kommer också sitta i mediaskåpet så man kan fördela anslutningarna som man vill.
Ett antal vägguttag i alla rum är en självklarhet.
En ubiquiti ap får man ha centralt så man får bra mottagning. Vad finna det mer man kan ha nytta av?
Du skrev server och förstärkare?
 
tommib
Du bör kolla på vad det är för mediaskåp. De allra flesta färdiga på marknaden är alldeles för grunda och små för att vara praktiskt användbara.
 
tommib tommib skrev:
Du bör kolla på vad det är för mediaskåp. De allra flesta färdiga på marknaden är alldeles för grunda och små för att vara praktiskt användbara.
Ok du vet ingen modell som är bra?
 
tommib
Nej, inget som är färdigt som vanliga elektriker har koll på. Detta är prylar som normalt installeras av nätverksfirmor.

Rackskåp kan man köpa från lite varstans, t.ex. Thomann. Annars går det bra med ett vanligt 60 cm köksskåp. Det smälter in lite bättre i hemmamiljö. Om man vill ha rackmonterad utrustning kan man lätt sätta dit rackskenor i skåpet. Jag tror att man ska ha antingen ett vanligt rackskåp i ett dedikerat driftutrymme eller ett hemmabygge som passar i i ett vanligt rum.

Jag har själv ett 4U rack för router, switch, patchpanel och en hylla för ATA-box och PoE-injektor till just en Ubiquiti AP. På vanliga Elfahyllor nedanför står två servrar (hemmabyggen) och en UPS. När jag orkar kommer jag bygga om det till ett snyggare skåp och då också sätta in lite högre rackskenor så att jag får totalt 8 eller 12 U (router, switch, patch x2, hylla samt lite reservplats). Servrarna får nog fortsätta på vanliga hyllor.
 
T Toddep skrev:
Rackstativ ska sitta färdig installerat i media skåpet. Patchpanel kopplat till alla rum med cat6. En switch kommer också sitta i mediaskåpet så man kan fördela anslutningarna som man vill.
Ett antal vägguttag i alla rum är en självklarhet.
En ubiquiti ap får man ha centralt så man får bra mottagning. Vad finna det mer man kan ha nytta av?
Du skrev server och förstärkare?
Glöm inte en UPS!
 
R Robert-san01 skrev:
Glöm inte en UPS!
Vad är ups och vad använder jag en server till?
 
UPS är en batteribackup men väldigt få har en sådan och även inget behovet av en.
Server är en dator med speciell programvara, färdiga varianter kan kallas för t.ex. NAS.
Den kan du ha för att lagra information på som flera kan använda eller t.ex. köra program på som styr olika utrustningar i huset. Men det finns många molntjänster att använda som kanske uppfyller ditt behov så du inte behöver någon server. Men ditt behov av IT i hemmet avgör om och vilken/a servrar du behöver, om du nu behöver någon, men det är ett eget kapitel och inte fiberrelaterat.
 
Hade jag byggt nytt idag så hade jag nog dragit fram nät med PoE matning till kameror på strategiska ställen. Jag använder en "dator" som server för hemautomation, sen använder jag NAS'et som backup för automationen. Få som använder UPS hemma men visst om man har larm (eller för den delen automation) så kan det vara en variant. Servrar idag brukar klara ett strömavbrott ganska bra annars om man kan tänka sig att vara utan funktionen en stund.
 
leby leby skrev:
Hade jag byggt nytt idag så hade jag nog dragit fram nät med PoE matning till kameror på strategiska ställen. Jag använder en "dator" som server för hemautomation, sen använder jag NAS'et som backup för automationen. Få som använder UPS hemma men visst om man har larm (eller för den delen automation) så kan det vara en variant. Servrar idag brukar klara ett strömavbrott ganska bra annars om man kan tänka sig att vara utan funktionen en stund.
Okej en server är då lite som en nätverkshårddisk? Var kan man gå för att prata igenom allt detta med någon kunnig så man inte missar att dra fram något rör när man ändå är igång.
Jag bygger huset själv och kommer göra mkt rör dragning som elektriker sen kopplar ihop så inga problem att dra massa extra bara jag har koll på allt innan.
Ska gå till hifi klubben för att diskutera allt inbyggt ljud men kanske dom även har koll på nätverk?
Ska ha trådbundet larm med kameror också så blir massa att ha koll på så hade behövt lite live support. Brukar väl vara så att dom bjuder på det om man sen handlar prylar där
 
tommib
Jag vill inte på något sätt vara elak nu men du är en drömkund för varje slipad säljare. Ska ha det senaste och tiptop men du har ingen aning om vad det är och vad du ska ha det till. Risken för upsell är enorm.

Jag kan rekommendera att du börjar med den länken jag gav tidigare i tråden, till Fixanätet. Det är en bra grundkurs för att förstå hemmanätverk. Om du bygger ett solitt hemmanätverk kan du också enkelt expandera med funktioner som du vill ha senare.

Multiroom audio och inbyggnadshögtalare kan man lösa på många sätt. Priset och kvaliteten varierar över ett enormt spann och följer inte nödvändigtvis varandra. Här kan jag inte komma med någon rekommendation på en enskild källa, det är bara att googla sig fram.

Larm är lite samma, ingen enskild källa men trådat är i mitt tycke bäst. Tomrör till lämpliga platser och terminera i en central punkt. Kanske är bäst tillsammans med nätverksutrustningen, kanske inte. Här skulle jag rekommendera en larmfirma. Ja, det blir betydligt dyrare än om du gör det själv men om du startar från noll så är det rätt mycket uppförsbacke till en vettig installation.

Det jag framför allt skulle vilja rekommendera är att du funderar på vilka behov du egentligen har. Vad ska du använda nätet till? Vad vill du kunna göra? Skriv ner det på ett papper och utgå från funktionella krav.
 
tommib tommib skrev:
Larm är lite samma, ingen enskild källa men trådat är i mitt tycke bäst.
Ja. Trådlöst larm är inte ett larm. Det är inte för inte som det inte finns några klassade trådlösa larm. Det är surt att behöva dra kabel, men det finns tyvärr inga genvägar.
 
tommib
Jodå, men de har fått en egen klass (Larmklass R).
Försäkringsbolagen kräver dock normalt, i de fallen de faktiskt kräver larm, helt andra klasser (2 och uppåt).
 
tommib tommib skrev:
Jodå, men de har fått en egen klass (Larmklass R).
Försäkringsbolagen kräver dock normalt, i de fallen de faktiskt kräver larm, helt andra klasser (2 och uppåt).
Ja, förlåt. Det var det senare jag menade. Att man var tvungen att "hitta på" en klass för larm som ändå inte fungerar (så att man kan sälja dem), lämnar jag därhän.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag vill inte på något sätt vara elak nu men du är en drömkund för varje slipad säljare. Ska ha det senaste och tiptop men du har ingen aning om vad det är och vad du ska ha det till. Risken för upsell är enorm.

Jag kan rekommendera att du börjar med den länken jag gav tidigare i tråden, till Fixanätet. Det är en bra grundkurs för att förstå hemmanätverk. Om du bygger ett solitt hemmanätverk kan du också enkelt expandera med funktioner som du vill ha senare.

Multiroom audio och inbyggnadshögtalare kan man lösa på många sätt. Priset och kvaliteten varierar över ett enormt spann och följer inte nödvändigtvis varandra. Här kan jag inte komma med någon rekommendation på en enskild källa, det är bara att googla sig fram.

Larm är lite samma, ingen enskild källa men trådat är i mitt tycke bäst. Tomrör till lämpliga platser och terminera i en central punkt. Kanske är bäst tillsammans med nätverksutrustningen, kanske inte. Här skulle jag rekommendera en larmfirma. Ja, det blir betydligt dyrare än om du gör det själv men om du startar från noll så är det rätt mycket uppförsbacke till en vettig installation.

Det jag framför allt skulle vilja rekommendera är att du funderar på vilka behov du egentligen har. Vad ska du använda nätet till? Vad vill du kunna göra? Skriv ner det på ett papper och utgå från funktionella krav.
Jag hade aldrig köpt en pryl jag inte vet vad är och har koll på grunderna med att ha cat6 till alla rum med switch så att man kan byta enheter och koppla som man vill men vill lära mig vad det är som finns för visst är man pryl nörd :)
Så jag vill inte missa att förbereda för något så man sen ångrar sig.
Det som är mest självklart är att det måste vara jättebra wifi i hela huset och det är ju inte för mkt begärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.