M Markarbetaren skrev:
Hittade denna, vet dock inte hur gammal den är, men kanske en fingervisning.
[länk]
[bild]
Det är lite systematiskt räknefel på den sidan.
Dom räknar med ett elpris på 95 öre/kWh (inget fel i det), men när dom väl räknar priset för ren elvärme så korrigerar dom elpriset med avgifter mm till 127 öre/kWh.
Det är detta pris dom skulle ha räknat med i alla räkneexempel som innehåller posten ”el”.

Sedan räknar dom bara på själva förbrukningen.
För att få fram verklig kostnad per kWh så måste man även räkna med inköp av material och installation, service/underhåll, alltså alla kostnader under hela produktens livstid.
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
Det är lite systematiskt räknefel på den sidan.
Dom räknar med ett elpris på 95 öre/kWh (inget fel i det), men när dom väl räknar priset för ren elvärme så korrigerar dom elpriset med avgifter mm till 127 öre/kWh.
Det är detta pris dom skulle ha räknat med i alla räkneexempel som innehåller posten ”el”.

Sedan räknar dom bara på själva förbrukningen.
För att få fram verklig kostnad per kWh så måste man även räkna med inköp av material och installation, service/underhåll, alltså alla kostnader under hela produktens livstid.
Jag grävde inte alltför djupt utan det var bland det första som kom fram vid en googling. Men rent spontant så är det nog väldigt geografiskt beroende på om kalkylen för fjärrvärme går ihop.
Som sagt, Göteborg 87öre/kwh kontra en anläggning med nån form av värmepump som presterar fina COP-värden över säsong så faller den sig platt.
Jag vet inte om det är samma pris på sommaren, har läst att fjärrvärme kan vara otroligt billigt under den varma årstiden pga. överskottet. Min poolvärmepump ligger på COP 6 vid +25gr. Med 150öre/kwh i elpris så blir faktiska kostnaden 25öre/kwh.
 
Då har du köpt poolvärmepumpen extra utöver den värmekälla du har för huset & varmvattnet.
Hur hög blir den verkliga kWh-kostnaden när du räknar in allt? Hur länge kommer den att hålla?

Säger inte att fjv är billigare än andra värmekällor men man måste jämföra totalkostnaderna.
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
Då har du köpt poolvärmepumpen extra utöver den värmekälla du har för huset & varmvattnet.
Hur hög blir den verkliga kWh-kostnaden när du räknar in allt? Hur länge kommer den att hålla?

Säger inte att fjv är billigare än andra värmekällor men man måste jämföra totalkostnaderna.
Jo förvisso, men en poolvärmeväxlare för fjärrvärme ligger på 12,000kr, tror min poolpump låg på 17,000. Så även med fjärrvärme som värmekälla så tillkommer en installationskostnad.
Men visst har du en poäng där. Min värmepump är inne på sin 6 säsong. En snabb huvudräkning säger att om den går sommaren ut och jag behöver köpa en ny nästa år så ligger investeringen på 20öre/kwh, väldigt mellan tummen-pekfingret. Men det blir ändå styvt halva kostnaden mot fjärrvärme, och då räknar jag inte med den extra värmeväxlaren på 12,000kr som behövs.
 
lopec
Du skriver att det är för långt ner till berget för bergvärme. Har du tomt stor nog för jordvärme?
 
Hemmakatten
Många här trixar med flera olika värmekällor. Tror det är få familjer som vill ågna många timmar varje vecka till att hugga ved, mata vedpanna, byta mellan el, ved och fjärrvärme hela tiden.

Jag har eldat olja, ved, pellets och elpanna i olika hus. En enkel, miljövänlig tillförlitlig och enkel lösning är fjärrvärme.
 
M
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Många här trixar med flera olika värmekällor. Tror det är få familjer som vill ågna många timmar varje vecka till att hugga ved, mata vedpanna, byta mellan el, ved och fjärrvärme hela tiden.

Jag har eldat olja, ved, pellets och elpanna i olika hus. En enkel, miljövänlig tillförlitlig och enkel lösning är fjärrvärme.
Jag har läst igenom hela tråden men kan inte hitta vilka som ”trixar” med olika värmekällor? Kan du peka ut dom inläggen där ”många trixar” med olika värmekällor.
 
Hemmakatten
Jag menar mer allmänt. Under alla år jag varit aktiv här så läser man olika trådar om uppvärmning.

En del har vedpanna och stöder med el, en del har även solpaneler som ytterligare hjälp. Vi själva hade i förra huset pellets till golvvärme och tappvatten men även möjlighet att värma ack.tanken med elpatron. I gästhus elgolvvärme och vedkamin. Allt detta tar ett antal timmar att sköta varje vecka.

Idag skulle jag uppskatta fjärrvärme, enkelt och lättskött. Men det beror förstås på i vilken fas på livet man är.
 
M
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag menar mer allmänt. Under alla år jag varit aktiv här så läser man olika trådar om uppvärmning.

En del har vedpanna och stöder med el, en del har även solpaneler som ytterligare hjälp. Vi själva hade i förra huset pellets till golvvärme och tappvatten men även möjlighet att värma ack.tanken med elpatron. I gästhus elgolvvärme och vedkamin. Allt detta tar ett antal timmar att sköta varje vecka.

Idag skulle jag uppskatta fjärrvärme, enkelt och lättskött. Men det beror förstås på i vilken fas på livet man är.
Att en primär vattenburen uppvärmning stöds av elpatron är snarare regel än undantag. I princip alla vattenburna värmesystem med nån form av värmepump har elpatron som stöttning när inte värmepumpen orkar.

Annars håller jag med dig med "fas i livet", även hur/var man bor spelar in. Jag eldade med ved i några säsonger, har acc-tankar och laddomat och hela den biten. Fick veden gratis "på rot", dvs. jag fick fälla, kvista, såga, klyva osv. själv. Men jag ledsnade på arbetet, att få ihop 20m3 till varje vinter blev ganska tungt i slutänden. Sedan installerade jag luft/vatten, räknade på vad mina uppvärmningskostnader blev och timpengen mot vedeldandet. Såga, klyva, transport (bränsle till bilen), bära in i vedboa, bära in i pannrummet, elda varje kväll. Timpengen var snabbt nere på några kronor i besparing.

I år köpte jag faktist ved för första gången. Eldar 1-2m3 i kaminen dom kallaste dagarna för att stötta värmepumpen och minska elpatronanvändandet, och mysfaktorn såklart.

Men så var det detta med fjärrvärmen, och jag vidhåller fortfarande att man får räkna på sina förutsättningar där man bor för tillfället om kalkylen går hem. Man måste ha i åtanke att en värmepump har ett COP-utbyte som i många fall gör fjärrvärmen dyrare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Med en LVVP så måste man rengöra utedelen periodiskt (hur ofta beror på bla luftmiljön).
Utedelen låter en del från fläkten.
Utedelen är alltid synlig (om den ska kunna jobba effektivt).
När det är runt 0° eller kallare så bildas det en del is på utedelen som någon typ av värmeslinga tinar, då bildas det en del vatten som måste tas omhand på något sätt, eller så blir det ”isgata” under utedelen.
Man bör tydligen inte ha någon gul fasadfärg runt/bakom utedelen.
Innedelen låter lite när den jobbar.


Mina föräldrar har en frånluftsvärmepump, när den var ca tio år så lade kompressorn av så dom fick byta kompressorn. Sedan har det varit lite andra fel på den också.

Fjv-centralen låter ingenting.
Den går in i ett vanligt 60-skåp, så man kan enkelt dölja hela centralen.
Fjv central låter visst. Har bott i ett hus och den brummade konstant. Och enligt teknikern skulle det visst vara så, hmm ?
 
W Werner Wogel skrev:
Fjv central låter visst. Har bott i ett hus och den brummade konstant. Och enligt teknikern skulle det visst vara så, hmm ?
Vår fjv-central låter typ ingenting, det enda som "låter" konstant är cirkulationspumpen men det är knappt hörbart, shuntmotorn låter pyttelite, knappt så det hörs, när den går men det är ganska sällan den reglerar fjv-flödet.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Att en primär vattenburen uppvärmning stöds av elpatron är snarare regel än undantag. I princip alla vattenburna värmesystem med nån form av värmepump har elpatron som stöttning när inte värmepumpen orkar.

Annars håller jag med dig med "fas i livet", även hur/var man bor spelar in. Jag eldade med ved i några säsonger, har acc-tankar och laddomat och hela den biten. Fick veden gratis "på rot", dvs. jag fick fälla, kvista, såga, klyva osv. själv. Men jag ledsnade på arbetet, att få ihop 20m3 till varje vinter blev ganska tungt i slutänden. Sedan installerade jag luft/vatten, räknade på vad mina uppvärmningskostnader blev och timpengen mot vedeldandet. Såga, klyva, transport (bränsle till bilen), bära in i vedboa, bära in i pannrummet, elda varje kväll. Timpengen var snabbt nere på några kronor i besparing.

I år köpte jag faktist ved för första gången. Eldar 1-2m3 i kaminen dom kallaste dagarna för att stötta värmepumpen och minska elpatronanvändandet, och mysfaktorn såklart.

Men så var det detta med fjärrvärmen, och jag vidhåller fortfarande att man får räkna på sina förutsättningar där man bor för tillfället om kalkylen går hem. Man måste ha i åtanke att en värmepump har ett COP-utbyte som i många fall gör fjärrvärmen dyrare.
Fjärrvärmen är sällan det billigaste alternativet att värma ett hus, men har man inte extremt energibehov så är det ändå ganska atteaktivt då det är väldigt bekvämt. Skulle säga att brytpunkten ligger kanske runt 15-20.000kWh värme. Sen börjar man få bra utväxling i ekonomin på COP för en värmepump.

Energikostnaden för fjärrvärmen ligger runt 0,80-1kr medans man kanske kan räkna med 1,5kr för elen.

Har man ett energibehov på 3000kWh timmar en riktigt kall vintermånad. Med en bergvärmepump får man kanske ut en COP på 3 när det är som kallast då man oftast inte dimensionerat för dom kallaste månaderna. Besparingen med bergvärme skulle då vara nånstans mellan 1000-1500kr.

Man får själv göra bedömning om man tycker det är värt det för en bekvämare lösning med stabilare prisutveckling. Elen är ju ofta både mycket billigare och mycket dyrare
 
Fjv håller i 30 år. Minimal med utrymme. Ingen VVB så varmt vatten lagring kostar inget.

LVP eller bergvärme håller 15 år? Byte kompressor? Osv.

Har själv fjv. Behöver inte tänka på nåt. Bara betala faktura. Noll underhåll.
Hade tur redan fjv när köpte huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.