Stickan56 Stickan56 skrev:
Om hålet inte räcker till beror det på att effekten på den nya pumpen är för stor.

Med FV är du utlämnad till ett monopol där du har noll koll som kund,

Stickan
Absolut, men samma gäller all uppvärmning med el (nätbolaget tar en stor del av kakan, och man kan inte byta). Bäst är nog en egen kamin. Jag värmer själv mitt hus med luftvärmepump och el, och håller på och funderar hur vi ska klara omställningen när kärnkraften försvinner. Funderar på kamin, men den får man bara myselda i.
 
Med en LVVP så måste man rengöra utedelen periodiskt (hur ofta beror på bla luftmiljön).
Utedelen låter en del från fläkten.
Utedelen är alltid synlig (om den ska kunna jobba effektivt).
När det är runt 0° eller kallare så bildas det en del is på utedelen som någon typ av värmeslinga tinar, då bildas det en del vatten som måste tas omhand på något sätt, eller så blir det ”isgata” under utedelen.
Man bör tydligen inte ha någon gul fasadfärg runt/bakom utedelen.
Innedelen låter lite när den jobbar.


Mina föräldrar har en frånluftsvärmepump, när den var ca tio år så lade kompressorn av så dom fick byta kompressorn. Sedan har det varit lite andra fel på den också.

Fjv-centralen låter ingenting.
Den går in i ett vanligt 60-skåp, så man kan enkelt dölja hela centralen.
 
Har (samtidigt) skött mellan 2-3 hus genom åren. Föräldrahemmet (vi tagit över nu), vårt tidigare hus, samt fritidshuset.
I nämnd ordning har dom: ytjordvärme, fjärrvärme respektive vattenburen el.
Kan säga att i löpande kostnader så slår värmepumpen dom andra två med en faktor tredjedel eller hälften.
Sen beror det på hur man räknar kapitalkostnad och installation.
Jag installerade precis allt med värmepumpen själv (2006) vilket kanske ger en "romantisk" bild av den delen av priset.
Vad gäller underhåll så går även fjärrvärme sönder. REG-ventilen för tappvatten började läcka i packboxen. På värmepumpen har jag bytt ställdonet till växelventilen.
 
Självklart kan allt gå sönder, även i en fjv-central. Men i en fjv-central finns inte mycket som kan gå sönder utan oftast går-å-går den bara.


När man jämför mellan olika uppvärmningsalternativ så ”måste” man ta med alla olika typer av kostnader, även dom ”kostnader” som utgör ens egna arbete.

Vissa delar av en fjv-installation måste utföras av personer som fjv-ägaren tillåter göra arbete i anläggningen.
Vissa delar av en LVVP-installation måste en certifierade kylmontör göra, vissa delar måste en elbehörig (kan vara kylmontören om firman finns registrerad hos elsäkerhetsverket mm) göra.
 
Man får se till vad man får utöver bara priset också. En klar fördel för fjärrvärme är att du ALDRIG får slut på varmvatten. Det kan ju ses som en nackdel också förvisso om man har någon i familjen som vill duscha i evigheter, men fjärrvärme är både bekymmerslöst och "obegränsat". Du har ständigt 80+ grader i röret in i väggen, det tar aldrig slut. Men det kan ju också vara "dyrt", men taxornas utformning varierar stort över landet, så det gäller att vara tydlig med hur fjv-taxan är konstruerad innan det går att dra slutsatser.

Vad som ingår är också olika. Där vi bodde med fjärrvärme ingick ALLT under 20 år efter installation. Läckage, filterbyte, service, vadsomhelst. Bara att ringa så kom en gubbe och fixade.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M
Hur fungerar prissättningen för fjärrvärme? Har läst mycket om att när man väl låst upp sig som kund så är det svårt att byta. Det är ju liksom inte bara switcha en brytare så byter man.

Jag satte in luft/vatten för drygt 6 år sedan, Jula’s 6KW för 14,990kr, ligger på 5500-7000kwh/år för husvärmen, ca. 200m2 uppvärmd yta. Hade räknat med 5 års funktion så jag är positivt överaskad:Dn

Fiber fick jag för några månader sedan, valde Telias öppna. 24-mån låst med tv och 500mb/s för 599/mån. Fungerar jättebra. Vet inte hur annan fiber fungerar men jag kan ju välja leverantör när abb-tiden går ut, en fördel isf.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar prissättningen för fjärrvärme? Har läst mycket om att när man väl låst upp sig som kund så är det svårt att byta. Det är ju liksom inte bara switcha en brytare så byter man.

Jag satte in luft/vatten för drygt 6 år sedan, Jula’s 6KW för 14,990kr, ligger på 5500-7000kwh/år för husvärmen, ca. 200m2 uppvärmd yta. Hade räknat med 5 års funktion så jag är positivt överaskad:Dn

Fiber fick jag för några månader sedan, valde Telias öppna. 24-mån låst med tv och 500mb/s för 599/mån. Fungerar jättebra. Vet inte hur annan fiber fungerar men jag kan ju välja leverantör när abb-tiden går ut, en fördel isf.
Man kan inte byta fjärrvärme, den som har dragit dit rören är den fjärrvärme man får.
Vill man byta uppvärmning är det bara stänga kranarna och byta ut fjärrvärmecentralen mot nå annat.
Hos mig är det inte aktuellt då jag har bland om inte Sveriges billigaste fjärrvärme.
Jag hade dessutom både fjärrvärme och fiber indraget redan när jag flyttade in.

Men det kan säkert vara bekymmer om det är nått vinstdrivande företag som gör allt för att maximera vinsterna åt sina ägare som äger fjärrvärmen.
Men fjärrvärme tycker jag inte bara handlar om priset det är enkelheten också.
Det är som att bo i lägenhet stort sett 0 bekymmer och tankar man behöver lägga på uppvärmningen.
Har turen att ha bland Sveriges billigaste
 
tensiden tensiden skrev:
Man får se till vad man får utöver bara priset också. En klar fördel för fjärrvärme är att du ALDRIG får slut på varmvatten. Det kan ju ses som en nackdel också förvisso om man har någon i familjen som vill duscha i evigheter, men fjärrvärme är både bekymmerslöst och "obegränsat". Du har ständigt 80+ grader i röret in i väggen, det tar aldrig slut. Men det kan ju också vara "dyrt", men taxornas utformning varierar stort över landet, så det gäller att vara tydlig med hur fjv-taxan är konstruerad innan det går att dra slutsatser.

Vad som ingår är också olika. Där vi bodde med fjärrvärme ingick ALLT under 20 år efter installation. Läckage, filterbyte, service, vadsomhelst. Bara att ringa så kom en gubbe och fixade.
Vad jag förstod så måste man betala nån serviceavgift på ett par hunra om året om man vill ha hjälp med sånt efter installation, samt extra vid typ extra avhjälpning.


Nu hade man gjort en utslagsräkning på kostnader för fjärrvärmen i kommunen och för 20 000 kWh som vi beräknats göra av med skulle det ligga på ca 19 000 kr per år med förbrukning och årsavgift. Har just inget att jämföra med så vet inte om den fjärrvärmen är dyr eller billig i jämförelse.
 
Stickan56
K kattparet skrev:
Vad jag förstod så måste man betala nån serviceavgift på ett par hunra om året om man vill ha hjälp med sånt efter installation, samt extra vid typ extra avhjälpning.


Nu hade man gjort en utslagsräkning på kostnader för fjärrvärmen i kommunen och för 20 000 kWh som vi beräknats göra av med skulle det ligga på ca 19 000 kr per år med förbrukning och årsavgift. Har just inget att jämföra med så vet inte om den fjärrvärmen är dyr eller billig i jämförelse.
20 000 kWh är det exkl hushållsel?

Stickan
 
M
T TheGame skrev:
Man kan inte byta fjärrvärme, den som har dragit dit rören är den fjärrvärme man får.
Vill man byta uppvärmning är det bara stänga kranarna och byta ut fjärrvärmecentralen mot nå annat.
Hos mig är det inte aktuellt då jag har bland om inte Sveriges billigaste fjärrvärme.
Jag hade dessutom både fjärrvärme och fiber indraget redan när jag flyttade in.

Men det kan säkert vara bekymmer om det är nått vinstdrivande företag som gör allt för att maximera vinsterna åt sina ägare som äger fjärrvärmen.
Men fjärrvärme tycker jag inte bara handlar om priset det är enkelheten också.
Det är som att bo i lägenhet stort sett 0 bekymmer och tankar man behöver lägga på uppvärmningen.
Har turen att ha bland Sveriges billigaste
Med ”byta” så menade jag typ energislag. Jag har sedan tidigare kombipanna med acc-tankar, numera kör jag med värmepump, luft/vatten. Blir elen för dyr så ändrar jag 3 kranar i pannrummet, slår på laddomaten och kör in några skottkärror med ved i pannrummet. Jag kan sätta i min gamla oljebrännare i pannan, eller en pelletsbrännare, eller det som för tillfället är mest ekonomiskt.
Med fjärrvärme så sitter man väl i knät på sin leverantör, det är ju inte bara att stänga kranarna och köra ved istället, eller?

Billigt eller inte beror till stor del vart man bor om jag fattat det rätt. I Göteborg hittade jag en siffra på 87öre/kwh för fjärrvärme. Pellets låg på 50öre/kwh sist jag kollade. Min luft/vatten snittar (lågt räknat) cop 3 över året. Jag vet inte exakt vad min elkostnad ligger på, men kanske runt 150öre/kwh, så 50öre/kwh i faktisk kostnad. Så för egen del hade inte fjärrvärme varit lönsamt, men jämfört med direktverkande el eller olja så självklart.

Hittade denna, vet dock inte hur gammal den är, men kanske en fingervisning.
https://värmepumpsguiden.se/pris-per-kwh-bergvarme-luftvatten-och-andra-uppvarmningsformer/
Diagram som jämför årlig uppvärmningskostnad för olika energislag för en villa: bergvärme, pellets, el, fjärrvärme, olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
M
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns dom som sparar gamla värmepannan när dom installerar fjv.

[länk]

[länk]
Spännande! Det optimala är ju självklart att få till en hybriduppvärmning med smart styrning. Gärna tariffstyrt.
Denna oroar dock lite ”Solvärme fungerar utmärkt att kombinera med fjärrvärme, men du behöver kontrollera dina möjligheter med ditt lokala fjärrvärmebolag/installatör”
Hade varit kul att höra om nån defacto kör en kombination med fjärrvärme. Att kombinera levererad el med egenproducerad börjar ju bli riktigt populärt idag. Egenproducerad el i kombination med värmepump slår nog det mesta på fingrarna. En batteribank, accumulatortankar och lågtempsystem som golvvärme så är man hemma:ok:
 
Stickan56
M Markarbetaren skrev:
Med ”byta” så menade jag typ energislag. Jag har sedan tidigare kombipanna med acc-tankar, numera kör jag med värmepump, luft/vatten. Blir elen för dyr så ändrar jag 3 kranar i pannrummet, slår på laddomaten och kör in några skottkärror med ved i pannrummet. Jag kan sätta i min gamla oljebrännare i pannan, eller en pelletsbrännare, eller det som för tillfället är mest ekonomiskt.
Med fjärrvärme så sitter man väl i knät på sin leverantör, det är ju inte bara att stänga kranarna och köra ved istället, eller?

Billigt eller inte beror till stor del vart man bor om jag fattat det rätt. I Göteborg hittade jag en siffra på 87öre/kwh för fjärrvärme. Pellets låg på 50öre/kwh sist jag kollade. Min luft/vatten snittar (lågt räknat) cop 3 över året. Jag vet inte exakt vad min elkostnad ligger på, men kanske runt 150öre/kwh, så 50öre/kwh i faktisk kostnad. Så för egen del hade inte fjärrvärme varit lönsamt, men jämfört med direktverkande el eller olja så självklart.

Hittade denna, vet dock inte hur gammal den är, men kanske en fingervisning.
[länk]
[bild]
Jag tyckte att kostnaden för bergvärme i diagrammet verkade låga så jag började kolla på mina egna värden.
Jag har en separat mätare till bergvärmen och det visade sig att under senaste året var förbrukningen endast 3 800 kWh.
Det var ju bra men det tråkiga är att resterande förbrukning ligger på 10 000 KWh.

Stickan
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
M
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag tyckte att kostnaden för bergvärme i diagrammet verkade låga så jag började kolla på mina egna värden.
Jag har en separat mätare till bergvärmen och det visade sig att under senaste året var förbrukningen endast 3 800 kWh.
Det var ju bra men det tråkiga är att resterande förbrukning ligger på 10 000 KWh.

Stickan
Jo men det är svårt att köra belysningen, kyl o frys, tvätt, disk osv. med fjärrvärme;)
 
M Markarbetaren skrev:
Med ”byta” så menade jag typ energislag. Jag har sedan tidigare kombipanna med acc-tankar, numera kör jag med värmepump, luft/vatten. Blir elen för dyr så ändrar jag 3 kranar i pannrummet, slår på laddomaten och kör in några skottkärror med ved i pannrummet. Jag kan sätta i min gamla oljebrännare i pannan, eller en pelletsbrännare, eller det som för tillfället är mest ekonomiskt.
Med fjärrvärme så sitter man väl i knät på sin leverantör, det är ju inte bara att stänga kranarna och köra ved istället, eller?

Billigt eller inte beror till stor del vart man bor om jag fattat det rätt. I Göteborg hittade jag en siffra på 87öre/kwh för fjärrvärme. Pellets låg på 50öre/kwh sist jag kollade. Min luft/vatten snittar (lågt räknat) cop 3 över året. Jag vet inte exakt vad min elkostnad ligger på, men kanske runt 150öre/kwh, så 50öre/kwh i faktisk kostnad. Så för egen del hade inte fjärrvärme varit lönsamt, men jämfört med direktverkande el eller olja så självklart.

Hittade denna, vet dock inte hur gammal den är, men kanske en fingervisning.
[länk]
[bild]
Den bilden kan nog stämma.
Jag förbrukade ca 32000kwh 2019 och betalade ca 17000kr

Jag antar att man bara stänger kranarna om man vill sluta med fjärrvärme. Det finns ju som sagt fysiska kranar där rören kommer in.
Men som jag sa tidigare, det är inte bara priset det är bekvämligheten. Fjärrvärme tar ju ingen platts i huset till skillnad mot en panna och tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.