Råttor gnager mest på det som sitter i vägen där dom vill fram. Hos oss är det telekablar och antennkablar som råkat illa ut. Elkablar verkar av någon anledning undvikas. Evolutionen? ;)

Gifter är av många skäl inte bra. Liklukt i huset är inte kul. I uthus kan andra djur hitta det. Fällor är bäst men råttor är smarta djävlar... Möss är ett mindre problem för dom förstör inte så mycket. Hade några som käkade sig genom ett furugolv under ett skåp dock. Möss tas bäst med fällor och man lär sig rätt fort när på året dom brukar dyka upp.
 
snickarboden skrev:
Märkning med t ex gruppernas nr på kopplingsdosorna gissar jag?
Frågar inte så mycket för din del utan för andra läsare eftersom detta inte är standard i villor och därför förutsätter även en del elektriker rätt mycket då de börjar dra i trådarna *mutter*

Det är rätt viktigt att det märkes ordentligt.

/Kent
Alla kablar får kabelnr, alla parter får partnr, allt dokumenteras i autcoad/excel.

/L
 
Men herregud, kan nån förklara hur råttorna kommer in på vinden, fäller dom ner vindsluckan i hallen och klättrar upp?

/L
 
Kom hem till mej och tala om hur i helv... dom tar sig in i källaren. Jag fattar inte och inte killen från Nomor heller. Möss tar sig genom springor på 5mm... Råttor är duktiga på att klättra. I stuprör tex. Så finns det bara ett litet hål nånstans så tar det dom inte lång tid att fixa till det.
 
1. Finns det råttor i området och ett hål i huset så kommer de in.
2. Finns det råttor i området och inget hål i huset så gnager de upp ett hål. Se 1.

Helgjuten färdigbrunnen betong ger de sig kanske inte på. Annars tar de det mesta. Blyrör och tunnare plåtrör biter de igenom. Kulo och EKLK likadant. EKLK+jordfelsbrytare är bra, så börjar det i alla fall inte brinna.

Enligt äldre elektriker fattar råttor tycke för vissa talk-sorter som används innuti kablar.
 
pefo skrev:
Kom hem till mej och tala om hur i helv... dom tar sig in i källaren. Jag fattar inte och inte killen från Nomor heller. Möss tar sig genom springor på 5mm... Råttor är duktiga på att klättra. I stuprör tex. Så finns det bara ett litet hål nånstans så tar det dom inte lång tid att fixa till det.
ja det kan jag satsa min högra hand på att dom jäkla odjuren kan ta sig in överallt där knappt en fluga tar sig in..
jag vet inte hur länge jag förklarat öppet krig mot mina garageråttor men lik förbannat kan jag hitta rester av det som en gång var en gummipackning i en STÄNGD METALLÅDA!!! fullt med råttskit och ingen död råtta heller, så den har tagit sig in, käkat sönder en vattenpumpspackning till min 6.5diesel (gött med amerikanskt gummi väl)
och sen har den tagit sig ut... nu har jag satt gummilister runt kanten på lådorna och små spännband runt.
i botten på golvet mot väggen har jag satt vinkelplåtar 80x80mm som jag limmat fast med PL400 mot golv och vägg, men jag tror dom tar sig in genom ena hörnet på garageporten, där ser man ett litet 10mm hål..
så det får bli nån kraftig list där med..

och jag kan tillägga att jag har en katt, han har fullt upp, men dom söker ju skydd överallt där han inte kommer åt..
 
Redigerat:
Vad hjälper det med att ha katt? Mina två släpar dessutom in levande möss genom kattluckan och släpper dem för att leka med dem innan middan, sen smiter de in under något skåp eller bakom någon hylla och så är de borta... Då går katten ut för att hämta en ny istället för att försöka fånga den den just släpat in :)

Men trots allt, har ännu inte haft några problem med att något blivit söndergnagt. Tack och lov...

Vilken kabel rekommenderas om man har möss inne? EKLK som anslutningskabel till radion eller? ;)

Nåja, skämt åsido så är de fantastiska på att ta sig in genom minsta möjliga öppning. Bytte nyligen mitt expansionskärl till värmesystemet som var inbyggt i en isolerad låda på vinden. Utifrån syntes inga springor eller öppningar när man kontrollerade lådan. Lik förbaskat fanns det ett stort råttbo i isoleringen inne i lådan, var väl varmt och skönt.

Så vill en råtta komma in, så kommer den in!
 
Men kan vi droppa det här med råttor nu, det var inte det jag frågade om..

/L
 
Jo, men när vi löst ditt problem så måste vi väl få ha lite kul också!? :D
 
elmont skrev:
Jag förstår inte den negativa inställningen till EKK, den är i mitt tycke en utmärkt kabel. Men naturligtvis rätt matr på rätt ställe och på en vind ser jag ingen orsak att använda nått annat.
Precis.. Rätt material på rätt ställe. Och då passar inte EKK in att klammras överhuvudtaget. Speciellt inte på en vind där det är stor risk för fysisk åverkan.
 
EKK passar bäst på kabelstegar. :)
 
ekk passar inte att klamras, möjligtvis i en källare där det kvittar hur det ser ut, för det blir inte helt vackert, inte ens om man är skicklig. ekk är ju alldelles för sladdrig. jag har gjort misstaget att använda EKK i badrummet där EKRK ej är tillåtet, men jag "tänkte" då inte på att jag hade kunnat kört EKLK istället, då hade det sett perfekt ut, istället för "hyfsat OK"
 
Ekk är som sagt utmärkt på tex en vind (utan gnagare) i en källare (där kraven på utseendet inte är så stort) hemma hos nån som tycker att allt är för dyrt, i garaget, i förrådet, i belysningsstolpen, i fläktrummet, till belysningen i fabriken, i undertak,osv osv.
 
Precis, detta är ju i taket på en vind, så EKK funkar kalas,att den sladdrar lite mellan klammern gör inget, det är ju bara 121 cm mellan armaturerna.

/L
 
Man får minska på klammeravståndet, 16-18 cm brukar vara ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.