Varför dela upp belysning på vind och nått uttag på 3 faser? Har du extremt stor vind och ska ha en hel massa lampor och större förbrukare som drar mycket till uttaget ?
 
Fotsvett skrev:
Varför dela upp belysning på vind och nått uttag på 3 faser? Har du extremt stor vind och ska ha en hel massa lampor och större förbrukare som drar mycket till uttaget ?
Det är så att råttan och hans två kompisar ska ha varsin fas att gnaga på ;)
 
Bäst dom har solglasögon då :cool::D
 
en C10 som säkrar hela vinden lär väl duga... , eller om du ska ta ut mycket från uttaget och kablarna ligger gynnsamt förlagda så kan du ju använda C13.
 
Tänk så mycket VP rör och kabel vi skulle spara om vi drog ut trefasmatning till alla rum i våra villor, och koppar är ju dyrt också, en nolla istf 3.

Protte

(OBS ironi, jag tycker tvärtom)
 
Det är mer än hur gynnsamm förläggningen är, som avgör om det går att använda 13 A på 1,5 mm2.
Men iofs. går det ju att säkra en 1,5 mm2 med 25 A dvs. om man bortser från riskerna
 
Det går jättebra att säkra 25 A på 0,75 SKX också, jag har bilder på sådant. Visserligen 24 V men ström är ström.

Protte
 
Hur som helst så skulle jag aldrig falla mig in att klamra EKK, annat än korta sträckor, speciellt inte på en vind.
 
Rrrrr skrev:
Hur som helst så skulle jag aldrig falla mig in att klamra EKK, annat än korta sträckor, speciellt inte på en vind.
Tja, det går att få väl så snyggt. Visst, man kan inte sätta klammrarna med 60cm emellan (som installationselektrikern har gjort när mitt hus byggdes på något annat ställe), men skall man bara göra en vind, så tycker jag inte att det är så farligt. Blir inte så ruskigt många meter.
 
Jag förstår inte den negativa inställningen till EKK, den är i mitt tycke en utmärkt kabel. Men naturligtvis rätt matr på rätt ställe och på en vind ser jag ingen orsak att använda nått annat.
 
elmont skrev:
Jag förstår inte den negativa inställningen till EKK, den är i mitt tycke en utmärkt kabel. Men naturligtvis rätt matr på rätt ställe och på en vind ser jag ingen orsak att använda nått annat.
Gott så. Känns bra att veta att jag valde "rätt"! ;-)
 
EKPK/FKPK rekommenderas för den som har rådisar på vinden... (Galvat stålband i manteln.)
 
Rrrrr skrev:
Det är så att råttan och hans två kompisar ska ha varsin fas att gnaga på ;)
Hahahaha :) Herr och fru råtta med deras 4 mån gamla råttbaby? :)
 
Till dom som har råttor och möss i sina hus skulle jag vilja ge ett tips, bekämpa dom objudna gästerna. Det finns några olika metoder men dom som fungerar bäst är div fällor och div gifter. Trots att jag bara har 15 meter till skogen och ofta får lite besök av möss på hösten har dom aldrig vållat mer än mycket kortvariga problem (pga bekämning).
Problemet med gnagare och elledningar utanför jordbruket är nog mycket litet, under alla år som jag arbetat har jag EN gång kommit i kontakt med ledningar som gnagare skalat och det var några svagströmsledningar som gick mellan bensinpumpar och "kassasystemet" på en bensinmack.
Vill bara säga att jag har personligen aldrig sett gnagskador hos någon lantbrukare och jag har ca: 15% av min arbetstid just i sådana "utsatta" miljöer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.