Y
jo fast de säljer till företagare inte privata mig. men det har löst sig nu, imorgon får jag hem två :)
 
Rrrrr skrev:
"kräver nolla" betyder precis som de låter.. Att den behöver en nolla för att fungera.
Den kräver nolla för att kunna skapa arbetsspänning till elektroniken i den.. (Billiga triac-dimrar behöver ju inte det, de ligger i serie med fasen s.a.s., och fungerar ofta heller inte att dimra till noll).. En annat skäl för att dra nollan genom dimmern (Elektroniken skulle säkert kunna klaras mha att plocka ut lite spänningsfall i en strömtrafo i kombination med lagring i kondingar osv)är att få till bra avstörning för att klara EMC-kraven.
 
Väcker lite liv i tråden då "bra/dåliga" tangerar en fråga från min sida och jag har noterat engagemanget i övrigt i denna tråd så jag har goda förhoppningar om att erhålla lite erfarenheter. :)

Vi skall ha en dosdimmer som ansluts till fyra olika brytare (styr fönsterbelysning i nästan halva huset), tre av brytarna (2 ytterdörrar o allrum uppe) sitter ca 4-6 meter flexslang från kopplingsdosan där dosdimmer är planerad. Den fjärde (i allrum nere) hamnar, om vi räknar så som elektrikern planerat för stunden, ca 16-20 meter flexslang från tänkt placering av dosdimmer.

Har läst gränsen 4 meter, med avseende på tändtrådens längd, som ej bör överstigas för att tillverkaren (bör ha varit dimmax) skall "garantera" funktionen. 16-20 meter känns långt.

Jag tolkar det som att det KAN fungera lite halvbra att dimmra mha den fjärde brytaren, med lite tur kanske vi får ett oönskat disko bara man trycker in den brytaren. :) Men det kan ju också fungera klockrent, who knows... Ett alternativ är ju att tänka om och flytta brytarens placering, hellre dimra/tända/släcka på "fel" plats i rummet än att inte kunna det alls i den delen av huset. :) Att blanda in grövre (än FK 1.5) tändtråd är gissningsvis inte tillåtet?

FRÅGA:
Vilka längder på tändtråden har ni alla hjältar praktisk erfarenhet av vid installationer av dosdimmer som fungerat bra/dåligt?

Trevlig helg!

/Anders
 
På Eltkos dosdimrar står det ingen min eller max längd, det enda som kan bli problem med längre lednings längder är ju den induktiva spänningen, men om det skulle uppstå problem med det så är det bara att montera ett relä innan dimmer, har fått göra det 2 gånger med Eltakos dimmer hade 5 olika ställe som man tände ifrån och längsta ca 25m, när jag skulle stänga av dimmern gick den ner till lägsta ljus nivån, tack vara att induktiv spänning hoppade mellan ledningarna men då satte jag Eltakos dos relä E40 031 15, så funkade det fin fint :)
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/C_Datablad_ER61.pdf
 
Elinfo skrev:
På Eltkos dosdimrar står det ingen min eller max längd, det enda som kan bli problem med längre lednings längder är ju den induktiva spänningen, men om det skulle uppstå problem med det så är det bara att montera ett relä innan dimmer, har fått göra det 2 gånger med Eltakos dimmer hade 5 olika ställe som man tände ifrån och längsta ca 25m, när jag skulle stänga av dimmern gick den ner till lägsta ljus nivån, tack vara att induktiv spänning hoppade mellan ledningarna men då satte jag Eltakos dos relä E40 031 15, så funkade det fin fint :)
[länk]
Jag har dragit om så den längsta sträckan nu är ca 15-16 meter och det är enbart 2 st FK 1,5 mellan kommande brytare och dosdimmer i den flexslangen, bära eller brista, bättre än nyss iaf. Den passerar en hel del matning på sin väg så risk föreligger att det kan bli lite "väntade" induktionsproblem. :) Oavsett tackar jag för den uppmuntrande infon om möjlig lösning. d^_^b

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.