Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L larka742 skrev:
Hade omröstning på jobbet idag.

Min kollega sa om jag röstar mot hans ide ska han anteckna mitt namn och se till att min lön minskas.
Vad har det med DT att göra?
 
L larka742 skrev:
Hade omröstning på jobbet idag.

Min kollega sa om jag röstar mot hans ide ska han anteckna mitt namn och se till att min lön minskas.
Visst låter det trevligt? Så trevlig är Trump mot sina kollegor i FN - när de röstar mot hans ide ska han kasta ur sig att han ska ha skriva upp alla som röstar mot honom och minska på bidrag till dessa länder.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Vad har det med DT att göra?
Ursäkta hann inte få med mitt andra inlägg som skulle kommit direkt efteråt...
 
L larka742 skrev:
Visst låter det trevligt? Så trevlig är Trump mot sina kollegor i FN - när de röstar mot hans ide ska han kasta ur sig att han ska ha skriva upp alla som röstar mot honom och minska på bidrag till dessa länder.
Han struntar ju i FN. US har iofs länge gjort det betalat inte sina avgifter till FN och förväntat sig att länderna ska gå deras linje om avgiften ska betalas !
Veto rösten är stjärnan på julgranen. Har aldrig sätt ett sånt orättvis system som vetorätten. Var kommer den ifrån egentligen ?
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
Veto rösten är stjärnan på julgranen. Har aldrig sätt ett sånt orättvis system som vetorätten. Var kommer den ifrån egentligen ?
The great powers that were the victors of World War II—the Soviet Union (now represented by the Russian Federation), the United Kingdom, France, the Republic of China (now represented by the People's Republic of China), and the United States—serve as the body's five permanent members. These permanent members can veto any substantive Security Council resolution, including those on the admission of new member states or candidates for Secretary-General
...
In the negotiations building up to the creation of the UN, the veto power was resented by many small countries, and in fact was forced on them by the veto nations – US, UK, China, France and the Soviet Union – through a threat that without the veto there will be no UN.
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Hade omröstning på jobbet idag.

Min kollega sa om jag röstar mot hans ide ska han anteckna mitt namn och se till att min lön minskas.
Demokrati under påtryckning. En del skulle säga utpressning. Trump skulle säga ”under ansvar”.
 
Staffans2000
Det är en gammal god amerikansk sedvänja. Antingen är ni med oss, eller så är ni emot oss.
Det är inte första gången USA inte betalar, eller hotar att inte betala sin del till FN.
 
128 länder röstar emot Trump hos FN och 9 röstar för.
Micronesia, Nauru, Togo and Tonga, Palau, the Marshall Islands, Guatemala and Honduras.
Förutom de två sist nämda har jag aldrig hört talas om de andra små länderna!
Så att säga Trump har bara medvind av länder som man knappt kan hitta på kartan !
Sen säger han att amerikaner bryr sig inte om hur FN röstar.
Vad pratar han om egentligen ?!
Hur vet han att hela befolkningen står bakom honom just i den här frågan att placera ambasaden i Jerusalem ?
 
Nu vet jag iaf var Togo ligger, tack vare DT.

Karta över Afrika där Togos läge är markerat i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Mikronesien och Marshallöarna är de verkligen obekanta för dig!
L Lars48 skrev:
Sen säger han att amerikaner bryr sig inte om hur FN röstar.
Precis som andra länder med storhetsvansinne, såsom Ryssland, Israel och Kina.
 
Redigerat:
Jag ser att det lilla öriket Nauru i Stilla Havet röstade med Trump. Mycket märkligt för denna lilla nation riskerar att vara bland de första som utplånas när havsvattnet stiger.
Nauru uppgång och fall är en tragisk historia, där upptäcktes stora fyndigheter av fosfat som exploaterades av i första hand Australien, befolkningen upplevde ett stort uppsving i levnadsstandard men saknade kunskap att förvalta rikedomen. Nu är fyndigheterna uttömda och fattigdomen är tillbaka, kanske ännu värre än förut. Nauru sjunker i havet men ger sin röst till klimathotsförnekaren Trump.
 
L Lars48 skrev:
128 länder röstar emot Trump hos FN och 9 röstar för.
Micronesia, Nauru, Togo and Tonga, Palau, the Marshall Islands, Guatemala and Honduras.
Förutom de två sist nämda har jag aldrig hört talas om de andra små länderna!
Så att säga Trump har bara medvind av länder som man knappt kan hitta på kartan !
Sen säger han att amerikaner bryr sig inte om hur FN röstar.
Vad pratar han om egentligen ?!
Hur vet han att hela befolkningen står bakom honom just i den här frågan att placera ambasaden i Jerusalem ?
Orsaken att just de där länderna stöder USA är att de är amerikanska satelitstater, eller kolonier kan man kalla det. De flesta är mikrostater i stilla havet där USA upprättat flottbaser.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag ser att det lilla öriket Nauru i Stilla Havet röstade med Trump. Mycket märkligt för denna lilla nation riskerar att vara bland de första som utplånas när havsvattnet stiger.
Nauru uppgång och fall är en tragisk historia, där upptäcktes stora fyndigheter av fosfat som exploaterades av i första hand Australien, befolkningen upplevde ett stort uppsving i levnadsstandard men saknade kunskap att förvalta rikedomen. Nu är fyndigheterna uttömda och fattigdomen är tillbaka, kanske ännu värre än förut. Nauru sjunker i havet men ger sin röst till klimathotsförnekaren Trump.
När det gäller Nauru måste man nästan ha en riktig bra förstorningsglas och hitta den. Den är ju en mindre prick på kartan. Vem vet får de en miljon dollar då röstar de på vad som helat.
Vad ska den lilla ön vinna på att rösta emot alla andra FN länder.


Karta som visar östaten Nauru markerad med en cirkel i Stilla havet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Lite komiskt - människan tror verkligen mycket om sig själv. Och alla hans trogna tror på honom....
"People are proud to be saying Merry Christmas again. I am proud to have led the charge against the assault of our cherished and beautiful phrase. MERRY CHRISTMAS!!!!!"

Detta ska vara baserat på att bla Obama sagt Happy Hollidays och INTE Merry Christmas på senare år.

Men det är bara en skröna, det finns klipp där Obama varje år säger Merry christmas....

Att en president lägger tid och kraft på en sådan här sak?

Jag bryr mig inte om Trump, hatar inte - är bara otroligt fascinerad av detta fenomen.
HUR kan det fungera med alla dessa påhitt??
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.