Jag har råkat ut för samma problem med ett hus från 1935. Färghandeln rekommenderade modern färg - i vårt fall en oljealkyd och påstod att det var inget problem med att måla med den på linoljefärg som det antagligen var underst. Jag fick samma resultat med bubblor och färgsläpp. Efter många analyser och diskussioner så blev resultatet att jag tog bort befintlig färg med en speedheater och målade om med linoljefärg. Linoljefärg är förträfflig jämfört med moderna färger, men det får man aldrig en vanlig färghandlare att säga, tvärt om så har de knappast sortiment av linoljefärg och förefaller att inte vilja sälja den. Kolla med någon byggnadsvårdsbutik som oftast har de kunskaper som behövs. Färghandeln eller färgleverantören tog inget ansvar i mitt fall för resultatet av att måla med en uppenbart felaktig färgtyp

En burk linoljefärg är ganska dyr, men det är väldigt dryg att måla med, så totalkostnaden för att måla med linolja är ganska låg i praktiken.

För att ta ett exempel, så måla ett staket med modern plastfärg så kommer det att ruttna inom några år, eftersom modern färg skapar ett vattentätt skikt som stänger in fukt i trät. Linoljefärg gör att fukt som tränger in i trävirket kommer att diffundera ut över tid. Slamfärg har samma egenskaper. En (fasad)panel är rimligen målad bara på utsidan och finns det en luftspalt bakom - vilket det ska göra - så kommer eventuell fukt att difundera ut i den vägen, så på panel fungerar moderna färger vanligtvis. Linolja skall dock målas på hyvlat virke och slamfärg på sågat/ohyvlat virke.
Fönster från 1995 med skadad beige målning och synlig träskada samt rostfläckar vid nederkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sannolikt har ett hus från 50-talet bättre virke än ett nytt hus, varför jag i första hand skulle satsa på att underhålla befintlig panel om den är i bra skick. Notera att Sveriges äldsta allmogebyggnad i timmer är från 1229 och står på Mora gammelgård och har klarat åren bra sannolikt för att aldrig varit målad. Jag har en ria från 1723 som heller inte är målad. Felaktig målning och färg är ett bra sätt att få trä att ruttna.
 
Ts kan ju is blästra fasaden det går med sand med men då ska det vara nån med stadig hand
 
J JoaSilver skrev:
För att ta ett exempel, så måla ett staket med modern plastfärg så kommer det att ruttna inom några år, eftersom modern färg skapar ett vattentätt skikt som stänger in fukt i trät.
Räknar du Alcros Fönsterfärg till "modern plastfärg"? Mitt staket lever +10 år senare. Samma sak med foder, vindskivor etc som är målat med samma färg, fast där är vi uppe i 15 år.
 
lopec
MathiasS MathiasS skrev:
Räknar du Alcros Fönsterfärg till "modern plastfärg"? Mitt staket lever +10 år senare. Samma sak med foder, vindskivor etc som är målat med samma färg, fast där är vi uppe i 15 år.
Alcros Fönsterfärg (som många andra fönsterfärger) är en hybrid alkyd/akrylat vilket gör att den förhoppnignsvis andas lite bättre än en 100% akrylat.

All modern färg är inte av ondo, även fast det ofta låter så här på forumet ;)
 
Nu har jag inte läst alla svar, men jag har 2 kommentarer.

1) Gamla hus som är målade med linoljefärg bör fortsättas målas med det. De som råder att måla med plastfärg borde få på skallen. Dock har jag hört många som säger att det ska gå bra. Själv skulle jag även måla ett nytt hus med linoljefärg, men det skulle ju inte vara byggfel att måla med "plastfärg". :) Men gammal panel är ofta av mycket högre kvalitet, så synd byta ut den du har! Så, vad ni än gör, byt inte till ny panel och måla med plastfärg, eller böta inte på ny plastfärg utanpå igen, utan skrapa med speedheater eller kemisk borttagning och måla med linoljefärg. Men det är sannolikt dyrt att göra pga arbetet. Det är väl därför man målar med grundfärg+plastfärg och istället för att skrapa så byter man panel efter 40 år.

2) Jag har för mig jag hört två bekanta som köpt hus som varit nymålade inför försäljning, där det slarvats med arbetet. En tror jag lyckades att få säljaren att stå för en del av kostnaden, egentligen borde ju säljaren själv kunna reklamera till den målare som gjort arbetet. Man kanske kan hota med att gå till domstol, men jag tror det är en dålig väg, bättre försöka göra upp så båda parter känner sig nöjda.

Så, om huset var helt nymålat inför försäljning (speciellt om det framgår i prospekt/frågelista) så borde man kunna anta att det är fackmannamässigt gjort och försöka få dem att betala stora delar av skrapning och ommålning. Var färgen redan gammal och blåsig / flagnad borde ni sett det.
 
lopec lopec skrev:
Alcros Fönsterfärg (som många andra fönsterfärger) är en hybrid alkyd/akrylat vilket gör att den förhoppnignsvis andas lite bättre än en 100% akrylat.

All modern färg är inte av ondo, även fast det ofta låter så här på forumet ;)
Näe det låter "lite" svartvitt ibland. Och tittar man tex på bilden på fönstret ovan så ser jag andra skäl till problem med röta än själva färgen. Ser ut att saknas bleck osv.
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
J JoaSilver skrev:
Jag har råkat ut för samma problem med ett hus från 1935. Färghandeln rekommenderade modern färg - i vårt fall en oljealkyd och påstod att det var inget problem med att måla med den på linoljefärg som det antagligen var underst. Jag fick samma resultat med bubblor och färgsläpp. Efter många analyser och diskussioner så blev resultatet att jag tog bort befintlig färg med en speedheater och målade om med linoljefärg. Linoljefärg är förträfflig jämfört med moderna färger, men det får man aldrig en vanlig färghandlare att säga, tvärt om så har de knappast sortiment av linoljefärg och förefaller att inte vilja sälja den. Kolla med någon byggnadsvårdsbutik som oftast har de kunskaper som behövs. Färghandeln eller färgleverantören tog inget ansvar i mitt fall för resultatet av att måla med en uppenbart felaktig färgtyp

En burk linoljefärg är ganska dyr, men det är väldigt dryg att måla med, så totalkostnaden för att måla med linolja är ganska låg i praktiken.

För att ta ett exempel, så måla ett staket med modern plastfärg så kommer det att ruttna inom några år, eftersom modern färg skapar ett vattentätt skikt som stänger in fukt i trät. Linoljefärg gör att fukt som tränger in i trävirket kommer att diffundera ut över tid. Slamfärg har samma egenskaper. En (fasad)panel är rimligen målad bara på utsidan och finns det en luftspalt bakom - vilket det ska göra - så kommer eventuell fukt att difundera ut i den vägen, så på panel fungerar moderna färger vanligtvis. Linolja skall dock målas på hyvlat virke och slamfärg på sågat/ohyvlat virke.
[bild]
Sannolikt har ett hus från 50-talet bättre virke än ett nytt hus, varför jag i första hand skulle satsa på att underhålla befintlig panel om den är i bra skick. Notera att Sveriges äldsta allmogebyggnad i timmer är från 1229 och står på Mora gammelgård och har klarat åren bra sannolikt för att aldrig varit målad. Jag har en ria från 1723 som heller inte är målad. Felaktig målning och färg är ett bra sätt att få trä att ruttna.
Hur lång tid tog det för dig att jobba bort all akrylfärg på fasaden med speedheater? hur stort område rörde sig om?
Jag kollade Julas instruktionsvideo med deras video. De verkar verkligen inte gå ”speed” fort om man säger så. Måsta tagit honom minst 2-3tim att göra bara en fönsterkarm.. Tänk en hel fasad då!
Ni som menar att det är bättre att bevara panel, skrapa rent och måla om. Varför ska jag inte bara byta panelen och slippa värk i axlar.. Ska en firma göra det så kommer det förmodligen kosta skjortan. Detta kan inte vara ”något man måste räkna med när man köper ett hus som behöver målas om” det är orimligt!! Måla om , ja okej fine. Men det här känns inte rättvist helt ärligt talat



T TheGame skrev:
Jag har dålig panel från 70-talet med dålig färg från första början, färg flagnar och möglar ganska snabbt även fast man målar om med den färg man blir rekoemnderad.
Jag måste ta tag i problemet och fixa, inte jaga säljare och besiktningsmän.
Fotografen Fotografen skrev:
Jag blev inte provocerad, anledningen till att jag tog i lite var att i ditt fall var huset nymålat uppenbarligen för att dölja något. Huset tråden gäller var målat för länge sen, men flagande färg redan vid visningen.
Simma lugnt.:)
Det är verkligen skillnad på äpplen och päron som någon påpekade innan...
Som
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Detta kan inte vara ”något man måste räkna med när man köper ett hus som behöver målas om
Nej, men det är något man får räkna med när man köper ett 70 år gammalt hus.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Det är knappast nån som hindrar dig att byta panel om det är vad du vill.
Men varför fråga om du inte vill ha svar? Dolt fel kommer du aldrig att få det till i alla fall.
 
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hur lång tid tog det för dig att jobba bort all akrylfärg på fasaden med speedheater? hur stort område rörde sig om?
Jag kollade Julas instruktionsvideo med deras video. De verkar verkligen inte gå ”speed” fort om man säger så. Måsta tagit honom minst 2-3tim att göra bara en fönsterkarm.. Tänk en hel fasad då!
Ni som menar att det är bättre att bevara panel, skrapa rent och måla om. Varför ska jag inte bara byta panelen och slippa värk i axlar.. Ska en firma göra det så kommer det förmodligen kosta skjortan. Detta kan inte vara ”något man måste räkna med när man köper ett hus som behöver målas om” det är orimligt!! Måla om , ja okej fine. Men det här känns inte rättvist helt ärligt talat


Det är verkligen skillnad på äpplen och päron som någon påpekade innan...
Som
Vänta något år till då så du får fler bubblor som lätt kan skrapas bort.
Jag tror inte fasaden tar någon skada, det ser bara lite skabbigt ut.
Min gamla fasad från 1947 är målad med linoljefärg i botten, själv har jag på 25 år målat om två gånger med alkydoljefärg varav senaste var en acrylatförtärkt alkydoljefärg. Inte några blåsor har uppkommit och inte har jag gjort ett så grundligt underarbete heller med renskrapande.
 
Det tar nog skitlänge att skrapa, men å andra sidan så tror jag att målare kör kemiska medel, kanske lackfräs osv så att det går fortare för dem. Det är väl inte helt ovanligt att man måste skrapa färg. Målare bör kunna detta.

Om rätt metod är att byta panel eller skrapa är nog individuellt, beroende på skick på panelen, hur lätt det är att skrapa osv. Vare sig du väljer att skrapa eller att byta panel är det ett "jättearbete" sett till att det inte är nåt man gör själv över en helg, utan snarare veckor av arbete med ställningar (givetvis beroende på hur stort huset är).

Be om offert på båda jobben, alternativt prova att skrapa lite själva och se hur det går.

Att ett rejält gammalt hus kan behöva antingen panelbyte eller renskrapning av färg vid kommande ommålning är nog tyvärr något man får räkna med. Om panelen är frisk och du väljer att renskrapa och därefter fortsätta med linoljefärg så behöver du nog inte byta panel eller renskrapa igen under din livstid. Jag tror det alternativet håller bättre än att byta panel. Men även byte av panel och målning med modern färg bör hålla länge (hur länge är det nog ingen som säkert vet än). Dock kan det behövas läggas till luftspalt om sådan inte finns.

Om jag köpte ett hus där fasad eller källarvägg var helt nymålad och det efter bara några månader började flaga, bubbla och släppa skulle jag misstänka säljaren målat för att dölja ett problem, Det kan ju varit utan att medvetet försöka luras, bara för att "styla" inför försäljning. Om det är ett dolt fel vet jag inte, men om det såg perfekt ut vid köp men strax efter ser hemskt ut så misstänker jag det KAN vara ett case. Var det redan blåsor när ni köpte, och målningen skett flera år innan borde ni eller besiktningsmannen kunnat ana att en rejäl ommålning var nödvändig och då med renskrapning eller panelbyte.

Hur du i slutänden väljer att göra är väl upp till dig, lej bort och betala slipper du få ont i axlarna. Stäm tidigare ägare så kanske du får pengar, eller får betala rättegångskostnader OCH arbete själv. Kavla upp ärmarna och skrapa en sida i taget så blir det inte så dyrt.
 
Läste inlägget igen...

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
H
Husets fasad, som vi redan vid visningen hade bestämt att vi skulle/behöver måla om då färg börjat släppa/flagna på en del ställen.
Det är inte ett dolt fel med säkerhet, huset var i behov av att måla och hade flagnat redan då ni köpte... Hade ni haft en kunnig bes man eller tagit dit en målade hade hen svarat samma sak som målaren nedan direkt...

Nu 3år senare när det är dags och pengarna är ihopsparade så kollade jag med en målerifirma som va här och kilade på ev jobbet... Målaren, välrenommerad och duktig kikade runt och kliade sig i huvudet.. ”Det här blir jobbigt och ev dyrt” säger målaren. Det visar sig att tidigare ägare har målat med olika fabrikat av färg genom åren.. Målaren märker att under husets nuvarande färg som är en vattenbaserad akrylfärg, finns alltså en linoljefärg. Anledningen till att färgen alltså släppt så mycket på sina ställen (ganska mycket om jag ska vara helt ärlig) och de ”bubblor” som fasaden har är pga att man blandat färgerna som enligt honom är BIG NO NO!
Om målarens ord är rätt - vilket vi inte har anledning misstro innebär detta såklart extra jobb/tid/pengar för oss. Som vi inte såg på visningen eller blev informerade om.
Detta måste vara ett solklart fall av dolt fel?? Eller?
Tyvärr gör många så här.
Och näe, det är solklard det INTE är dolt fel - det flagade ju så ni borde ha anat att det skulle krävas renskrapning.

PROBLEMET med detta är - Målaren vill inte ”lämna några 100% garantier på jobbet) då han menar att färgen kommer flagna och bubbla igen.. Pga linoljefärgen som alltså ligger under och orsakar detta.
Skrapa rent och måla med linoljefärg så kommer det troligen funka, men jag tror många målare inte vill göra det. Ta dit en annan målare som vill måla med linoljefärg. Garantier kanske denne heller inte kan lämna, men troligen blir resultatet bättre för dig iallafall...


M
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tolkar en del inlägg som att de tar månader av jobb att skrapa rent ett hus.. Alltså bör man rimligen ta 1 fasadvägg åt gången/sommar. För att inte slita ut sig fysiskt och psykiskt. Då räknar jag in att en kunnig målare är med och skrapar så att det blir rätt och riktigt. Efter att vi skrapat färdigt målar vi (flera gånger då vi vill byta färg på fasaden)
Är det vad jag har att vänta?
 
Varför skrapa, riv ner skiten och sätt ny panel ist.
Enklare, snabbare
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det är kärnvirke panel! Detta kan man inte köpa hos vanlig bygghandel idag. Därför är den frisk (vad jag kunnat se ialf)

Jag såg en video på Youtube där målare applicera någon kemisk (spackel likande) ämne på husets fasad. Efter någon timmas verkan lossnade färgen med en vanlig skrapa i stora färg bitar. En panel gick liksom på ett skrap. Kan detta stämma?
Då borde man kunna skrapa bort rätt snabbt med denna metod. Någon som vet mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.