Leeten Leeten skrev:
Vi hade exakt samma case. Vi fick ut på dolt fel då säljaren fuskat med färg och huset var nymålat när vi köpte. Omöjligt att se och besiktningsmannen såg inget heller. Vi fick typ 90.000 har jag för mig
Var det en rättegång?
Annars är det svårt att se värdet i det hela
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
Jag har dålig panel från 70-talet med dålig färg från första början, färg flagnar och möglar ganska snabbt även fast man målar om med den färg man blir rekoemnderad.
Jag måste ta tag i problemet och fixa, inte jaga säljare och besiktningsmän.
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Jag får känslan att det här med dolda fel har börjat spår ut totalt efter läser så många trådar på forumet vad är med hus ägare idag det måste vara generations fråga
 
  • Gilla
thomas33 och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hursomhelst... om man väljer att skrapa bort akrylfärgen.. (panelen är kärnvirke) absolut inget fel på den. Kan man byta färg på husets fasad? Alltså gå från röd linoljefärg som är grunden till vit som vit färg som vi vill måla med
Ja det går men räkna med att det kommer att krävas många varv med färg. Rött och brunt är dom svåraste färgerna att täcka. förra grannen fick måla sex varv innan hans röda hus inte längre skimrande i rosa. Det är som om det röda pigmentet stiger upp genom färglagren. (och för er linoljeförespråkare så var det just det på grannens hus.)
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Väldigt intressant! Tack för informationen.. Vilket försäkringsbolag hade ni om det är okej att fråga? Gick felet på besiktingsmannen eller säljaren?
Fotografen Fotografen skrev:
Jag blev inte provocerad, anledningen till att jag tog i lite var att i ditt fall var huset nymålat uppenbarligen för att dölja något. Huset tråden gäller var målat för länge sen, men flagande färg redan vid visningen.
Simma lugnt.:)
Vi köpte med med en
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Väldigt intressant! Tack för informationen.. Vilket försäkringsbolag hade ni om det är okej att fråga? Gick felet på besiktingsmannen eller säljaren?
Det var via anticimex
 
B Byggdjuret skrev:
Var det en rättegång?
Annars är det svårt att se värdet i det hela
Har du svårt att se värdet i att vi fick ut på försäkringen vad som uppenbart var dolt fel?
 
Claes Sörmland
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hursomhelst... om man väljer att skrapa bort akrylfärgen.. (panelen är kärnvirke) absolut inget fel på den. Kan man byta färg på husets fasad? Alltså gå från röd linoljefärg som är grunden till vit som vit färg som vi vill måla med
Visst går det!
 
  • Gilla
Ursidade och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag får känslan att det här med dolda fel har börjat spår ut totalt efter läser så många trådar på forumet vad är med hus ägare idag det måste vara generations fråga
Det är dom söndercurlade 90-talisterna som börjar köpa hus.
 
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
M
I min värld är ett dolt fel något i stil med en klämringskoppling på ett vattenrör inne i en mellanvägg som börjar läcka. Att ett 70 år gammalt hus är i behov av renovering borde inte komma som en chock. Att äga hus är som att vara deltidsfastighetsskötare, det man inte löser själv får man anlita folk till. Men som nån skrev tidigare, det kanske är en generationsfråga. Jag är själv uppväxt i villa och min föräldrageneration byggde hus och bosatte sig i hus för att man hade ett intresse av allt vad det innebar. Idag köper folk hus som inte ens vet vad dom köper eller vad det innebär i form av skötsel och underhåll. Trädgårdar växer igen, gräsmattor med halvmeter högt gräs, mossa på taken, fasader gröna av påväxt, lite som att det är en modegrej som många inte förstår vad det är man ger sig in på. Det tar några år sedan börjar förfallet då det kräver iaf. några fler timmar än lägenheten man flyttade ifrån.

Kängan inte riktad åt TS håll utan mer en allmän syn på husköperihysterin i dagens läge.
 
  • Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
B bgoti0 skrev:
Byt panel och tilläggsisolera, då kan du måla med vilket färgsystem du än väljer och du höjer värdet på huset
det enda korrekta svaret i denna tråd.....absolut rätt väg framåt.

En granne här hade för ett par år sedan hjälp av en målare att skrapa hela huset inför målning. De jobbade som fasen, inga konstiga raster eller maskande, men höll ändå på i veckor och månader. Det tog aldrig slut.

det hade GARANTERAT varit billigare att byta fasad och därefter måla.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
det enda korrekta svaret i denna tråd.....absolut rätt väg framåt.

En granne här hade för ett par år sedan hjälp av en målare att skrapa hela huset inför målning. De jobbade som fasen, inga konstiga raster eller maskande, men höll ändå på i veckor och månader. Det tog aldrig slut.

det hade GARANTERAT varit billigare att byta fasad och därefter måla.
Klart det är billigare att byta fasad. Men är det tätvuxet virke så kan det vara en nedgradering att byta bort det. Dagens panel är ju rätt trist i kvaliteten.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
I min värld är ett dolt fel något i stil med en klämringskoppling på ett vattenrör inne i en mellanvägg som börjar läcka. Att ett 70 år gammalt hus är i behov av renovering borde inte komma som en chock. Att äga hus är som att vara deltidsfastighetsskötare, det man inte löser själv får man anlita folk till. Men som nån skrev tidigare, det kanske är en generationsfråga. Jag är själv uppväxt i villa och min föräldrageneration byggde hus och bosatte sig i hus för att man hade ett intresse av allt vad det innebar. Idag köper folk hus som inte ens vet vad dom köper eller vad det innebär i form av skötsel och underhåll. Trädgårdar växer igen, gräsmattor med halvmeter högt gräs, mossa på taken, fasader gröna av påväxt, lite som att det är en modegrej som många inte förstår vad det är man ger sig in på. Det tar några år sedan börjar förfallet då det kräver iaf. några fler timmar än lägenheten man flyttade ifrån.

Kängan inte riktad åt TS håll utan mer en allmän syn på husköperihysterin i dagens läge.
Väldigt bra skrivet! Håller med i varenda ord.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart det är billigare att byta fasad. Men är det tätvuxet virke så kan det vara en nedgradering att byta bort det. Dagens panel är ju rätt trist i kvaliteten.
Hmmm, ja, det är skillnad på de plankor jag bröt upp ur golvet från 1947 vs de panelbrädor jag köpte 2003 vs det jag handlar idag. Det är sant. Men, om jag handlar på rätt ställe får jag iallafall kvalitet motsvarande 2003 och jag skulle inte tveka en enda sekund att göra ett fasadjobb bara för att jag får "modernt" virke. Se till att köpa på rätt ställe så är det ok. Vad som är rätt ställe varierar från ort till ort.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Leeten Leeten skrev:
Har du svårt att se värdet i att vi fick ut på försäkringen vad som uppenbart var dolt fel?
Det är väldigt intressant att veta.
Det är så enkelt att bara säga dolt fel innebär inte att der är dolt. Att få ersättning från en försäkring gör inte att felet är dolt. För att kunna säga att det var dolt fel och jag fick ersättning så måste du haft en tripp i rätten.
Annars kan man omöjligt veta om det är dolt.
Du fick ersättning från fb. Bra!
Men du vet inte att det är dolt.
Det är viktigt att vara tydlig eftersom du lätt kan få folk att tro att du vann en process mot säljaren.
Så jo det spelar en väldigt stor roll.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart det är billigare att byta fasad. Men är det tätvuxet virke så kan det vara en nedgradering att byta bort det. Dagens panel är ju rätt trist i kvaliteten.
Det kan du köpa från Gotland eller från öst där det finns mängder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.