Bortsett från rätt mycket huggande och ibland barnslig nivå, så rätt intressant tråd.

Är det för off-topic är det bara att bortse

Är det någon som kan länka till något case där det faktiskt blivit klassat som dolt fel och köpare fått avdrag? På ett hus äldre än säg 15år
Min känsla är att antingen är fel hitt-bara med specialutrustning, alternativt är det för låg kostnad kontra försäljningspris...
Känner till fall där säljare/köpare förlikats till följd av utfästelser säljaren gjort som visat sig vara felaktiga...men dolda fel...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Dabber skrev:
Bortsett från rätt mycket huggande och ibland barnslig nivå, så rätt intressant tråd.

Är det för off-topic är det bara att bortse

Är det någon som kan länka till något case där det faktiskt blivit klassat som dolt fel och köpare fått avdrag? På ett hus äldre än säg 15år
Min känsla är att antingen är fel hitt-bara med specialutrustning, alternativt är det för låg kostnad kontra försäljningspris...
Känner till fall där säljare/köpare förlikats till följd av utfästelser säljaren gjort som visat sig vara felaktiga...men dolda fel...
Jag var delägare i ett dödsbo som sålde ett hus. Byggt 75 och såldes runt 2008. Så inte nytt men inte så gammalt heller.

Köparen rev upp en vägg och upptäckte en gammal brandskada.
Vi hade försäkring från mäklaren och det gick under dolt fel.
Mäklaren sade t o m att det var "ett solklart dolt fel"
 
G gaidin skrev:
Jag var delägare i ett dödsbo som sålde ett hus. Byggt 75 och såldes runt 2008. Så inte nytt men inte så gammalt heller.

Köparen rev upp en vägg och upptäckte en gammal brandskada.
Vi hade försäkring från mäklaren och det gick under dolt fel.
Mäklaren sade t o m att det var "ett solklart dolt fel"
Brukar inte såna hus säljas med friskrivningsklausul?
 
G gaidin skrev:
Jag var delägare i ett dödsbo som sålde ett hus. Byggt 75 och såldes runt 2008. Så inte nytt men inte så gammalt heller.

Köparen rev upp en vägg och upptäckte en gammal brandskada.
Vi hade försäkring från mäklaren och det gick under dolt fel.
Mäklaren sade t o m att det var "ett solklart dolt fel"
Eftersom det inte finns några dolda fel enligt Byggahusforumet, så undrar jag vilken undersökning som köparen skulle gjort som upptäckt detta?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kollat igenom om blåljus varit där någon gång de senaste 80 åren, och sen göra en fördjupad undersökning då man river alltihopa, såklart.

Så gör jag alltid när jag köper mina 10-talet hus per år, dagens ungdom förväntar sig alltid att någon annan skall betala!
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Mirkan och 11 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Nej det är precis tvärt om, juridik handlar om vad lagen säger, inte hur det fungerar i praktiken. Någon verklighet utanför lagboken, förarbeten, praxis och doktrin existerar över huvud taget inte när det kommer till den juridiska metoden avseende att utröna gällande rätt. Som framgår av det länkade examensarbetet existerar upplysningsplikten för säljare, däremot verkar den vara tämligen svårdefinierad. Först och främst gäller det bara faktiska fel, vidare är den grundläggande förutsättningen att köparens undersökningsplikt bortfallit. Dessutom verkar den inte vara generell, utan upplysningsplikten verkar bygga på att felet: a) ska vara känt av säljaren, b) vara av väsentlig betydelse för köparen, c) att säljaren förstod eller borde förstått att felet var av väsentlig betydelse för köparen.

Med andra ord, du har i praktiken en mycket god poäng i vad du skriver; säljarens upplysningsplikt är något som kan vara mycket vanskligt att förlita sig på som köpare. Icke desto mindre finns säljarens upplysningsplikt och är under inga omständigheter en illusion, påståendet att säljarens upplysningsplikt inte existerar är alltså per definition fel. Det är viktigt att komma ihåg att när det kommer till juridik har i princip alltid kartan företräde framför terrängen.
Läs tidigare insändare om generell upplysningsskyldighet så…
Tyvärr är det ju så att det finns oerhört många som hamnat illa till av just den rapporten/avhandlingen som nämns.. Det brukar bli dyrköpt rätt ifall det ska drivas till domstol.. ifall man får rätt.. Det är STOR skillnad att ha rätt o få rätt…
Tror många skulle komma billigare undan av att direkt själv stå för den kostnad som uppstår..
 
M -MH- skrev:
Kollat igenom om blåljus varit där någon gång de senaste 80 åren, och sen göra en fördjupad undersökning då man river alltihopa, såklart.

Så gör jag alltid när jag köper mina 10-talet hus per år, dagens ungdom förväntar sig alltid att någon annan skall betala!
Vad försöker du få sagt? Får inte ihop ditt inlägg öht.

Har köpt kåk i en byhåla med 40K invånare för 3.5 mille kontant o räknat med att plöja ner ungefär 1.5 till i renoveringar kontant.
Vadå någon annan skall betala?
 
TRJBerg
P Peter Petterson skrev:
Vad försöker du få sagt? Får inte ihop ditt inlägg öht.

Har köpt kåk i en byhåla med 40K invånare för 3.5 mille kontant o räknat med att plöja ner ungefär 1.5 till i renoveringar kontant.
Vadå någon annan skall betala?
Jag tror hans inlägg var sarkastiskt menat, som svar på vissa kommentarer. ;)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag var delägare i ett dödsbo som sålde ett hus. Byggt 75 och såldes runt 2008. Så inte nytt men inte så gammalt heller.

Köparen rev upp en vägg och upptäckte en gammal brandskada.
Vi hade försäkring från mäklaren och det gick under dolt fel.
Mäklaren sade t o m att det var "ett solklart dolt fel"
Tack, då finns det något vettigt med den ändå, och kul att även mäklaren gjorde den bedömningen.

Spontant på forumet här hade nog kommentaren blivit "men hallå, hur mycket kostar det att byta ut lite på en vägg, skulle knappast påverka försäljningspriset"
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Först o främst vill jag tacka alla skribenter både positiva,negativa,optimistiska samt pessimistiska.
Nu när den första ilskan lagt sig och besvikelsen över hur rutten en människa kan vara så har jag tagit beslutet att renovera även badrum på mellanvånigen samt våningen på 3 plan för egen plånbok. Blir en hel del dyrare än tänkt men tanken är ju att leva och må bra i huset med barn i nedre tonåren så bara o gilla läget.

Lägga energi på att stångas mot försäkringsbolag,vidrig säljare och ovissheten med att lägga ner tid och en massa energi som med största sannolikhet inte leder till något vettigt känns inte lönt, Även om jag skulle få rätt i domstol känns det som att det är alldelles för lite pengar som det handlar om för att det skall vara värt det.

Dock är livet långt och förr eller senare kommer jag nog få eller ta chansen att ge igen ganska rejält har inte ännu blivit blåst eller lurad obesvarat på ett eller annat vis!

Over and out!
Tror du gör helt rätt ändå, även om situationen och skälet till det "sucks". Men även om man får tillbaka en del pengar, får man sällan tillräckligt i sverige och energin/sömnlösheten/irritationen och allt längs vägen till de där pengarna man ev kan få.. förstör så mycket annat i livet (suger must o energi ur hela huset liksom).

Hoppas du får fason på allt och att ni kan göra några riktiga kap på allt ni vill ha till era nya badrum/toa :) så ni kommer så billigt undan som möjligt :)

LYCKA TILL (y)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tror du gör helt rätt ändå, även om situationen och skälet till det "sucks". Men även om man får tillbaka en del pengar, får man sällan tillräckligt i sverige och energin/sömnlösheten/irritationen och allt längs vägen till de där pengarna man ev kan få.. förstör så mycket annat i livet (suger must o energi ur hela huset liksom).

Hoppas du får fason på allt och att ni kan göra några riktiga kap på allt ni vill ha till era nya badrum/toa :) så ni kommer så billigt undan som möjligt :)

LYCKA TILL (y)
Jag är tvärt om. Jag blir sömlös och irriterad när jag känner att någon lurat/bedragit mig. Att en renovering blir dyrare har jag inga problem med, men skulle anledningen ligga på någon annan än mig så hade jag ältat det väldigt länge. Alla är vi olika :)
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag är tvärt om. Jag blir sömlös och irriterad när jag känner att någon lurat/bedragit mig. Att en renovering blir dyrare har jag inga problem med, men skulle anledningen ligga på någon annan än mig så hade jag ältat det väldigt länge. Alla är vi olika :)
Exakt. Man når en punkt där det inte längre handlar om pengar eller vad som är praktiskt, det handlar om att rätt ska vara rätt.
 
T Troberg skrev:
Exakt. Man når en punkt där det inte längre handlar om pengar eller vad som är praktiskt, det handlar om att rätt ska vara rätt.
Advokaternas dröm....
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag är tvärt om. Jag blir sömlös och irriterad när jag känner att någon lurat/bedragit mig. Att en renovering blir dyrare har jag inga problem med, men skulle anledningen ligga på någon annan än mig så hade jag ältat det väldigt länge. Alla är vi olika :)
Jag offrar mig gärna för familjetiden/familjefriden . Den är viktigare för mig än min egen hämndlystnad (som jag tyvärr har.. precis som min extrema långsinthet.. :confused: )

Som jag också alltid är tydlig med överallt… är att jag tycker alla hus ska vara ”köpa grisen i säcken”.. inga dolda felgrejer osv..

Man kollar/besiktigar det man vill och/eller ingenting.. tar hjälp (eller inte) .. väljer om man vill köpa (el inte).. och köper man nått.. så får man helt enkelt laga och renovera som man vill..(så dyrt el billigt man vill).

…och tänker man på det på det viset, så existerar ju inte sådana här problem alls!

Kan inte bli lurad av nån annan än mig själv i det scenariot.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag offrar mig gärna för familjetiden/familjefriden . Den är viktigare för mig än min egen hämndlystnad (som jag tyvärr har.. precis som min extrema långsinthet.. :confused: )

Som jag också alltid är tydlig med överallt… är att jag tycker alla hus ska vara ”köpa grisen i säcken”.. inga dolda felgrejer osv..

Man kollar/besiktigar det man vill och/eller ingenting.. tar hjälp (eller inte) .. väljer om man vill köpa (el inte).. och köper man nått.. så får man helt enkelt laga och renovera som man vill..(så dyrt el billigt man vill).

…och tänker man på det på det viset, så existerar ju inte sådana här problem alls!

Kan inte bli lurad av nån annan än mig själv i det scenariot.
(y) Samma här, fokusera på det positiva och som är roligt. Hellre försöka välja mellan gungor och karuseller, än stå mellan pest eller kolera. :cool:
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.