useless useless skrev:
"Upplysningsplikten" är ganska ihålig. Man är skyldig att upplysa om saker man känner till, men det finns inget krav på att man ska komma ihåg allt på försäljningsdagen och det kan vara ganska svårt att i efterhand bevisa vad säljaren egentligen kände till...
Precis, du är ganska utlämnad som köpare, gör besiktningspersonen något fel / missar har du ett helsike få rätt mot dem, dessutom är ju VVS el undantaget i de flesta fall.
Så kom gärna med statistik hur många som fått rätt kontra hur många de finns som fått stå där med stor kostnad renovera mm.
Misstänker det är många många som tyvärr inte fått rätt men, som kanske haft det.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Bara för att något är ovanligt betyder det inte att det är rätt. Det finns väldigt många som inte stämmer andra även fast de har rätt. Det beror på andra omständigheter. Du är nog den som ska läsa på…..
Nejdå, jag är påläst det är därför jag skriver det jag skriver, du bör nog läsa på mer hur många som får lida för andras fel o brister
 
K Kaptenz skrev:
Precis, du är ganska utlämnad som köpare, gör besiktningspersonen något fel / missar har du ett helsike få rätt mot dem, dessutom är ju VVS el undantaget i de flesta fall.
Så kom gärna med statistik hur många som fått rätt kontra hur många de finns som fått stå där med stor kostnad renovera mm.
Misstänker det är många många som tyvärr inte fått rätt men, som kanske haft det.
Jag behöver inte komma med någonting. Det är du som säger att man inte är skyldig att upplysa köparen. Att inte massvis med folk åker dit för att de brustit i upplysningsplikten betyder inte att ”man inte är skyldig att upplysa”.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Nejdå, jag är påläst det är därför jag skriver det jag skriver, du bör nog läsa på mer hur många som får lida för andras fel o brister
Det beror ju inte på att de inte har haft rätten på sin sida, utan att det är en rätt stor kostnad att stämma någon. Hade alla haft fri tillgång till juridiskt ombud så hade många fler åkt dit på det. Så åter till ditt uttalande, man är fortfarande skyldig att upplysa köparen om det man känner till!
 
  • Gilla
Nybyggerska och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Bara för att något är ovanligt betyder det inte att det är rätt. Det finns väldigt många som inte stämmer andra även fast de har rätt. Det beror på andra omständigheter. Du är nog den som ska läsa på…..
Nej, jag lever i verkligheten, du tror på något som inte existerar, det är problemet som gör att många känner sig lurade ( vilket ju är sanning i många fall). DÄRFÖR är det nog lika bra att INTE tro det finns någon hel sanning i att ”säljaren har upplysningsplikt”
Det är ju det som vi som köpare råkar illa ut.
SLUTA tro på att du får sanningsenliga svar av säljarna. Då kanske du sitter där med dina rättigheter MEN, likväl får betala kalaset.
Det brukar bli dyrköpt kompetens att tänka som du!
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Det ändrar inte på det faktum att säljaren har en upplysningsplikt. Tvärtemot vad du skrev.
 
  • Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
”Säljaren har ingen generell upplysningsplikt, men bör ändå upplysa om sådant som han vet är felaktigt i fastigheten. ”
Jordabalken kap 4:19, kommentar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ändrar inte på det faktum att säljaren har en upplysningsplikt. Tvärtemot vad du skrev.
Ja, du o andra kan tjata ihjäl er om den MEN, tyvärr hjälper det föga. Tror ni skulle fatta det om ni varit i situationen. Tyvärr många åker dit på den illusionen
Det är väl därför många här beskriver sin frustration just därför att det inte finns/fungerar.
 
Hur mycket kostade huset? För att vinna i domstol måste kostnaden för att fixa felet vara stor nog, tveksamt om åtgärdskostnaden kommer upp över några procent av husets pris.

Och hur mycket påverkar det husets pris i en budgivning om en toalett inte går att använda när det ändå finns ytterligare tre fungerande toaletter i huset?

Det känns som stor risk att stå med rättegångskostnader att betala som är betydligt större än åtgärdskostnaden skulle ha varit om man gick på och fixade direkt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Ja, du o andra kan tjata ihjäl er om den MEN, tyvärr hjälper det föga. Tror ni skulle fatta det om ni varit i situationen. Tyvärr många åker dit på den illusionen
Det är väl därför många här beskriver sin frustration just därför att det inte finns/fungerar.
Nej det är precis tvärt om, juridik handlar om vad lagen säger, inte hur det fungerar i praktiken. Någon verklighet utanför lagboken, förarbeten, praxis och doktrin existerar över huvud taget inte när det kommer till den juridiska metoden avseende att utröna gällande rätt. Som framgår av det länkade examensarbetet existerar upplysningsplikten för säljare, däremot verkar den vara tämligen svårdefinierad. Först och främst gäller det bara faktiska fel, vidare är den grundläggande förutsättningen att köparens undersökningsplikt bortfallit. Dessutom verkar den inte vara generell, utan upplysningsplikten verkar bygga på att felet: a) ska vara känt av säljaren, b) vara av väsentlig betydelse för köparen, c) att säljaren förstod eller borde förstått att felet var av väsentlig betydelse för köparen.

Med andra ord, du har i praktiken en mycket god poäng i vad du skriver; säljarens upplysningsplikt är något som kan vara mycket vanskligt att förlita sig på som köpare. Icke desto mindre finns säljarens upplysningsplikt och är under inga omständigheter en illusion, påståendet att säljarens upplysningsplikt inte existerar är alltså per definition fel. Det är viktigt att komma ihåg att när det kommer till juridik har i princip alltid kartan företräde framför terrängen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Nu tjafsar ni bara för tjafsandets skull.
Ältar om saker tom värre än vanligt :seenoevil:

TS har fått många mer eller mindre bra förslag råd och tips.. både på hur de ska/bör/kan gå tillväga för att juridiskt faktiskt kolla upp vad som gäller ... samt vad de kan göra om de vill själva.

Hur mycket pengar de kan få i slutänden är inget vi kommer kunna lista ut härinne (och så ska det ju vara), så det behöver inte diskuteras på djupet... - Däremot kan vi alla uttrycka vår åsikt om skäligheten i de siffror som angetts.. (vilket vi också redan har gjort).

Att ni alla sitter och retar er på varandra (varandras kommentarer) och blir arga/sura... gör inte svaren bättre! (inte ens när ni återupprepar dem..).

Ta det lugnt o andas allihopa! :beer:
 
  • Gilla
  • Haha
Posselosse och 4 till
  • Laddar…
Först o främst vill jag tacka alla skribenter både positiva,negativa,optimistiska samt pessimistiska.
Nu när den första ilskan lagt sig och besvikelsen över hur rutten en människa kan vara så har jag tagit beslutet att renovera även badrum på mellanvånigen samt våningen på 3 plan för egen plånbok. Blir en hel del dyrare än tänkt men tanken är ju att leva och må bra i huset med barn i nedre tonåren så bara o gilla läget.

Lägga energi på att stångas mot försäkringsbolag,vidrig säljare och ovissheten med att lägga ner tid och en massa energi som med största sannolikhet inte leder till något vettigt känns inte lönt, Även om jag skulle få rätt i domstol känns det som att det är alldelles för lite pengar som det handlar om för att det skall vara värt det.

Dock är livet långt och förr eller senare kommer jag nog få eller ta chansen att ge igen ganska rejält har inte ännu blivit blåst eller lurad obesvarat på ett eller annat vis!

Over and out!
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 12 till
  • Laddar…
Tråkigt, men kanske bäst. Tror inte du kunnat få mer än 50k till max 100k i bästa fall ändå.
 
Att slänga iväg ett brev kan det ju vara värt ändå, du behöver ju inte gå vidare efter det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.