Badrummet är gammalt, vi har bott i nästan 10år och det var inte i närheten av nytt när vi flyttade in. Gissar på sent 80-tal/tidigt 90-tal.
Men, de kommer inte få ngnting för själva badrummet, då de ändå skulle totalrenovera. Det enda som ersätts är uttorkning och ev skador på stomme. Golvbrunn skulle ändå bytas vid renovering.
 
Hubbe2 skrev:
Men, de kommer inte få ngnting för själva badrummet, då de ändå skulle totalrenovera.
Vad man själv har för planer påverkar väl ändå inte utbetalningen? :x
 
Risken är ju att de kräver mer och mer om du ger efter för mycket på allt möjligt. Finns ju trådar om köpare som krävt massa saker i efterhand. Så stå på dig, är ju ingen välgörenhet du bedriver :)
 
Nyfniken skrev:
Vad man själv har för planer påverkar väl ändå inte utbetalningen? :x
Jo, tydligen.
De kommer ju se när de besiktar att hela badrummet är utrivet. Följdskadan hade inte upptäckts utan att ta bort brunnen. Dock kunde man ju misstänka skadan eftersom brunnen var i dåligt skick enligt besiktningsman.
Jaja, jag vet inte mer egentligen. Ersätter bolaget mer än merkostnader för köparna så behåller jag resten själv, i administrativa kostnader.
 
Hubbe2 skrev:
.....
Ersätter bolaget mer än merkostnader för köparna så behåller jag resten själv, i administrativa kostnader.
Helt rätt! :)
 
Nu blev det inga pengar över till mig, tyvärr... ;-)
Försäkringsbolaget dömde helt ut golvbrunnskonstruktionen med ngt skumt orange avloppsrör nerstucket i brunnen och tätat med ngn massa. De kommer inte ta skadan alls. Han bedömde inte heller felet som ett dolt fel utan detta borde upptäckts vid besiktningarna. Både den vi lät göra när vi köpte och den som de lät göra. Orangeförhöjningsring har han inte sett någonstans så det borde givit besiktningsmannen en varningssignal. Även köparen snickare höll med om att det inte kunde anses som dolt.
Så nu får vi se vad som händer, jag kommer inte göra ngt mer i ärendet utan köparen får isåfall försöka åberopa dolt fel och så får mitt försäkringsbolag för dolda fel utreda om felet är dolt eller ej.

Besiktningsmannen sa även att skadan såg rätt begränsad ut så det borde inte handla om speciellt mkt merjobb att fixa.
 
Hubbe2 skrev:
Försäkringsbolaget dömde helt ut golvbrunnskonstruktionen...
Det var kanske lika bra.
 
Det återstår ju att se, men jag hoppas de läser på lite, lyssnar med ett juridiskt ombud och sen känner efter om det här är ngt att ställa krav genemot mig, innan de börjar ringa igen. Men vi får se.
Jag tror de har bäst case mot besiktningsmannen som borde sett att brunnen var felaktig, och föreslagit vidare utredning.
Försäkringsmannen fick fuktutslag på den andra golvbrunnen också, där inte besiktningmannens instrument visade ngt. Kanske trasigt?
 
Hubbe2 skrev:
Försäkringsmannen fick fuktutslag på den andra golvbrunnen också, där inte besiktningmannens instrument visade ngt. Kanske trasigt?
Ja, besiktningmannens. Eller försäkringsmannens. :)

Jag är ytterst skeptisk till fuktmätningar i fastigheter. Och radonmätningar. :|
 
i det här fallet konstaterades ju att plattan var blöt under golvet, i badrummet som revs upp.
 
Haha njae våra fuktmätare är inte precis några glädjemätare då det generellt inte är oss till gagn precis. Inget fel på mätarna men jag har faktiskt en viss förståelse för nyfniken då tolkningarna runt mätningarna inte alltid är helt hundra.

Ps era köpare får ett svårt uppvaknande och riskerar att bli bollade runt runt utan resultat men du ska backa och inte bry dig mer. Helt rätt

MVH Lorant
 
Man kan väl inte jämföra mätningarna rakt av heller då de gjorts vid olika tillfällen och kanske inte exakt samma plats.

Det kan ju även ha spolats eller torkat upp emellan mätningarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.