kinglolle skrev:
Självrisken belastas säljaren och du riktar alltid kraven juridiskt gentemot säljaren då det är denna som är din avtalspart. Däremot så kommer försäkringsbolaget representera denna från första förlikningsdiskussionerna ända till rättegången. Säljaren behöver inte bry sig såvida klagande part inte reklamerar gentemot eventuella utfästelser utan som dolt fel. Om köparen lyckas vinna står försäkringen för felet(minus självrisk som säljaren får ersätta) eller så vinner bolaget målet och ersättningen nekas


---
I am here: [länk]
Ah, stort tack! Då vet jag mera!
Varudeklarerat är ett jäkla bondfångeri, om du frågar mig!
 
Är nog rätt skönt att ha som säljare.
För att slippa 'dolda fel' hysterin som lätt uppstår. :)
 
FredrikR skrev:
Är nog rätt skönt att ha som säljare.
För att slippa 'dolda fel' hysterin som lätt uppstår. :)
Japp, för säljaren är det ju kanon, men jag tycker inte man brukar vara helt ärlig mot köparna om vad det innebär. Och helt klart finns det galna människor där ute, som kommer och kräver en på ersättning för en trasig glödlampa efter att de flyttat in...
 
Pongu skrev:
Japp, för säljaren är det ju kanon, men jag tycker inte man brukar vara helt ärlig mot köparna om vad det innebär. Och helt klart finns det galna människor där ute, som kommer och kräver en på ersättning för en trasig glödlampa efter att de flyttat in...
...och det finns galna människor som fusk renoverar för att höja priset med en halv mille! :p
 
kinglolle skrev:
Säljaren behöver inte bry sig såvida klagande part inte reklamerar gentemot eventuella utfästelser utan som dolt fel. Om köparen lyckas vinna står försäkringen för felet(minus självrisk som säljaren får ersätta)
Vem utgår ersättningen till?
 
Byggis1976 skrev:
I andra stycket erinras om köparens undersökningsplikt och utgångspunkten är vad en genomsnittlig köpare kunnat upptäcka vid en noggrann undersökning.

Hämtat från www.lagen.nu

Observera genomsnittlig köpare!! I vårt fall så hade man ju med regelavståndsmätare faktiskt mäta i badrummet och upptäcka felet. Men så långt sträcker sig inte undersökningsplikten.
Du läser tydligen inte mina inlägg ordentligt. Vad du hänvisar till ovan är Den "Normala undersökningsplikten"
Och om omständigheterna i iditt fall hade varit sådana att du hade haft "Utökad undersökningsplikt" Hade du vatit tvungen att ta in teknisk expertis, felet hade upptäckts och du hade inte kunnat hävda dolt fel.
 
Nyfniken skrev:
Vem utgår ersättningen till?
En av få fall tillsammans med övriga vållandeskador såsom trafikförsäkringsersättning och skadeståndsersättning i ansvarsskyddet där ersättning betalas till motpart.

Alltså betalas den tilldömde ersättningen ut till köparen (hela ersättningen inkl självrisk).

Sen faktureras självrisken gentemot försäkringsbolagets avtalspart alltså säljaren.....


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.