Läser nästan varje dag om folk som hävdar dolda fel i hus de köpt. Är det bara jag som tycker detta har gått till överdrift. Själv skulle jag aldrig våga sälja ett hus, speciellt inte ett gammalt typ det jag bor i, då skulle jag antagligen få betala tillbaka hela köpesumman tillslut. :D
Mitt gamla tillbyggda torp köpte vi för 3 år sedan och jag kan säga att under tiden sen vi började renovera så har vi hittat de mest bisarra lösningar och fel, som inte hade kunnat upptäckas vid en besiktning. Men jag skulle aldrig få för mig att försöka kräva föregående ägare på detta. Antagligen är det inte ens de som orsakat alla dessa "dolda fel" utan det har väl gjorts lite halvdana lösningar i så här gamla hus sen det byggdes i mitten av 1800 talet. Ska väl tillägga att huset inte var direkt ett renoveringsobjekt utan såg ganska bra ut till det yttre:)
Kan förstå hela grejen att kräva ersättning för fel om man köper ett helt nytt hus, men måste man inte inse någonstans att alla hus har brister och fel. Speciellt lite äldre hus.

bara en tanke

 
Dolt fel finns knappt plus om man är orolig så skriv en friskrivningsklausul.
 
Nu går jag inte i säljtankar, men om det vore så så skulle det bli en sån klausul :)
 
Besikta innan du säljer, då får köparen stångas med ett försäkringsbolag istället för dig.
 
Finns väl inget som säger att man måste stångas med föräkringsbolaget eller Anticimex när man hävdar dolt fel? Det måste ju gå bra att vända sig till säljaren direkt, fast han besiktigat/varudeklarerat huset.
 
Pongu skrev:
Finns väl inget som säger att man måste stångas med föräkringsbolaget eller Anticimex när man hävdar dolt fel? Det måste ju gå bra att vända sig till säljaren direkt, fast han besiktigat/varudeklarerat huset.
Jag är inte helt säker på det, iom att säljaren besiktat så har denne överlåtit ansvaret för ev. dolda fel på försäkringsbolaget.
Vilket säkerligen framgår om man läser på om 'besiktat' eller 'varudeklarerat' eller vad allt det nu kallas.
Här är det jag tänker på.
http://www.fastighetsbyran.se/Salja-bostad/Vara-tjanster/Besiktning/
Läs det om säljarförsäkring (där besiktningen är ett krav).
 
En tanke kommer ofta om man är berörd, är du lite sugen att hävda dolt fel? ;)

Mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
En tanke kommer ofta om man är berörd, är du lite sugen att hävda dolt fel? ;)

Mvh
Bambi
Nä, tror det skulle kosta mer än det smakar. Tycker det varkar vara en konstig regel överlag att man som säljare ska stå ansvarig i 10 år för fel på en fastighet. Finns denna regel någon annanstans än i sverige?
 
FredrikR skrev:
Jag är inte helt säker på det, iom att säljaren besiktat så har denne överlåtit ansvaret för ev. dolda fel på försäkringsbolaget.
Vilket säkerligen framgår om man läser på om 'besiktat' eller 'varudeklarerat' eller vad allt det nu kallas.
Här är det jag tänker på.
[länk]
Läs det om säljarförsäkring (där besiktningen är ett krav).
Jo, de vill ju gärna få det att låta som att alla krav ska gå till t ex Anticimex. När vi var på gång att hävda dolt fel fick vi reda på att självrisken var 20 eller 30 tusen... Så vill tänkte rikta kravet till säljaren direkt. Tror inte man kan överföra ansvaret till ett företag så lätt, utan att man alltid har ett ansvar som säljare,förutom vid friskrivningsklausul såklart.
 
Öringen,
Kan du beskriva varför du tycker det, är ju inga problem om man har rent mjöl i påsen.
 
Bambi skrev:
Öringen,
Kan du beskriva varför du tycker det, är ju inga problem om man har rent mjöl i påsen.
Jag vet inte riktigt, tycker bara det verkar lite hysteriskt. Men det är säkert bra att regeln finns om man upptäcker enormt stora fel.
Det du skriver om rent mjöl i påsen förstår jag inte. För om jag förstått det hela rätt så kan man som säljare få ersätta fel på huset som man inte hade en aning om själv?
 
Bambi skrev:
Öringen,
Kan du beskriva varför du tycker det, är ju inga problem om man har rent mjöl i påsen.
Håller faktiskt inte med. Sverige är rätt unika juridiskt ansvarsrättsligt inom fastighetsrätten

Inom vilket annat område kan en konsument som säljer till annan konsument bli ansvarig för fel som denne varken visste om eller kunde påverka.

Rent teoretiskt kan alltså detta ansvar i efterhand tvinga ett par att sälja sitt nuvarande boende ev tom gå i konkurs för att ersätta fel på tidigare fastighet.

På samma sätt har det på ett konstigt sätt blivit så att lagen har satt ett långtgående ansvar för säljaren men i gengäld också en friskrivning för fel som går att upptäcka. Samtidigt som kutymen för undersökning hos den stora massan är att undersöka ca 50 % av det som bör kollas upp


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
 
Jag har drivit och vunnit ett dolt fel. För mig var det inte felet som sådant utan att vi köpt ett nytt hus (2 år gammalt) och att säljaren ljugit för oss som till en början fick oss att driva. Jag tror det spalar stor roll hur man beter sig som säljare, var ärlig! Tala om hur saker gått till. Om du köpt ett nyproducerat hus på totalentreprenad, ljug inte om badrummen så det kryper fram 6 mån sanare att "Jo, det tog vi ju iofs ur entreprenaden och Berra på gatan fixade dessa för en bråkdel av kostanden". :cool:

Om man är ärlig har man väldigt lite att oroa sig för.

Om man har totalrenoverat så skall man dock komma ihåg att man ansvarar, dvs engagera dig. Om man får en halv miljon mer för huset pga renoveringar som kostat 250.000 anser jag att man bör ta lite ansvar......
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Jag har drivit och vunnit ett dolt fel. För mig var det inte felet som sådant utan att vi köpt ett nytt hus (2 år gammalt) och att säljaren ljugit för oss som till en början fick oss att driva. Jag tror det spalar stor roll hur man beter sig som säljare, var ärlig! Tala om hur saker gått till. Om du köpt ett nyproducerta hus på totalentreprenad, ljug inte om badrummen så det kryper fram 6 mån sanare att "Jo, det tog vi ju iofs ur entreprenaden och Berra på gatan fixade dessa för en bråkdel av kostanden".

Om man är ärlig har man väldigt lite att oroa sig för.

Om man har totalrenoverat så skall man dock komma ihåg att man ansvarar, dvs engagera dig. Om man får en halv miljon mer för huset pga renoveringar som kostat 250.000 anser jag att man bör ta lite ansvar......

Var detta i rätten du vann? För jag har faktiskt aldrig hört talas om nån som vunnit dolt fel. Om saken reds ut utanför rätten heter det förlikning och då är det inte dolt fel.
 
Ja, vi har vunnit fel i fastighet - dolt fel, ingen förlikning. Tingsrätten, 3år tog det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.