Jag tycker man kan förvänta sig saker efter hur dom kostar. Men man kan inte heller köpa något som inte upplever förväntningarna.

Bästa lösningen är att kolla, se om man själv tycker det är värt priset, det inkluderar mycket.

Det har jag läst här och där ganska mycket.

Men, tja.

Det är inte bara pengar, det är tid och energi. Det kanske tar ett par år att bo in sig. Om man har en eller flera vågskålar så är eventuellt fel i dyrt hus kanske något som är.

Golv som höjer värdet på huset, fint städat eller nya tapeter. Man köper antagligen inte ett hus för sakens skull och man måste 'värdera' alltihop. Om det är värt det.


En massa gamla mantra som läge, läge och läge, huset går inte att flytta. Det är en investeringen för livet. Med mera.

Inte för att fastna för billigt laminatgolv (det kan vara något annat enkelt också ) , men om man ser att stor del av priset är där. Har man inte indirekt konstaterat att dett msn kikar på inte är värt priset?

Det ska vara en viss standard på hus man köper för två, tre eller fem miljoner, fast man måste kontrollera det också.

Om någon köper mitt hus för dubbla värdet, klart jag säljer. Det är inte som att man frågar mig om lov att betala för mycket, jag vill ha det pengar jag kan få och köparen vill ha valuta. Men säljaren kan inte vara den som värdera huset med köparens intresse för ögonen. Samtidigt så är inte jag beredd som köpare att tycka att huset är värt si och så mycket enbart för att säljaren säger så.

Är inte det lite självklart?

Mäklaren kan väl inte gå och påpeka att han säljer ett skitlass?
 
charta77 skrev:
Mäklaren kan väl inte gå och påpeka att han säljer ett skitlass?
Självklart behöver han inte göra det, men man behöver inte heller överdriva, att försöka få en köpare att tror det är normalt att hälften av klinkerplattorna är spräckta på mitten i ett 3-4 år gamlat badrum är väl ändå att ta i?

Det huset jag kollade på som jag ansåg rivning vara det bästa alternativet ville ju mäklaren inte ens säga att det fanns visst renoveringsbehov på utan det vara bra att flytta in.

Andra hus jag varit på har mäklaren varit ganska ödmjuk med att det finns ju så klart en del att göra osv.

Och som andra skrivier med, det finns så klart fler anledningar till att det är som det är med "dolda fel" klagande.

Jag ger iaf min syn på vad jag tror kan vara en bidragande faktor, helt enkelt att man köpt nått som inte visade sig vara så bra som man trodde och därför letar grejer för att klaga då det är "ända" sättet att protestera.
Alla är ju inte experter på vad dem köper utan vissa köpe ju sina hus på hur det ser ut på visningen.
Det skulle säkerligen inte skada om det fanns någon kurs eller dyl man kunde gå för att lära sig mer hur man ska göra/kolla på vid ett husköp.
 
Javisst är det bidragande faktorer.
 
Pumba>Just det med kurs har jag funderat en hel del på, kommer kanske igång nån studiecirkel i höst med sådant tema, lite svårt bara att finna hus att titta på...

/Kent
 
Kurs i hur man köper hus???
Hur skulle det funka i praktiken?
 
snickarboden skrev:
Pumba>Just det med kurs har jag funderat en hel del på, kommer kanske igång nån studiecirkel i höst med sådant tema, lite svårt bara att finna hus att titta på...

/Kent
Bra ide, med bilder och en bra lärare kommer man långt. Jag antar att det inte bara syftar på själva besiktningen utan allt runtomkring åxå.
 
Enk Projektet skrev:
Kurs i hur man köper hus???
Hur skulle det funka i praktiken?
Skolan är en bra plats, mab köper inte hus som sextonåring, men en del saker som jag fick lära mig av ett besök till skolan av en kronofogde kommer jag fortfarande ihåg.

Men varför inte försäkringsbolag, genom att man för rabatt på en dolda fel försäkring, man kanske kan ha via mäklare. Finns nog många upplägg hur man kan göra, för att nå många personer fast inte alla personer.
 
Japp och strulet är att hitta jurister som är intresserade av att ge sådan info utan att debitera fullt *suck*

/Kent
 
Mikael_L
Då tycker jag nog det är bättre att det istället börjar etablera sig en standard med både säljar-mäklare och köpar-mäklare.
(Kan kallas köpar-representant istället, för att antyda att det kan ingå mer än hjälp med endast den ekonomiska affären.)
Jag är däremot mot att det ska bli någon lag, men om det började rota sig ett sådant system av sig självt skulle det hjälpa många att inte göra en dålig affär.

Dessutom undrar jag om inte köpare av nya hus också borde ha någon sakkunnig vid sin sida, från dag 1 i processen.
 
Bara det inte blir massa förståsigpåare av det hela...;)
Att man har gått "kursen" betyder ju inte att man blir duktigt...men och andra sidan kan man inte skylla på dolda fel då...;)
 
Jag förutspår isåfall att alla som gått en sådan kurs och lärt sig genomskåda gamla hus och säljarens/mäklarens utfästelser, alltid kommer att få se sig överbjudna av de okunniga entusiasterna som inte gått kursen och därför inte vet vad de ger sig in på.
:rolleyes:
 
  • Gilla
markusla och 2 till
  • Laddar…
Jag såg och uppfattade kurstanken som att köpa o sälja hus, Mao att generellt öka kunskapen över dessa för privatpersoner jättelika affärer och dess ev konsekvenser.
 
Jag har länge gnagt på en idé om en helgkurs för blivande husägare, med manlig inriktning. En kurs där man lär sig sådant som uppvärmning, ventilation, avlopp, energiförbrukning, isolering, livslängd på material och maskinpark, dränering, våtrum, trädgård, ekonomi, deklarationer och lite juridik. Uppblandat med lite praktiska övningar och en lättsam kväll där man lär sig hantera villans viktigaste grej, grillen!

Två dagar med helpension, en bra pärm med fakta att ta med sig och mycket tid för att ställa frågor och reda ut begrepp. Allt förlagt till någon trevlig kursgård någon eller ett par timmars bilresa från Mälardalen, naturligtvis också med tågförbindelser.

Tror någon det skulle fungera?
 
snickarboden skrev:
Japp och strulet är att hitta jurister som är intresserade av att ge sådan info utan att debitera fullt *suck*

/Kent
Haha nu är du taskig ;)

Hade du förlagt det mitt i Sverige (Östersund) så kanske någon hade ställt upp men skåne är man i alltför sällan trots släkten
 
Hemmakatten
@swetrot. Nu får du nog illa kvickt ta tillbaka det där med "manlig inriktning" och sedan räkna upp en massa saker alltifrån avlopp till juridik som då skulle vara en del av den "manliga kursen". Snacka om fördomar. Jag tar faktiskt illa vid mig, ännu mer med tanke på att flera av de områden du räknar upp är min profession.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.