Atom skrev:
Det går faktiskt att friskriva sig från all ansvar om man använder rätt formuläring. Det skrev jag om i ett tidigare inlägg.
Det går att komma långt, men oavsett vilken formulering man använder sig av finns det ingen möjlighet att friskriva sig till 100 %. Det finns generalparagrafer i avtalslagen som förhindrar alltför oskäliga klausuler.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Dekker skrev:
Var faktiskt säljarens ombud advokat? Då reagerar jag mest på deras låga timpris på 1500kr/h, om de var jurist var det rimligare, men har iaf inte sett nån advokat i Finland som tar så lite i lön, brukar ligga 2-3ggr högre här(iaf de gånger jag har sett deras löner)
Nej, säljarens ombud var inte advokat.
 
"Säljes i befintlig skick som renoveringsobjekt".
Men det är att överdriva. Därför det lämpligaste måste vara att sälja med både, doldafelförsäkring OCH friskrivning.
På detta sättet kommer både säljare (åker högst på självrisken) som köpare (försäkringen täcker dolda fel inom sin omfattning) känna sig säkrare.
 
Doldafelförsäkringar brukar inte täcka el och VVS, så det hade knappast hjälpt TS i det här fallet.
 
injonil skrev:
Nej, vad en besiktning innehåller är rättsligt inte definierat, helt riktigt. Det är något en domstol bedömer. Det är uppenbart att din bedömning verkar skilja sig åt jämfört de rättsfall som finns.
Jag pratar inte om enskilda fall. Första krav för doldfel är att felet inte ska vara upptäckbart, andra kravet: att inte vara förväntat heller.
Exemplevis mögel i vägg är upptäckbart med enkla medel (mögel hund).
Har sålt två hus och båda gången använde köparen mögelhund för sin besiktning.
Betydlig lättare o billigare än o ta dit en besiktningsman.
Förstår inte ditt resonemang!
Bara för att en o annan domstol råkar döma fel, behöver det inte betyda att det är rätt praxis.
 
Plåthuset skrev:
Det går att komma långt, men oavsett vilken formulering man använder sig av finns det ingen möjlighet att friskriva sig till 100 %. Det finns generalparagrafer i avtalslagen som förhindrar alltför oskäliga klausuler.
Instämmer tom man man friskriver sig, det behöver inte nödvändigvis hålla i rätten.
 
Matstj skrev:
Jag pratar inte om enskilda fall. Första krav för doldfel är att felet inte ska vara upptäckbart, andra kravet: att inte vara förväntat heller.
Exemplevis mögel i vägg är upptäckbart med enkla medel (mögel hund).
Har sålt två hus och båda gången använde köparen mögelhund för sin besiktning.
Betydlig lättare o billigare än o ta dit en besiktningsman.
Förstår inte ditt resonemang!
Bara för att en o annan domstol råkar döma fel, behöver det inte betyda att det är rätt praxis.
Mitt resonemang handlar om hur lagstiftningen ser ut, inte vad jag tycker.

Jag ska förklara en gång till eftersom det är viktigt att denna typ av felaktigheter inte sprider sig på forumet.

Dolda fel är inte sådant som ej KAN hittas vid en besiktning. Dolda fel är sådant som inte FÖRVÄNTAS hittas vid en jordabalksbesiktning. Det är alltså en bedömning som måste göras ifall den åtgärd som behöver göras för att hitta felet anses ingå i en normal jordabalksbesiktning eller ej. Att använda mögelhund är ett bra exempel på en åtgärd som inte anses ingå i en jordabalksbesiktning.
 
O
..... Eller filmning av avloppen...

Dock så kan det finnas tecken som kräver att man gör en fördjupad undersökning.... (Men det är en annan sak)
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
injonil skrev:
Mitt resonemang handlar om hur lagstiftningen ser ut, inte vad jag tycker.

Jag ska förklara en gång till eftersom det är viktigt att denna typ av felaktigheter inte sprider sig på forumet.

Dolda fel är inte sådant som ej KAN hittas vid en besiktning. Dolda fel är sådant som inte FÖRVÄNTAS hittas vid en jordabalksbesiktning. Det är alltså en bedömning som måste göras ifall den åtgärd som behöver göras för att hitta felet anses ingå i en normal jordabalksbesiktning eller ej. Att använda mögelhund är ett bra exempel på en åtgärd som inte anses ingå i en jordabalksbesiktning.
Kära vän, jag respekterar din åsikt.
Faktum är att det saknas lagbestämmelser om hur omfattande en jordabalksbesiktning skall vara.
Det som erbjuds som jordabalksbesiktning på marknaden täcker en del av köparens undersökningsplikt men inte allt.
Ska en okulär besiktning omfatta allt som ingår i undersökningsplikten ?!
Vilken domstol kan acceptera det?!
 
Bästa Matstj, det är mer än en åsikt. Det finns ett antal prejudicerande domar både från hovrätter och högsta domstol som stöjder mina påståenden.
 
injonil skrev:
Bästa Matstj, det är mer än en åsikt. Det finns ett antal prejudicerande domar både från hovrätter och högsta domstol som stöjder mina påståenden.
HD har exemplevis krävt att köparen skulle undersökt utrymme som under golvplankor. Det är HD dom. Sen finns det andra oxå som HD har dömt till köparensfördel eftersom säljaren har undangömt fakta och lagt mindre vikt på undersökningsplikten.
Ska vi diskutera enskilda fall ?!
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
O
injonil skrev:
Det kan vi göra! Vilken HD-dom är det du refererar till?

Här är exempel på dom där mögel ansetts vara ett dolt fel: [länk]

Här är en uppsats som ger lite grundläggande kunskaper inom området: [länk]
Ovanligt konstigt exempel för att komma ifrån dig! Men visst det är en dom all sin riktighet, men frågan är bara vad den har för exempel värde (det var trots allt skrivet av samma ställe som företrädde köparna) Det är trots allt viktigt att läsa själva domen men det vet vi båda 2... och jag antar att du inte hade lust å googla ihjäl dig... Det kan jag förstå! ... Det finns säkerligen en del domar i HD i liknande ärenden.

Men har inte egentligen samma diskussion om vad som är dolda fel och inte i ett otal trådar.... Det har kommit fram till en del slutsatser... Så att du orkar fortsätta :D du kan inte vinna alla diskussioner.., Även om du har rätt... :D

Du å jag har åxå fajtats en hel del... Vi har väl fortfarande inte helt samma övertygelse... Men det spelar ingen roll...
Det ända jag vet säkert... Det är att nån av oss har mer rätt en den andra... Vem det är? Ingen som helst aning...
Självklart tycker jag att du har mest rätt och du tycker att jag har mest rätt :p Eller var det tvärt om? ;)
 
Ja, du har rätt, jag orkar inte lägga mer tid på något som vi rett ut noga tidigare och där de mest kunniga inom området på detta forum har en tydlig samsyn kring hur det ligger till.

Att som Matstj påstå att mögelskador i ett hus inte kan vara dolt fel pga av det kan upptäckas med mögelhundar är befängt.
 
injonil skrev:
Det kan vi göra! Vilken HD-dom är det du refererar till?

Här är exempel på dom där mögel ansetts vara ett dolt fel: [länk]

Här är en uppsats som ger lite grundläggande kunskaper inom området: [länk]

Här kommer en HD dom som visar väldigt tydlig kraven på köparens undersökningsplikt. Läs noggrann hela sen kan du komma med kommentar.
http://www.rattsinfosok.dom.se/lagr...%20H%F6gsta%20domstolen&tmpWebLasare=Netscape
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.