J J Sirkka skrev:
Har haft helentrepenad vid badrumsrenovering. Vi visste att bilning av golv var en löpande arbetskostnad och har blivit fakturerade för det. Vad vi inte fått veta, varken muntligt eller skriftligt, var att vi som kund ska betala hyran av maskiner till bilningen. Har ifrågasatt detta och svaret var att kunden "givetvis" står för detta. Vadå givetvis? Hur kan vi som kund veta när en byggfirma behöver hyra verktyg? Man utgår ju från att en byggfirma tillhandahåller verktygen, eller? Ska vi betala för hammaren som användes också?

Någon som kan ge input på hur vi ska gå tillväga? Är nöjda i övrigt.
Självklart! Köp bulla åt dom också! Dom har ju använt sig av ett verktyg som dels underlättar för byggarna och dessutom gör en stor ekonomisk vinning i ditt syfte. Fast du kanske skulle föredra att dom använde hammaren och en majsel och handbilade ut badrummet ?skulle bli en dyr kostnad för dig!
Köp även en ölback och tacka så innåthelvette!
 
J Johan456 skrev:
Beror helt på slutsumman. Har privat köpt tjänster för miljonbelopp genom åren och ibland blir det som i TS fall. Brukar sällan bråka om något och i detta fall hade jag ignorerat det då jobbet utfördes mot löpande räkning.
Och det är kunder som dig som gör att dom fortsätter, företag vet att många är konflikt rädda.
 
  • Gilla
Kampol och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Orkar inte ens diskutera med dig. Men ok. En bilmaskin av lämplig storlek åker man inte runt med i bilen. En borrhammare ja, men den är ohälsosam att bila med och det tar lång tid jämfört med modell mkt större. Att ha flera sådana på ett företag är heller inte möjligt. Sen, var är den när man behöver den? Du är alldeles för oreflekterade och svartvit för att ens kunna sätta dig in i båda sidorna. I detta fall borde det specats, eller ja, alltid. Men man kan vrida på det på många sätt, men det kräver lite mer av ens tankekraft än vad du uppvisar med ditt raljerande, det är bara tröttsamt.
Är det ok som kund att tex dra av några tusen på slut fakturan för att dom använt kundens ström?
 
  • Gilla
crillux och 3 till
  • Laddar…
Det är absolut klädsamt att man tar med att även kostnad för hyra av maskin kommer tillkomma. Men tycker argumenten svajar lite. Finns bolag som omsätter miljarder som inte äger en enda grävmaskin i anläggning det är väl ändå självklart att beställaren även får betala för grävmaskinen och inte bara föraren?

det är ju inte säkert det är billigare att köpa en billningsmaskkn än att hyra den (tror iofs de) men det blir en jävla massa kostnader att bära i materialköp och binda kapital..

däremot.. är det än en gång så urbotat korkat att man som säljare att inte nämna detta.. och tyvärr dumt att som köpare inte se till att få med allt.. tycker faktiskt att branschen måste ta tag i det här någon gång men men.. en hantverkare har ju också (får säkert skit för de nu) valt din yrkesväg för att inte vara speciellt vass med den här typen av saker.. kan nog tycka att de som är vassa med pennan och kan de här faktiskt måste testa hantverkaren lite pckdå
 
Angående hyra och att företaget borde ha maskiner.
Där jag jobbade innan var ett medelstort företag (30-35 anställd) och en omsättning på ca 90 miljoner.
De senaste 7 åren ägde vi inte en ända maskin utan hyrde allt.
Fördelarna var
*Det är mycket lättare att räkna totala kostnaden för maskiner när man lämnar offert.
*Stöld gick ner väldigt mycket, tydligen så respekterar anställda hyrda maskiner mer än företaget
*Går de isönder är det inte hela världen och det känns knappt lönt att köpa en dyrare bilmaskin om du ska hugga ner balkonger då för det priset har de extremt låg livslängd.

Nackdelen är att det äter in på kundens pengar då firman jag jobbade på alltid tog 20% påslag på alla fakturor.
Men naturligtvis så är det alltid med på kontraktet från början.
 
P polaris78 skrev:
Undrar just vem som har svårt att sätta sig in den andra sidan av problemet... på tal om tankekraft....och andra liknande förklädda / sminkade förnedringar eller försök till det..så är du den enda som är tröttsam, men men ,alltid lättare att gå över på personangrepp när argumenten tog slut...Var där kanske en öm punkt att man vet hur stora delar av hantverkar branchen tyvärr funkar... :)

Vill du diskutera min "tankekraft" och liknande så rekommenderar jag att du skapar en tråd om det eller kanske lämpligare i pm ..
Men om vi skiter i förnedringarna och återgår till ämnet..

Lämna korrekt och tydlig prisinformation så har man sällan problem med kunder som känner sig lurade pga dolda tilläggskostnader.. skitenkel lösning på problemet
Jag är inte hantverkare. Men sluta raljera, ditt inlägg var inte särskilt nyanserat.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Och det är kunder som dig som gör att dom fortsätter, företag vet att många är konflikt rädda.
Jag har kanske förståelse. Sen tror jag gott om folk och låter dem bevisa motsatsen. Det är min övertygelse att de flesta människor är av godo. Sen handlar det om proportionerna. Jag är definitivt inte konflikträdd men konflikter är aldrig bra om de rimligen kan undvikas.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det är definitivt fel, förbrukningsvaror borde ingå i timpriset eller läggas som en procentsats på timpriset. Jag jämför direkt med min bransch, bilskada/billackering. Ska jag fakturera varje slippaper, varje deciliter färg, spackel? Hade du betalat? Hantverkarbranschen är sjuk. Höj timpriset istället. Om du lämnar in din bil för byte av bromsskivor så betalar du en fast summa, oavsett om teknikern får stå en hel dag för att få loss fastrostade skivor eller om det bara tar 30 min. FAST kostnad, i regel har man en procentsats för förbrukningsvaror, oavsett om man använder nått eller ej, för den en gången används inget, men mästa gång går det 10 kapskivor, 15 buntband och 34 skruvar, men du betalar samma. Det kallas för att man ger och tar, det borde hantverkarna ta till sig istället för att gama till sig varenda öre.
Det är ju skillnad på timpriset, jag har tidigare haft lastbilar och vid rep. av dessa så tillkom det alltid 4 % på fakturan med förbrukning och timpengen var inte 400 - 600 kr utan den var på den tiden för 15 år sedan 900 - 1000 kr. idag är timpriset runt 2000 kr. Vid rep av bromsar och bilskador kan man diskutera mycket men vid rep av bromsar på lastbilar så specades det upp det mesta som man använde fast när man köpte en komplett sats av tillverkaren så ingick allt det som verkstaden tog extra för.
Vad det gäller om hyran skall ingå eller inte vet jag inte men om jag skulle varit i TS situation så skulle jag nog föredragit att betala för maskinhyran än att få en högre timdebitering på kanske 200 - 300 kr under hela arbetstiden.
Twx
 
Claes Sörmland
tttomten tttomten skrev:
Som jag förstår det så har TS fått ett pris på rivningen med ännu okänd slutsumma. Eller om du hellre vill, pris per timme, arbete på löpande tid etc.

Men det är sant, vi har inte sett hela offerten så det kan stå något ytterligare som påverkar åt ena eller andra hållet.

Varför jag skriver att detta upplägg inte är ett avtalat pris är för att det är en standardformulering i domar gällande fall som dessa. Det beror på att konsumenttjänstlagen definierar ett pris som det som många alldagligt kallar för ett fast pris. I lagens mening har TS avtalat om en beräkningsgrund för vad firman ska få betalt, inte om ett pris. TS tycks dock inte ha avtalat om en komplett beräkningsgrund där varje aspekt som företaget ska få betalt för är med.


tttomten tttomten skrev:
edit, lägger till citat från konsumenttjänstlagen, se speciellt avsnittet jag markerat.

Uppdraget m.m.


Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Visst tillhandahåller företaget material enligt lagen. Men utan ett avtal om priset har också företaget enligt konsumenttjänstlagen rätt att få skäligt betalt för det.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför jag skriver att detta upplägg inte är ett avtalat pris är för att det är en standardformulering i domar gällande fall som dessa. Det beror på att konsumenttjänstlagen definierar ett pris som det som många alldagligt kallar för ett fast pris. I lagens mening har TS avtalat om en beräkningsgrund för vad firman ska få betalt, inte om ett pris. TS tycks dock inte ha avtalat om en komplett beräkningsgrund där varje aspekt som företaget ska få betalt för är med.




Visst tillhandahåller företaget material enligt lagen. Men utan ett avtal om priset har också företaget enligt konsumenttjänstlagen rätt att få skäligt betalt för det.
Intressant att lagen inte skriver något om skillnaden mellan vad du kallar pris och beräkningsgrund, den tar bara hänsyn till pris (även vid ospecificerad slutsumma).
 
Tänkte bara flika in med att TS nämnde att bilningen tog ca 4 dagar att utföra, men firman hade hyresmaskin under 2 dagar enligt fakturan (hämtad den 22, lämnad åter den 23).

Det är ju inte helt orimligt att tänka att firman i fråga faktiskt har en bilmaskin i parken då de antagligen inte stod och glodde upp betongen första två dagarna (eller så kanske det var därför det tog sån tid?). Men vi har fått rätt knapphändig information, deras egna maskin kanske gick sönder så de var tvungna att köra och hyra? Deras maskin kanske var för liten för det jobbet de utförde och de hyrde maskin för att det blev en billigare slutkostnad för kunden?

Oavsett så är det verkligen ett problem som aldrig hade behövt uppstå om det bara hade varit bättre kommunikation mellan parterna.

Hoppas att det löst sig för TS på bästa sätt!

EDIT: Autocorrect
 
  • Gilla
Kampol och 1 till
  • Laddar…
Har läst hela tråden. Jag jobbar med informationsflöden och textförfattning
- och är semiproffsamatörbyggare - med många mottagna offerter till mina egna byggen.
Kortfattat kan jag säga att mycket tid gått åt att fråga om oklarheter, informationsmissar, läsa mellan raderna och andra ”självklarheter” för byggaren/byggbranschen men totalt okända av beställaren.

Jag skulle vilja påstå att slarv och stress står för 90% av felaktigheterna i mina mottagna offerter. Jag har märkt att offertmallar används slentrianmässigt och är dåligt skrivna, med avsaknaden av att bland annat täcka upp för vad TS upplever som en okänd debitering.

Tänk vad en enkel missad textrad i offerten kan skapa/ställa till med...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Karit Karit skrev:
Kan vara flera orsaker men det mest troliga är nog den mänskliga faktorn, dvs nån glömde en lite skitsumma på 1000 kr...
Om det är en skitsumma, så kan jag pm:a ett nummer dit du kan swisha över den.

Om du inte tycker det är ok, för att vi inte kommit överens om det innan, fundera på hur TS upplever det.
 
  • Gilla
Kampol och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tttomten tttomten skrev:
Intressant att lagen inte skriver något om skillnaden mellan vad du kallar pris och beräkningsgrund, den tar bara hänsyn till pris (även vid ospecificerad slutsumma).
Jag förstår de olika scenarierna i konsumenttjänstlagen så här:

1. Konsument och företag kommer överens om en prissumma före tjänsten utförs. "Fast pris" i alldagligt tal. Summan är per definition priset som konsument ska betala. Sen finns det vissa möjligheter till pristillägg i lagen.

2. Konsument och företag har inte kommit överens om en prissumma före tjänsten utförs. "Löpande" i dagligt tal. Som i TS fall kan man a kommit överens om någon beräkningsgrund (timpris t ex). Nu finns ingen överenskommet pris. I de fall har företaget rätt till skälig ersättning (formuleringen i lagen är längre, se mitt inlägg ovan) och överenskommen beräkningsgrund ska följas. När konsument och företag har kommit överens om en prissumma för det löpande arbetet så är det per definition priset som konsument kom att betala. Kommer man inte överens så finns per definition inget pris förrän man har kommit överens om ett (eller gått till domstol som fastställer ett pris).
 
J J Sirkka skrev:
Har haft helentrepenad vid badrumsrenovering. Vi visste att bilning av golv var en löpande arbetskostnad och har blivit fakturerade för det. Vad vi inte fått veta, varken muntligt eller skriftligt, var att vi som kund ska betala hyran av maskiner till bilningen. Har ifrågasatt detta och svaret var att kunden "givetvis" står för detta. Vadå givetvis? Hur kan vi som kund veta när en byggfirma behöver hyra verktyg? Man utgår ju från att en byggfirma tillhandahåller verktygen, eller? Ska vi betala för hammaren som användes också?

Någon som kan ge input på hur vi ska gå tillväga? Är nöjda i övrigt.
Dom flesta företag hyr idag in maskiner för sina jobb. Det gäller i synnerhet dom större firmorna som gör så för att varje projekt får bära sina kostnader. Mindre firmor har ingen möjlighet att köpa in alla de maskiner som kan behövas vid olika jobb för det är inte möjligt att få ut kostnadstäckning för dessa. Men självklart bör det framgå av offeren att kostnader för maskinhyra tillkommer.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.